Hyppää pääsisältöön
Juhani Salminen
/ 27.05.2013

Puu, Metalli, Savi ja Solveig Lindqvist Projects

Solveig Lindqvist Projects on Uudenmaankadulla sijaitseva kotimaiseen nykytaiteeseen painottunut galleria. Gallerian perustaja Solveig Lindqvist on ammatiltaan taidekonservaattori, joka nykytaiteen lisäksi hallitsee myös vanhemman taiteen.

Solveig toimi lähes kolmenkymmenen vuoden ajan galleria Hagelstamin galleristina. Kun Hagelstamin toiminta lakkasi, ajatteli Solveig ensin, ettei hän enää ikinä halua jatkaa alalla. Kuitenkin taide veti puoleensa ja uutta galleriaa pystyttäessään, oli yksi paikka hänen mielessään. Solveig oli aina ajatellut Uudenmaankatua ja sinne sijoitettiin Solveig Lindqvist Projects. Uudenmaankatua voidaan pitää varsinaisena galleriakatuna. Samalla kadulla sijaitsevat myös muun muassa Galleria DIX ja Galleria Heino.

Vasemmalta oikealle: Suh Myunggi, Solveig Lindgvist, Yuri Na, Joon Hyung Kwon. Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.
Vasemmalta oikealle: Suh Myunggi, Solveig Lindgvist, Yuri Na, Joon Hyung Kwon. Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.

Lindqvist kertoo, että hän tukee mielellään nuoria taiteilijoita. Työllään hän haluaa myös muuttaa sen käsityksen, että taidenäyttelyt olisivat kallista ja elitististä ajanvietettä. Lisäksi valikoidessaan galleriaansa näytille laitettavaa taidetta Lindqvist haluaa galleriaansa teoksia, joista hän itse pitää.

Galleriassa on parhaillaan meneillään kolmen korealaisen taiteilijan, keraamikon, korutaiteilijan ja huonekalusuunnittelijan näyttely. Lindqvist kertoo, että aasialaisilla on taiteessa samanlainen muotokieli kuin suomalaisilla ja ”siksi näyttely sopii tänne”. Aasialaisesta taiteesta on nautittu aiemminkin Lindqvistin galleriassa. Viime syksynä galleriassa oli japanilaisen puupiirrosmestarin Motoharu Asakan näyttely.

Parallel World I-IV. Yuri Na (b. 1979). Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.
Parallel World I-IV. Yuri Na (b. 1979). Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.

Tällä hetkellä meneillään olevassa näyttelyssä (24.5 – 2.6.2013) on edustettuna kolme materiaalia, puu, metalli ja savi. Puuta hyödyntää huonekalusuunnittelija Myunggi Suh, metallia korutaiteilija Yuri Na ja savea keraamikko Joon Hyung Kwon.

Tekijät ovat toimineet oman yksilöllisen tulkintansa mukaan ja heidän luovalle toiminnalleen on oleellista lopputuloksen vaikea ennustettavuus, tekemisen ilo ja keskustelu materiaalin ja tekijän kanssa.

Teosten vuoropuhelua. Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.
Teosten vuoropuhelua. Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.

Yksilöllisyyden ohella näkyvillä on myös Kaukoidän filosofia, jonka mukaan torstai edustaa puuta, perjantai metallia ja lauantai savea. Tähän liittyy näkemys, että ihminen voi vaikuttaa materiaaleihin ja muuttaa niiden perinteisiä tehtäviä.

Joon Hyung Kwonin keramiikkaa. Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.
Joon Hyung Kwonin keramiikkaa. Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.

Kukin tekijöistä on syventynyt materiaaliinsa. Puuta käsittelevä Myunggi Suh näkee, että puussa erityisen kiehtovaa on se, että vaikka sen katkaisee, se on silti aina elossa. Yuri Na pitää metallista sen kaksinaisesta luonteesta johtuen. Ulospäin metalli vaikuttaa jäykältä ja kylmältä, mutta se on myös mukautuva ja helposti lämmöllä kontrolloitavissa. Joon Hyung Kwon puolestaan pitää savea mielenkiintoisena materiaalina, koska se on ennen kuumennusta joustavaa, mutta kuumennuksen jälkeen mitä voimakkainta materiaalia.

Taiteilijat ovat loihtineet materiaaleistaan tavallisia arkiesineitä, joita voi näyttelyssä ihailla. Nämä eri aineksista tehdyt teokset käyvät mielenkiintoista vuoropuhelua keskenään, ja ne sopivat samaan tilaan täydentäen toinen toisiaan.

Ma Chèrie. Myunggi Suh (b. 1986) Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.
Ma Chèrie. Myunggi Suh (b. 1986) Kuva: Juhani Salminen / Amusa.fi. CC-BY-SA.