Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 04.02.2022

Trish Morrissey vaihtaa roolia teoksesta toiseen Autofiktiot-näyttelyssään

Irlantilaisen valokuvataiteilijan laaja retrospektiivinen näyttely Trish Morrissey: Autofiktiot. Kaksikymmentä vuotta kuvakerrontaa vie naiseuden ja äitiyden teemojen äärelle. Serlachius-museo Gustafissa 5.2.2022 avautuva näyttely on Morrisseyn ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Irlantilaisen valokuvataiteilijan näyttely Trish Morrissey: Autofiktiot avautuu 5.2.2022 Serlachius-museo Gustafissa.

Trish Morrissey, Vuhku sarjasta Epäonnistunut realisti, 2011. Kuva: Trish Morrissey

Trish Morrissey (s. 1967) kuuluu naisvalokuvataiteilijoiden sukupolveen, joka lavastaa valokuvia ja esiintyy niissä yleensä itse. Englannissa vuodesta 1990 asunut Morrissey yhdistelee tuotannossaan performanssia, valokuvaa ja liikkuvaa kuvaa. Hän luo teoksiinsa fiktiivisiä hahmoja tutkien käsityksiä naisen roolista, kehosta ja perheestä.

Morrissey ammentaa aiheita sekä nykytaiteesta että taidehistoriasta, ja hänen tuotannossaan on vahva omaelämäkerrallinen näkökulma. Taiteilija valitsee hahmoja, joihin samaistuu. Tuloksena on eräänlaista autofiktiota, joka antaa hänelle mahdollisuuden käsitellä omaa elämäänsä toisten ihmisten unohdettujen tai sivuutettujen tarinoiden kautta.

Synnynnäisenä tarinankertojana Morrissey hyödyntää performanssitaidetta ja huumoria rikkoessaan katsojien kuvaan kohdistuvia odotuksia. Olipa kyseessä arkinen perheotos tai pukudraama, Morrissey luo kuvaan tunteen siitä, että jokin on vinksallaan. ”Kuvien kohtaukset asettuvat psykologisesti häiritsevän ja vähän huvittavan rajalle", hän kertoo.

Trish Morrisseyn tunnetuimpiin teossarjoihin kuuluu Seitsemän vuotta (2001–2004), jonka hän toteutti sisarensa kanssa lavastaen uudelleen todellisia ja kuviteltua kohtauksia perhevalokuvista. Henkilöiden eleet ja ilmeet vihjaavat piiloon jääneisiin tarinoihin ja paljastavat perhealbumiin sisältyviä psykologisia jännitteitä.

Trish Morrissey on sukeltanut kuvaan vuodelta 1945, jossa on tyttöuimari Aune Heimolainen, Mäntän urheilijoiden parhaita tyttöuimareita.

Trish Morrissey. Kuva 0395GAS (TM) Aune Heimolainen, Mäntän urheilijoiden parhaita tyttöuimareita, 1943/2015 sarjasta Kymmenen hahmoa matkalaukussa. Kuva: Trish Morrissey

Julkisivu-sarjassaan (2005–2007) taiteilija houkutteli uimarannoilla oleskelevia perheitä kuviin. Huolellisesti lavastetuissa kuvissa Morrissey otti perheen äidin roolin samalla, kun tämä painoi kameran laukaisijaa. Esikoistaan tuolloin odottanut Morrissey sai valokuvien kautta esimakua äitiydestä. Samalla valokuvat heijastelevat lapsuusmuistoja perhelomilta.

Mänttäläisten tarinoita entisessä pääkonttorissa

Trish Morrisseyn tuotantoa on nähty Serlachius-museoissa aiemminkin. Hän toteutti vuonna 2015 Kaukainen kosketus -näyttelyyn teossarjan Kymmenen hahmoa matkalaukussa. Taiteilija valitsi Serlachius-museoiden kuva-arkistosta valokuvia, jotka esittivät tavallisia, usein nimettömäksi jääviä kaupunkilaisia, lavasti uudelleen kymmenen kuvaa ja otti niissä olevien henkilöiden roolit. Nyt nämä ”mänttäläiset” nähdään Gustaf-museon eli entisen Serlachius-yhtiön pääkonttorin seinillä.

Näyttelyssä on myös uusi teoskokonaisuus, joka pohjautuu väljästi Sigrid (Sissi) Serlachiuksen ja Ruth Serlachiuksen elämäntarinoihin. Naisia yhdisti vuorineuvos Gösta Serlachius, jonka ensimmäinen vaimo oli Sissi ja toinen Ruth. Immersiivinen videoteos Eupnea yhdistää naisten kokemukset ja punoo ne taiteilijan omaan elämäntarinaan. Samalla teos luotaa menetyksen, kaipuun ja halun teemoja ja yhdistää ne koronapandemian aiheuttamaan traumaan.

Kaiken kaikkiaan näyttely sisältää yli kahdeksankymmentä valokuvateosta ja seitsemän videoteosta. Näyttelyn on kuratoinut Kate Best, ja videotuotannoissa kuraattorina on ollut Josephine Lanyon. Näyttelyyn liittyvä kirja julkaistaan kesällä 2022.

Näyttely Trish Morrissey: Autofiktiot. Kaksikymmentä vuotta kuvakerrontaa on avoinna Serlachius-museo Gustafissa 5.2.2022–8.1.2023.