Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 20.11.2025

YK painottaa, kaikilla lapsilla on oikeus yhteisiin lukuhetkiin aikuisen kanssa

Tiesitkö, että YK:n lapsen oikeuksien sopimus kehottaa tuottamaan ja levittämään lastenkirjallisuutta, jotta lasten oikeus saada tietoa elämäänsä koskettavista aiheista toteutuisi? Varhaiset lukuhetket yhdessä vanhemman kanssa tuovat monenlaista iloa ja hyötyä lapselle ja koko perheelle. Kirjojen lisäksi lukuhetkeen tarvitaan aikuinen, jolla on mahdollisuus lukea lapselle.

 

Kuvassa on nuori nainen, joka lukee kirjaa kahdelle sylissään olevalle lapselle. He ovat noin neljä- ja kuusivuotiaita.

Kuva: Sini Sippel

 

Kirjalahjaohjelmat ovat osoittautuneet toimivaksi tavaksi kannustaa perheitä lukuhetkiin. Lukulahja lapselle -neuvolaohjelman vaikuttavuuskyselyyn vastasi keväällä 2025 yli tuhat 0–5-vuotiaan lapsen vanhempaa. Koska yhteys perheen sosioekonomisen aseman ja lasten lukutaidon välillä on vahvistunut viimeisimmissä kouluikäisten lukutaitomittauksissa, kyselyvastauksia peilattiin vastaajien ilmoittamiin tietoihin kotitalouden vuosituloista ja kyselyyn vastanneen vanhemman koulutustasosta.

Vaikka vähäinen lukeminen ei selity kyselyn valossa suoraan perheen sosioekonomisella taustalla, perheen matalampi koulutus- ja tulotaso on kyselyn perusteella riskitekijä perheiden vähäisemmälle lukemiselle. Kun vastaajan tulo- ja koulutustaso oli matalampi, harvempi luki lapselle päivittäin ja selvästi useampi harvemmin kuin kerran viikossa tai ei lainkaan. Myös kirjastokäynnit ja kirjojen määrä kotona vähenivät.

Vähiten lukevista suurin osa haluaisi lukea yhdessä enemmän, sillä heistä 83 % kokee lukevansa liian harvoin lapselleen. Ajanpuute arjessa on yleisin mainittu syy lukemattomuuteen. Lukemiseen ei välttämättä riitä voimavaroja, jos arki on kuormittavaa työttömyyden tai taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Ilman kotoa valmiiksi löytyviä tai kirjastosta lainattuja kirjoja mahdollisuudet arkisiin lukuhetkiin kapenevat. Vähiten lukevat toivovat tukea lukemiseen ensisijaisesti neuvolasta, päiväkodista ja koulusta. Osa kertoo myös tarvitsevansa apua lukivaikeuksiin.

"Suomalaisvanhemmilla on aito halu lukea lapselleen, silloinkin kun lukemiseen ei omassa arjessa ole aikaa tai jaksamista. Varhaislapsuuden lukukokemuksilla on merkittävä rooli lapsen tulevalle lukutaidolle, lukuinnolle ja kaikelle oppimiselle. Siksi yhteiskunnassa olisi tärkeää huolehtia lapsiperheiden hyvinvoinnista ja ehkäistä lapsiperheiden taloudellisen tilanteen kurjistumista entisestään", Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Emmi Jäkkö muistuttaa.

Jokainen perheitä kohtaava ammattilainen voi auttaa löytämään lukemisen ilon

Kyselyn mukaan sukupolvelta toiselle siirtyvä lukemistapa ja omat myönteiset kokemukset kirjojen parissa näyttävät innostavan monia perheitä lukemiseen, tulo- ja koulutustasosta riippumatta. Ääneen lukeminen tukee lapsen kielen- ja puheenkehitystä ja tarjoaa tilaisuuksia vahvistaa lapsen ja vanhemman tunnesidettä ja vuorovaikutusta.

Silloin kun vanhemmilla ei ole perittyä lukemisen tapaa, on neuvolasta, päiväkodista tai koulusta saatu tuki ja kannustus lukemiseen erityisen merkittävää. Lukulahja lapselle -kirjakassin neuvolasta saaneet vanhemmat kertoivat näiden instituutioiden vaikuttaneen muita useammin perheen lukutottumuksiin. Myös kansainvälisesti on huomattu, että kirjalahjat hyödyttävät jopa eniten perheitä, joissa ei ole ollut lukemisen rutiineja entuudestaan.

Kuka tahansa perheitä kohtaava sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, kuten sosiaalityöntekijä, puheterapeutti tai psykologi, voi ottaa kirjat ja lukemisen puheeksi perheiden kanssa. Lukeminen voi olla perheen voimavara, joka antaa lapselle tärkeitä taitoja pitkälle tulevaisuuteen, mutta tuo iloa arkeen myös tässä hetkessä. Käytännössä ammattilainen voi esimerkiksi kannustaa perhettä kirjastokäynnille etsimään kiinnostavaa luettavaa tai auttaa perheelle sopivan lukurutiinin löytämisessä. Myös hankalia tilanteita voidaan käsitellä yhdessä kirjojen kautta.

Kun lukuhetket tehdään konkreettisesti tutuiksi vanhemmuuden alkumetreillä ja lukemiseen saa kannustusta, muistutusta ja konkreettista tukea säännöllisesti vielä myöhemminkin, mahdollistetaan lukemisrutiinien ja myönteisten asenteiden syntyminen perheisiin.

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään 17.–23.11.2025. Tänä vuonna teemana on lapsen oikeus kuulua – #SaanKuulua #SaatKuulua. Teemalla on kaksi merkitystä: lapsella on oikeus kuulua yhteisöön ja yhteiskuntaan, sekä toisaalta oikeus tulla paitsi nähdyksi, myös kuulluksi. Lapsen oikeuksien viikko

Lue lisää Lukulahja lapselle –selvityksen tuloksista: Selvitys: Iltasatu on yhä perheiden rakas rutiini

uelapselle.fi/selvitys-perheiden-lukutottumukset-2025/

Lukukeskus on lukemisen asiantuntija ja monialainen palveluorganisaatio, joka tekee tiiviistä yhteistyötä koulujen, kirjastojen ja muiden alan toimijoiden kanssa. Lukukeskus kokoaa tietoa lukemisesta ja lukutaidosta sekä toimii asiantuntijana kansainvälisissä verkostoissa. 

Lukukeskus järjestää ainoana Suomessa järjestelmällisesti kirjailijavierailuja, jotka edistävät lukuintoa ja lisäävät kirjailijoiden toimeentuloa. Lukukeskus julkaisee myös kahta kirjallisuuslehteä.

https://lukukeskus.fi/