Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 02.10.2019

PianoEspoo-festivaali starttaa 1.11. - Beethoven - Akademie 1808 -suurkonsertti ensimmäistä kertaa Suomessa

Suosittu, kansainvälinen PianoEspoo-festivaali järjestetään tänä vuonna 15. kertaa. Festivaali järjestetään pääkaupunkiseudun konserttisaleissa marraskuun alussa 1. - 10.11.2019. Festivaalin yhteydessä järjestetään myös alle 15-vuotiden pianistien kansainvälinen Tapiola-pianokilpailu. Festivaalin taiteellisena johtajana jatkaa Paavali Jumppanen, joka myös esiintyy tapahtumassa.

 

 

Kuvassa on Tutschku hieman kumartuneena juttelemassa Emil Holströmin kanssa.  Holström on flyygelin ääressä ja kuva on reunoistaan tumma.  Valo osuu miehiin ja flyygeliin keskeltä.  Miesten kasvot heijastuvat flyygelin kanteen. Tutschku on melko kalju ja Holströmillä on vaaleat kihartavat hiukset ja partaa. Flyygelistä näkyy keskeltä koneistoa.

Tutschku ja Emil Holström vuoden 2017 festivaalilla. Kuva: Maarit Kytöharju

 

Yksi festivaalin kohokohtia on amerikkalaisen virtuoosin Jeremy Denkin konsertti 1.11., jolloin hän esittää kolmen konserton harvinaisen yhdistelmän Tapiola Sinfoniettan solistina. Konsertin cembalosolistina soittaa Irina Zahharenkova ja konsertin johtaa yhdysvaltalainen Jeffrey Means. Konsertissa kuullaan J.S. Bachin Konsertto E-Duuri, BWV 1053, Elliot Carterin harvoin kuultu Kaksoiskonsertto, Mozartin Konsertto ES-duuri, K.449 sekä Aaron Coplandin Appalakkien kevät -baletista sävelletty orkesterisarja. PianoEspoo järjesti Jeremy Denkin Suomen debyytin vuonna 2015.

Toinen festivaalin kohokohdista on sopraano Camilla Nylundin lied-resitaali Kansallisoopperalla 3.11.,  jolloin hän konsertoi yhdessä PianoEspoo-festivaalin pitkäaikaisen taiteellisen johtajan, arvostetun lied-pianisti Marita Viitasalon kanssa. Nylund ja Viitasalo tulkitsevat konsertissaan Sibeliuksen, Wagnerin, Straussin ja Debussyn musiikkia.

Camilla Nylund on luonut merkittävän kansainvälisen uran. Tämän vuoden joulukuussa hän debytoi New Yorkin Metropolitan-oopperassa  ja esiintyy pääasiassa ulkomailla eurooppalaisten oopperatalojen solistina. Marita Viitasalo toimi puolestaan PianoEspoon taiteellisena johtajana vuosina 1991-2013.

Tämän vuoden huikea suurtuotanto on toisinto yhdestä musiikin historian kuuluisimmista konserteista. Theater an der Wienissä 22.12.1808 järjestetyssä Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertissa kantaesitettiin 5. ja 6. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria Ah! Perfido, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta. Yli neljä tuntia kestänyt säveltäjäneron voimannäyttö on jäänyt musiikin historiaan hetkenä, jolloin tämän vuosia kasvanut suosio viimeistään saavutti ne legendaariset mittasuhteet, jotka ovat siivittäneet hänen musiikkiaan näihin päiviin saakka.

Kyseinen konsertti esitetään sunnuntaina 10.11.2019 Helsingin Musiikkitalossa. Sen johtaa arvostettu puolalainen periodimusiikin kapellimestari Jan Tomasz Adamus ja solisteina esiintyvät Paavali Jumppanen, Ashley Wass, Helena Juntunen ja nuori huippulahjakkuus Tarmo Peltokoski. Orkesterina soittaa Helsingin Barokkiorkesteri, kuoro-osuuksista vastaa Tapiolan Kamarikuoro ja kuoroteosten solistiosuuksista Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulumusiikin opiskelijoista koostuva ensemble. Akademie, Theater an der Wien -konsertista on tehty maailmalla toisintoja, mutta nyt Beethovenin 250-juhlavuoden kynnyksellä toteutettava konsertti tuo kokonaisuuden ensimmäistä kertaa Suomeen.

Festivaaliviikolla käydään jälleen myös lapsille ja nuorille suunnattu Tapiola-pianokilpailu, joka laajenee nyt ensimmäistä kertaa kansainväliseksi kilpailuksi. Osallistujia kilpailussa on tänä vuonna Islannista, USAsta, Venäjältä, Virosta ja Suomesta. Kilpailu järjestetään Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa ja Sellosalissa ja sen osallistujat ovat alle 15-vuotiaita pianisteja.

PianoEspoon  konserteissa esiintyy lisäksi arvostettu joukko suomalaisia ja ulkomaisia pianisteja. Ulkomaisia debytantteja ovat itävaltalainen Till Fellner ja ranskalainen Marie Verneulin. Kotimaisista pianisteista festivaalilla esiintyvät Hannu Alasaarela, Anton Meijas, Janne Mertanen, Joonas Pohjonen ja Fanny Södeström. Festivaali tekee myös yhteistyötä espoolaisten musiikkiopistojen kanssa ja nuoret musiikkiopistolaiset esiintyvät lukuisissa konserteissa tapahtuman aikana.

Taiteellinen johtaja Paavali Jumppanen on ohjelmaan tyytyväinen: “Tämänvuotisen PianoEspoo-festivaalin kehyksinä ovat suuret orkesterikonsertit: peräti kolmen pianokonserton avajaiskonsertti sekä festivaalin päättävä Beethoven-suurkonsertti, joka on saatu aikaan monen organisaation yhteistyönä. Helsingin Barokkiorkesteri, Tapiolan kamarikuoro, Sibelius-akatemia sekä tietenkin PianoEspoon loistavat solistit tekevät Akademie 1808 -unelmasta totta juuri Beethoven-juhlavuoden kynnyksellä ja on mahtavaa päästä kutsumaan yleisö tämän Beethoven-juhlan vieraiksi.”

Hän jatkaa: “Olen myös todella iloinen, että suurkonserttien väliin kätkeytyy pianofestivaali, joka esittelee sekä nousevia kansainvälisiä kykyjä että todellisia instrumentin velhoja. Till Fellnerin Schubert, Marie Vermeulinin Messiaen, Janne Mertasen Chopin ja Joonas Pohjosen Stockhausen ovat taiteellisen johtajan päiväuni, josta tulee tällä festivaalilla totisinta totta. Lisäksi kahdesti järjestetyn Tapiola-pianokilpailun kansainvälistyminen on hieno nuorten pianokentän voimannäyttö, joka mahdollistaa musiikkiopistojen pianisteille kohtaamiset ulkolaisten kollegoittensa kanssa.”

 

Kuvassa on nuori tyttö soittamassa flyygelillä lounaskonsertissa vuonna 2017.  Hänellä on päällään musta mekko ja pitkät, tummat hiukset.  Kuva on otettu ylhäältä päin.  Tila on valoisa ja lattia on vaaleaa puuta.

Lounaskonsertti vuonna 2017. Kuva: Maarit Kytöharju

 

Ohjelma

1.11. Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Atlantin ylitys

Jeffrey Meansin johtama Tapiola Sinfonietta solisteinaan Jeremy Denk ja Irina Zahharenkova purjehtii Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisissä musiikillisissa virtauksissa. Mozartin ja Bachin konsertot saavan rinnalleen Aaron Coplandin ikonisen baletin Appalakkien kevät sekä Elliot Carterin kulttimainetta nauttivan Kaksoiskonserton.

Konsertin jälkeen taiteilijatapaaminen Tapiolasalin lämpiössä.

3.11. Kansallisooppera
Liedin hehkua – Camilla Nylund & Marita Viitasalo

Tähtisopraano Camilla Nylund elää uransa kuuminta vaihetta maailman oopperalavoilla. Kansallisoopperan konserttiinsa hän saa partnerikseen lied-pianistien aateliin kuuluvan Marita Viitasalon. Solistit avaavat PianoEspoon ja Kansallisoopperan uuden lied-konserttien sarjan kultakauden liedin – Sibeliuksen, Debussyn, Wagnerin ja Straussin – sävelin.

4.-9.11. Louhisali ja Sellosali
Tapiola-pianokilpailu

PianoEspoo-festivaali kutsuu nuoret pianonsoiton harrastajat jälleen Tapiola-pianokilpailuun. Kilpailussa on kolme sarjaa pääkaupunkiseudun musiikkioppilaitoksissa opiskeleville korkeintaan 15-vuotiaille pianisteilla. Lisäksi kilpailussa on kansainvälinen sarja 11–15-vuotiaille pianisteille kaikkialta maailmasta.
www.tapiolapianokilpailu.fi

5.11. Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Maailman valloittajat – Alasaarela, Mejias, Peltokoski, Söderström

Nuoret suomalaistähdet pianomusiikin myyttisimpien teoksien äärellä. Chopinin Etydit Op. 10, Schubertin Wanderer-fantasia, Ravelin Gaspard de la Nuit ja Lisztin H-mollisonaatti kuohuvat, haaveilevat ja säkenöivät loppusyksyn illassa taituripianistien käsissä.

6.11. Ritarihuone
Klassikot Ritarihuoneella: Till Fellner – Schubert

Eurooppalainen merkkipianisti Till Fellner vihdoin PianoEspoossa! Barokin, klassismin ja romantiikan taitaja tarjoilee kaksi Franz Schubertin myöhäistä monumenttia: sonaatit A-duuri ja B-duuri sekä romantiikan viimeiset henkäykset tallentaneen Arnold Schönbergin kolme kappaletta Op. 11.

7.11. Espoon tuomiokirkko
Kohti adventtia – Messiaen: 20 katsetta Jeesus-lapseen

Kaksikymmentä katsetta Jeesus-lapseen on yksi pianomusiikin ihmeistä. Olivier Messiaen sanoi pianon olevan orkestraalisempi kuin orkesteri itse ja tämä katolisen teologian ja pianistisen hurmoksen innoittama sarja näyttää väitteen toteen. Arvostettu Messiaen-tulkki Marie Vermeulin sytyttää teoksen loistoonsa Espoon tuomiokirkossa.

8.11. Louhisali, Espoon kulttuurikeskus
Yösähköä – Mertanen, Pohjonen & Means

Akustisia ja elektronisia sointeja ajassa ja tilassa sekoittava Kontakte on Karlheinz Stockhausenin utopistinen sävelrunoelma 1960-luvulta. Perkussionisti Jeffrey Means ja pianisti Joonas Pohjonen kohtaavat teoksen kolmannen ”soittajan”, säveltäjän generoiman ääninauhan illassa, jota sävyttävät Janne Mertasen tulkinnat Chopinin nokturnoista.

10.11. Musiikkitalo
Beethoven – Akademie 22.12.1808

PianoEspoo huipentuu Beethoven-250-juhlavuoden kynnyksellä toisintoon musiikin historian kenties kuuluisimmasta konsertista: vuonna 1808 kuultiin Theater an der Wienissä uskomaton Ludwig van Beethovenin sävellyskonsertti, jossa kantaesitettiin Pastoraalisinfonia, 5. sinfonia, 4. pianokonsertto, konserttiaaria Ah! Perfido, Kuorofantasia sekä osia C-duurimessusta.

Kuoro-osuuksista vastaa Tapiolan Kamarikuoro, pianosolisteina loistavat Paavali Jumppanen, Tarmo Peltokoski ja Ashley Wass. Wassin taituruus täyttää Musiikkitalon pianokirjallisuuden kenties legendaarisimman sovituksen voimin, kun 5. sinfoniasta kuullaan Lisztin versio soolopianolle. Laulusolisteina kuullaan Helena Juntusta ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ensembleä. Kapellimestarina joukkoja johtaa puolalaismaestro Jan Tomasz Adamus.

Beethovenin musiikin innostava tenho ja lohduttava sointu ovat todistus inhimillisestä luomisvoimasta – koe tämä konserttitapaus ensimmäistä kertaa Suomessa!

Konsertissa on kaksi väliaikaa, kesto n. 4 h Yhteistyössä Helsingin Barokkiorkesteri Sibelius-Akatemia

Lisäksi lukuisia nuorten pianistien konsertteja:

Ennakkokonsertit
28.10. Kauniaisten kirkko – Mikko Malmi
29.10. Olarin kirkko – Leona Kunnamo
30.10. Tapiolan kirkko – Jason Hu
31.10. Espoonlahden kirkko – Linn Järvi

Oopperan konsertit

3.11. Kansallisoopperan lämpiö

Nuorten pianoakatemian konsertti
PianoEspoo toivottaa tervetulleeksi Nuorten pianoakatemian, sarjan nuoria taiteilijapersoonallisuuksia eri puolilta Suomea. Tällä periodilla nuoret työskentelevät amerikkalaispianisti Jeremy Denkin opissa.

Haydnin Divertimentot
Nuoret espoolamuusikot esittävät Esterházyn hovisäveltäjän, Joseph Haydnin helmeileviä divertimentoja

Lounaskonsertit
Musiikilla koskettamisen taito ei katso ikää ja monet musiikkiopistolaisnuoret ovat jo soittimiensa ehdottomia taitajia. Koe lounaskonserteissa sykähdyttäviä kohtaamisia pianomusiikin helmien – inventioiden, barokkitanssien, impromptujen ja sonatiinien – kanssa!

http://www.pianoespoo.fi
/https://www.facebook.com/pianoespoofestival/