Waltteri Torikka hurmasi yleisönsä vakavin ja humoristisin ottein pääosin kotimaisten säveltäjien lauluilla Kaakon Kamarimusiikin perjantai-illan konsertissa Virolahden kirkossa. Harjun Hovissa juhlittiin päivällä päärakennuksen 200-vuotista historiaa iloisen kuplivin Bachin, Vivaldin ja Crucellin sävelin.
Gerald Finzin viisi laulua Shakespearen teksteihin, Let Us Garlands Bring johdatteli Waltteri Torikan konsertin sitä seuranneisiin suomalaisten kappaleisiin. Kirkon täyteinen yleisö sai kuulla tuttuja ja herkistäviä lauluja kuten Sibeliuksen Sydämeni Laulu, Merikannon Oi muistatko vielä sen virren ja Kuulan tuuli se taivutti koivun larvan.
Waltteri Torikka ja Eveliina Kytömäki Virolahden kirkossa. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Aulis Sallisen oopperasta Punainen viiva Topin aaria 'Piirretään' oli puhuttelevan jämäkkä tulkinta suomalaisen miehen ajatuksista äänestämisen vaikeudesta vuonna 1907 yhtäläisen äänioikeuden tultua voimaan.
Waltteri Torikka esitti Rald Gothonin Viisi suomalaista kansanlaulua yleisön riemuksi humoristisella tulkinnalla ja ilmeellä. Oopperalavojen näyttämölliset otteet näkyivät tulkinnassa. Minun kultani kaunis on, Hilu Hilu, Tule, tule kultani... Pianosäestäjänä oli Eveliina Kytömäki, joka sopivan temperamenttisella säestyksellä, ilmeikkäästi tuki Torikan esityksiä.
Tähdet tuikkivat yleisölle, kun ylimääräisenä Torikka lauloi Hopeisen kuun ja yleisön vetoavat taputukset innostivat vielä Tähdet, tähdet -ohjelmasta tuttuun lauluun You raise me up.
Waltteri Torikan kesä on kiireinen. Esiintymisiä on ympäri Suomea ja Savonlinnan Oopperajuhlilla on vielä kaksi Don Giovannin esitystä jäljellä. Kaakon Kamarimusiikin ohjelmistovalintaa Torikka luonnehti sopivan vaativaksi, mutta riittävän kevyeksi kesäiseen iltaan.
Konsertin jälkeen Waltteri Torikan nimikirjoituksilla oli kysyntää. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Virolahdella Torikka oli ehtinyt käydä meriristeilyllä ja merelliset maisemat sekä punertavat graniittikalliot olivat tehneet vaikutuksen. Vapaahetkinä Suomen kesästä nauttiminen ja erityisesti saunominen sekä saunan lämmittäminen ovat taiteilijalle mukavan rentouttavaa puuhaa. Toiminnanjohtaja Siru Ahopelto todisti Torikan olevan erinomainen saunanlämmittäjä.
Lähitulevaisuudessa Waltteri Torikalla on luvassa sekä kevyen että klassisen musiikin parissa työskentelyä ja myöhemmin syksyllä Charles Gounodin musiikin levytystä.
Hovimusiikka Harjussa -konsertissa juhlittiin samalla Harjun oppimisikeskuksen 200-vuotiasta päärakennusta, jonka historia on keisarinna Katariina Suuren ajoilta. Tunnelma oli iloista ja kuplivaa ja pienet sadekuurot eivät haitanneet. Alunperin päärakennuksen kauniille pihalle suunniteltu konsertti oli siirretty turvallisesti sisätiloihin oppimiskeskuksen juhlasaliin.
Fagottikonserton soittajat Jukka Merjanen (viulu), Matti Koponen (viulu), Mari Viluksela (alttoviulu), Bence Bogányi (fagotti), Helka Seppälä (kontrabasso), Tuomas Ylinen (sello) ja Eveliina Kytömäki (cembalo).
J.S. Bachin Brandenburgilainen konsertto nro 3 G-duuri oli nautittavaa kuunneltavaa taitavien soittajien käsissä. Sitä seuranneesta Antonio Vivaldin Konsertosta fagotille ja jousille G-duurissa solisti, fagotisti Bence Bogányi kertoi taustatiedoksi Vivaldin olleen intohimoinen säveltäjä ja säveltäneen 39 fagottikonserttoa.
Väliajalla viinitilalllinen Juha Berglund tarjosi konserttiyleisölle edustamaansa Arlaux Les Amis de Carsin -sampanjaa mansikoiden kera. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Fagottikonsertossa soittajat selvisivät hienosti haasteesta, sillä teos oli tehty pienorkesterille ja nyt kukin jousisoittaja sai vastata soitinryhmänsä osuudesta! B.H. Crucellin Divertimento op 9 C-duuri , fagotille ja jousikvartetille oli Bogányin mukaan Suomen ja suorastaan maailman ensi-esitys, sillä oboen sijaan teos oli sovitettu fagotille. Tämä sopi erinomaisen hyvin konserton soolosoittimeksi.
Kesäiseen hovitunnelmallisen konsertin päätti Bachin viulukonsertto nro 2 E-duuri solistina Jukka Merjanen.
Harjun oppimiskeskuksen 200-vuotias päärakennus. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi