Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 27.11.2020

Hamlet Tampereella – säkenöivää voimaa pimeyteen

Annos suostuvaisuutta ja ripaus myötätuntoa istuivat kanssani Tampereen Työväen Teatterin katsomossa marraskuisena iltana. Hamlet jyrähti käyntiin raskain soinnuin kuten olettaa saattaa, kun rockmusikaalista on kyse. Kolmetuntisen esityksen aikana musiikki kuljetti kuitenkin tarinaa niin balladien, räplyriikoiden, flamencon kuin iskelmänkin keinoin. Syventäen tunnelmia, alleviivaten teemaa tai tuottaen kohtaukseen vastakohtaa kuin näyttääkseen että katsos näinkin tämän voi ajatella, oletkos ajatellut, että näinkin tätä voisi katsoa.

 

Kuvassa ovat Inke Koskinen, Maria Halinen, Petra Karjalainen, Petrus Kähkönen keltaisissa, punaisissa ja kirjavissa näyttävissä asuissa.  Takana on suuri, värikäs mehiläiskenno.

Inke Koskinen, Maria Halinen, Petra Karjalainen, Petrus Kähkönen. Kuva: Kari Sunnari/Tampereen Työväen Teatteri

 

Tekstillisesti teoksessa oli jopa ruuhkaista, ajoittain sanat törmäsivät toisiinsa eivätkä jättäneet ilmaa muulle ilmaisulle. Siksi herkullisimpia hetkiä olivat ne kohdat, joissa maltettiin pysähtyä, antaa suunvuoro fyysiselle ilmaisulle tai puheenvuoro lavastuksellisille ratkaisuille. Ja niitä oli onneksi riittämiin. Erityisesti kaksintaistelu, jossa taistelun osapuolet miltei jähmettyivät, kuningasparin seuratessa koko kehollaan jännitysnäytelmää. Kuvastaa osin teoksen tematiikkaa, kuten oikeudenmukaisuutta ja vallankäyttöä. Kenen vuoksi suuret eleet, mahtipontiset teot tehdään, keitä miellytetään, kenen ehdoilla elämme.

Saska Pulkkinen Hamletina on poikamainen, utelias keppostelija, herkkä mieleltään ja terävä kieleltään. Tero Saarisen liikekieli vahvistaa mielikuvaa yläluokkaisen leikittelystä rahvaan kanssa, vaikka lopulta ymmällään taitavat olla kaikki. Ofelia (Inke Koskinen) on vertainen Hamletille, keijukaismaisuudessaan viaton, jopa naiivi, mutta viehätysvoimansa hyvin tunnistava nuori neito.  Herkullisia kohtauksia ovat Hamletin ja Ofelian duetot, samoin kuin Ofelian ja häntä valistavan virkamiesisä Poloniuksen (Pentti Helin) kohtaamiset. Näissä kohtauksissa fokus on läsnä, silti ne ovat täynnä herkullisia yksityiskohtia, eikä vähiten värikkään ja kekseliään puvustuksen ansiosta. Vaikka kumartavat Shakespearelle, ne tarjoilevat moderneja viittauksia ja antavat kutkuttavia vihjeitä teoksen tulkintaan.

 

Kuvassa ovat Inke Koskinen ja Saska Pulkkinen kuvan alalaidassa värikkäine asuineen. Ylälaidassa on valoa ja tausta on sinisen harmaa.

Inke Koskinen ja Saska Pulkkinen. Kuva: Kari Sunnari/Tampereen Työväen Teatteri

 

Näyttämöä hallitsee kennosto, maapalloon, mutta myös mehiläispesään vertautuva moniulotteinen elementti, joka taipuu palvelemaan niin linnoituksena kuin taivaan kantenakin. Valo siivilöityy, tarkentaa ja sädehtii kennojen välistä valaisemaan Hamletin synkäksi kääntyvää taivalta. Samalla virittäen tulkintaa ajastamme, jossa kuhisee – lakkaamatta.

Musikaali on parhaimmillaan kohtaamisissa, joissa yhdistyvät komedia ja nokkela riimittely, sekä statuksilla leikittely, niin kehollisesti kuin sanallisestikin. Monitasoisuus puolustaa teoksen kestoa, kolmituntisen tykityksen jaksaa seurata kun tarjolla on jatkuvasti kiinnostavaa tarttumapintaa ja notkeita käänteitä. Työryhmä on onnistunut pyyhkimään pölyt klassikosta, tuulettaen samalla käsitystämme musikaalista, irvailematta tai vitsailematta alkuperäiselle teokselle, saati aikamme näytelmäkirjailijalle.

Suostuvaisuus ja myötätunto matkassani, joita ohjaajan assistentti Mikko Bredenberg (Horatio) suosittelee käsiohjelmassaan eväiksi, lähden marraskuiseen yöhön, joka muistuttaa oudolla tavalla Tanskaa…Kiitollisena kokemuksesta.

 

Mervi Leivo

 

Alkuperäisteos William Shakespearen The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark (1599-1601)
Suomennos ja sovitus Michael Baran
Ohjaus Otso Kautto
Ohjaajan assistentti Mikko Bredenberg
Säveltäjät Eeva Kontu, Jarmo Saari, Varre Vartiainen
Musiikin sovitus Jarmo Saari, Varre Vartiainen, Gravediggers
Laulujen sanat William Shakespeare, Michael Baran, Eeva Kontu
Vastaava kapellimestari Joonas Mikkilä
Kapellimestarit Ville Myllykoski, Joonas Mikkilä
Liikeidentiteetti Tero Saarinen, Satu Halttunen (Tero Saarinen Company)
Visuaalinen suunnittelu (lavastus, puvut) Kimmo Viskari
Valosuunnittelu Eero Auvinen
Valosuunnittelijan assistentti Jaakko Sirainen
Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
Musiikillinen äänisuunnittelu Paavo Malmberg
Maskien ja kampauksien suunnittelu Emmi Puukka
Musiikkituotanto MD Company Oy Ltd.

Rooleissa mm. Saska Pulkkinen (Hamlet), Auvo Vihro, Pentti Helin, Inke Koskinen, Suvi-Sini Peltola (25.11. Mikko Bredenberg), Petra Karjalainen, Jari Ahola (25.11. Otso Kautto), Jussi-Pekka Parviainen, Petrus Kähkönen, Karoliina Vanne.

Live-bändi Hamlet and His Gravediggers.
Gravediggers, näyttelijöitä yms. myös Jussi Luckàcs (Tamk), Meeri Uusi-Äijö, Laurapeppi Väänänen (Tamk), Maria Halinen (Tamk)

Kantaesitys Tampereen Työväen Teatteri 5.9.2020.