Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 08.11.2020

Tanssikiellosta manifestiin – tanssiteatteria ajan hermolla

Tanssiteatteri Tsuumi on 20 - vuotisen olemassaolonsa aikana kehittänyt kotimaistanäyttämötaidetta pääosin tanssiteatterin keinoin. Vahvasti uudistaen perinteistä maisemaa,haastaen yleisön lisäksi itseään yhteistyön ja rohkeiden kokeilujen avulla. Tsuumi on tekijöidensä näköinen, mutta monen osan summa, joka näyttäytyy paitsi lukuisina hankkeina, myös runsaanaesitystoimintana.

 

Kuvassa ovat tanssijat rivissä näyttämöllä vauhdikkaassa liikkeessä.  Heillä on harmahtavat puvut päällään.

Tanssikielto. Kuva: Petra Tiihonen

 

Koin Suo, guacamole ja Jussi – esitystapahtuman, kuten Tsuumi sitä kuvaa, lokakuun alussa, 24.10. vuorossa oli Tanssikielto. Runoteokseen pohjautuva ja katsojiaan bussilla eri tiloihin kuljettava Suo, guacamole ja Jussi oli ilkikurinen ja manipuloiva esitys, vahvasti sukua aiemmille Tsuumin manifestoiville teoksille ja esityskonsepteille. Siksi odotukset Tanssikieltoa kohtaan olivat korkealla.

Koreografi Antti Lahti on haastatteluissa kertonut, kuinka sota-ajan tanssikiellon kokeneet eivät halunneet muistella aihetta tai ainakaan jakaa kokemuksiaan. Mitä autenttiset muistikuvat olisivat tuoneet teokseen, sitä emme ehkä koskaan saa tietää…jääköön se uuden sukupolven
salaisuudeksi? Esitys on rakennettu ajallisille viitteille, on sota-ajan puvut ja latomeininki, josta päädytään ysäri-kuoseihin ja biletykseen. Ajasta jolloin kysytään onko tanssikurssi sallittua,siirrytään biittiin, jonka tahdissa yksilöt luovat oman tilansa ja liikkeensä. Missä ja milloin tahtovat. Liikekieli ammentaa ensimmäisessä osassa sota-ajan paritansseista, mutta koreografia on
nykyaikainen ja uusintaa monelle tuttua kuvastoa herkästi. Jälkimmäisessä osassa konemainen musiikki ja mekaaninen liike maustetaan mm. esiintyjien ilmeillä ja eleillä, jotka tuovat pehmeyttä ja inhimillisyyttä kohtauksiin.

Esitys on kolmen toimijan yhteistuotanto, kokonaisuus ollessa eheä ja soljuva. Esiintyjät toimivat yhteen, varsinkin toisteiset ja kertautuvat ryhmäkohtaukset ovat tehokkaan intensiivisiä. Toisaaltasoolot ja duetoivat tanssiin kutsut ovat herkullisia helmiä, niissä näkyy esiintyjien yksilöllinen liikelaatu ja persoonallisuus. Yksilöllisyys teemana kietoutuu esityksen aiheeseen, joka kysyy mitä on lupa tehdä yksin, mitä me saamme joukkona toteuttaa. Onko yhdessä toimiminen peruste tai
jopa ainoa mahdollisuus sille, että voimme toteuttaa omia halujamme ja tarpeitamme, elää omannäköistä elämää.

Tanssikielto on ehtaa tanssiteatteria, joka sisälsi aimo annoksen perinnettä, rohkeasti tarjoiltuna. Yksinkertainen lavastus jättää tilaa liikkeelle ja ruokkii katsojan mielikuvitusta, valaistussuunnittelulla piirretään tehokkaasti draaman kaaria. Tanssiteatteria seuratessa toivoo,
että näyttämöllä paitsi tanssitaan, hallitaan muu näyttämöilmaisu ja sekin toive esityksessä täyttyi. Oli kyse sitten multilahjakkuudesta tai miehityksestä, sama vaikuttuminen syntyi Suo, guacamole ja Jussi – esitystapahtumassa. Hersyvät hahmot, joilla ainakin nimistä päätellen on esikuvansa todellisuudessa toteuttavat omaa luontoaan uskollisesti läpi tapahtuman.

 

Kuvassa on viisi tanssijaa tauolla Aleksanterin teatterin edessä.  Heistä keskimmäinen istuu katukiven reunalla.

Suo, guocamole ja Jussin esiintyjät.  Kuva: Maritta Laesmaa.

 

Suo, guacamole ja Jussi on yhteiskunnallinen kokonaisteos, joka ottaa kantaa stereotypioihin, vihapuheeseen ja ilmaisunvapauteen. Esitystapahtuma syntyy, kun toteutuspaikat vaihtelevat ja joka esityksessäkin tilaa vaihdetaan muutamaan otteeseen. Varsinainen kiertueteos siis. Taiteen ja tieteen liitto on vahva, tutkijan tieteellistä puheenvuoroa ei pääse pakoon bussissa, joka kuljettaa esitykseen osallistuvat paikasta toiseen. Aitoa dialogia ei valitettavasti synny, siihen bussi tilanakaan ei ole paras mahdollinen, ainakaan rajoitusten vallitessa syksyllä 2020.

Teos pelaa kovilla panoksilla, mutta huumorin turvin. Nauraessaan hahmoille, huomaa hihittävänsä itselleen. Vai miten muuten voisi reagoida kun meidät ohjataan kuin lapset kauppakeskukseen, pitelemme narusta kiltisti kiinni ja noudatamme oppaamme, Bettina Wautolan ohjeita. Ja tämä lienee tarkoituskin, yksinkertaistamalla saa näkyviin ytimiä, niitä teemoja mistä tulisi puhua, keskustella ja nostaa esiin. Silläkin uhalla, ettei löydy ratkaisuja, saati konsensusta. Toisaalta esitys uhkaa jäädä teemansa alle, paljon tehdään ja kovalla tahdilla, meuhkataan ja alleviivataan. Manifesti on niin äänekäs, että on huudettava jotta keskustelu kuuluu. Joskus perhosen siiven isku voisi tavoittaa tarkoituksen paremmin. Esityksellä on silti hersyvyydessään paikkansa tässä ajassa, ja takuulla kirvottaa keskustelua ja pohdintaa kunhan niille löytyy oikea aika ja paikka.

Molemmat teokset osoittavat, että tanssiteatterilla on tehtävänsä 2020-luvullakin ja että kyseessä on edelleen kehittyvä ja uusia muotoja löytävä taiteen laji. Sitkeästä työstä iso kiitos kuuluu Tsuumille.

 

Mervi Leivo

 

Tanssikielto
Ohjaus: Antti Lahti
Käsikirjoitus ja koreografia: Antti Lahti ja työryhmä
Äänisuunnittelu: Antti Puumalainen
Puvustus: Taina Natunen
Lavastus: Sari Paljakka
Valosuunnittelu: Juho Itkonen
Esiintyjät:
Tuomas Juntunen, Sampo Kerola, Salla Korja-Paloniemi (Tanssiteatteri Tsuumi)
Virva Torkko, Anni Horsmanheimo, Riikka Puumalainen (Tanssiteatteri Minimi)
Sari Harju, Mika Juusela (Kuopion kaupunginteatteri)
Tuotanto: Tanssiteatteri Tsuumi, Tanssiteatteri Minimi, Kuopion kaupunginteatteri
30.9.2020 klo 19.00 Ensi-ilta, Aleksanterin teatteri, Helsinki
KokoTeatteri, Helsinki
23.10.2020 klo 19.00
24.10.2020 klo 14.00
24.10.2020 klo 19.00
Kuopion kaupunginteatterin Maria-näyttämöllä
29.10.2020 klo 19.15
30.10.2020 klo 12.15
11.11.2020 klo 19.15
18.11.2020 klo 19.15
19.11.2020 klo 19.15

Suo, guacamole ja Jussi
Tanssia, musiikkia ja tieteellistä faktaa tarjoilee monitaiteellinen työryhmä:
Ohjaaja: Reetta-Kaisa Iles
Skenografi: Mirkka Nyrhinen
Säveltäjät: Taito Hoffrén, Antti Paalanen
Tutkija: Karin Creutz
Käsikirjoittaja: Jani Nieminen

Esiintyjät: Reetta-Kaisa Iles, Jyrki Karttunen, Hanna Korhonen, Mirkka Nyrhinen, Karin Creutz,
Kuvaaja alkuperäisteoksessa ja trailerin toteutus: Teemu Kyytinen
Alkuperäisteoksen tuottaja: Ilona Kyykoski
Alkuperäisteoksen tuotanto: Tanssiteatteri Tsuumi & Työryhmä
Pääkaupunkiseudun esitysten tuotanto: Tanssiteatteri Tsuumi ja Kanneltalo
Yhteistyössä: Espoon kaupunginteatteri
pe 9.10.2020 klo 17.30
la 10.10.2020 klo 13.00 & 17.30
su 11.10.2020 klo 15.00
Ensi-ilta 30.8.2019 Ähtäri.