Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 03.02.2024

Lasitaiteilija Sini Majuri näkyvästi esillä The New York Timesissa kahteen kertaan

The New York Times noteerasi epätavallisen hienosti lasitaiteilija Sini Majurin sivuillaan.  Sama juttu julkaistiin kahteen kertaan ja kokonaisena sivuna.  Lisänä olivat näyttävät kuvat.  Majurin omintakeinen vanhan ja modernin tekniikan yhdistäminen teki vaikutuksen. The New York Timesin lisäksi Sini Majuri on esillä New Yorkissa muutenkin, kun joukkueineen on saanut kutsun kuuluisille muotiviikoille helmikuun toisella viikolla.

Kuvassa on Sini Majuri vaaleassa puserossa, päässään lasikruunu ja kädessään pystyssä oleva lasimiekka. Tausta on tumma.

Sini Majuri ja lasikruunu sekä lasimiekka.  Kuva: Juhamatti Vahdersalo

 

The New York Timesin jutussa kerrotaan, miten lasitaiteilija Sini Majuri yhdistää uutta teknolgiaa ja perinteistä lasinpuhallustekniikkaa.  Lisänä on vielä sata vuotta vanhaa Graal-tekniikka, jossa lasia tehdään kerroksittain.  Erityistä tilaa saa Majurin omaperäinen design ja erityisesti lasikruunu, joka saadaan kantajansa pään mittoihin sopivaksi 3D-skannauksen avulla.  Sisustukselliset pyöreät ja kananmunan muotoiset lamput ja vaasit mainitaan myös.

Marjurin Orinnoro-kokoelman yli puoli metriä korkeissa veistoksissa on männyn siemeniä, käärmeitä ja heinäsirkkoja, jotka valetaan pronssiin ja ympäröidään lasilla. Sini Majuri kertoo jutussa tällä tavalla yhdistyvänsä painavan pronssin ja herkästi särkyvän lasin.  Näiden välille tarvitaan tasapaino, muuten esine hajoaa.  Majuri kertoo tämän kuvaavan hyvin elämää ja kuinka tarvitsemme tasapainon elämäämme.  

 

Kuvassa on osa The New York Timesin etusivusta ja lehden nimi isoin kirjaimin. Takaa näkyy juttua ja kuvia osittain sekä jonkin verran tekstiä.

Kuva: Sini Majuri

 

Sini Majurin ura alkoi haastattelun mukaan muodista ja oleellinen käännekohta oli vuonna 2007 Kiinan puettavan teknologian muotiviikolla Pekingissä.  Suomalaisen lasitaiteilija Oiva Toikan suuri lasiseinämäinen veistos teki suuren vaikutuksen ja seurauksena oli hakeutuminen Aalto yliopiston lasin ja keramiikan koulutukseen.

The New York Times mainitsee Majurin töitä olleen 95 näyttelyssä ja lasitaiteilijan saaneen 20 palkintoa, joista 13 on Italian A’ Design –palkintoa. Majuri toimii myös lasitaiteen kilpailujen tuomarina.

Sini Majurin yllätti The New York Timesin marraskuun lopussa ilmestyneen jutun julkaiseminen toiseen kertaan 4. tammikuuta tämän vuoden alussa.  Lisänä oli toisella kertaa maininta ja ohjaus etusivulta sisäsivuille.  Yllättävä uudelleen julkaisu tuntui tietenkin mukavalta.  USA ei ole Majurille tuntematon maa tulla esiin, sillä taiteilijan näyttelytoiminta on alkanut sieltä.  Erityistä iloa tuottaa lasitaiteen nouseminen UNESCO:n maailmanperintölistalle ja perinteisten tekniikoiden noteeraaminen.

Nyt matkalaukut on pakattu New Yorkiin kuuluisille muotiviikoille, joita vietetään 9.-14. helmikuuta. Sinne lähtee kokonainen joukkue esiintymään Sini Majurin kanssa.  Yhdessä hyvän yhteistyökumppanin, lasitaiteilija Marja Hepo-ahon kanssa on tulossa esitys lasikruunut päässä ja asusteet ovat arkaaisen suomalaisen naisen.

Marja Jähi-Salo