Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 13.07.2009

Amusa Kulttuuritori tutki: Internet samalla viivalla lehtien kanssa tapahtumien tietolähteenä

Vastaajista 37 % ilmoitti käyttävänsä tapahtumien tietolähteenä internetiä ja 38 % sanomalehtiä.

Amusa Kulttuuritori kartoitti Savonlinnan oopperajuhlien kävijöiltä, missä muissa tapahtumissa he käyvät oopperajuhlien yhteydessä, ja mistä he hankkivat tietonsa.

Tavoitteena oli selvittää lisäksi, miten Savonlinnan oopperajuhlien tapaista valtakunnallista tapahtumaa hyödynnetään paikallisesti: onko lähialueen tapahtumista riittävästi tietoa. Kysely osoitti, että tietoa ei haeta järjestelmällisesti ja että oheistapahtumista ei ole kattavaa tietotarjontaa.

Vastaajista 37 % ilmoitti käyttävänsä tapahtumien tietolähteenä internetiä ja 38 % sanomalehtiä. Televisiosta tiedon hankki 13 %, radiosta 10 % ja tuttavilta 1 % sekä 6 % muista tietolähteistä.

Oopperan lisäksi haastatelluista 40 % oli aikeissa käydä Retretissä ja 20 % muissa taidealan gallerioissa. Muita kiinnostavia tapahtumia olivat mm. konsertit (15 %), Lusto (12 %), höyrylaiva (10 %), ja Olavinlinna (6 %).

Kyselyn mukaan internetiä käytettiin myös syventämään muusta mediasta saatua tietoa. Tietoa haettiin internetistä monista osoitteista eli vastaajilta saadun tiedon mukaan internetissä ei ollut selkeätä tapahtumiin keskittynyttä tietolähdettä.

Kyselyssä haastateltiin 500 oopperavierasta 3.-7.7.

Yli puolet etsii tapahtumatietoja internetistä

Kyselyssä tiedusteltiin myös, mitä tietolähteitä vastaajat käyttävät hakiessaan tietoa muualla Suomessa olevista kulttuuritapahtumista. Vastaajista 68 % hankki tietonsa lehdistä, 64 % internetistä, 31 % tuttavilta, 16 % televisiosta ja 9 % radiosta.

Vastaajista 19 %:lla ei ollut tietoa Savonlinnan ympäristön muista tapahtumista. Tietämättömyys johtui tiedotuksen puutteesta (11 %), ajan niukkuudesta (8 %) ja vähäisestä kiinnostuksesta (3 %).

- Internet on haastaja muulle medialle eri tapahtumien tiedonlähteenä. Tämä on haaste myös tapahtumien järjestäjille, jotta yleisö löytäisi haluamansa kohteet helposti, Amusa Kulttuuritorin toimitusjohtaja Marja Jähi-Salo arvioi Amusan tekemää tutkimusta.

Näytä suurempi kartta

Valokuva: Outi-Maaria Palo-Oja<br />
http://www.flickr.com/people/palooja/<br />
Creative Commons - some rights reserved: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en
Olavinlinna, Savonlinna.

Valokuva: Outi-Maaria Palo-Oja
http://www.flickr.com/people/palooja/
Creative Commons - some rights reserved: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en