Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 23.11.2023

Suomalaisia säveliä Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin (TASO) konsertissa ja tilausteos TASO! ilmentämässä orkesterin syvintä olemusta

Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO soittaa Suomalaisia säveliä -konsertin perjantaina 8.12.2023 Tampereen yliopiston juhlasalissa. Suomalaisen musiikin päivään ajoittuva konsertti tarjoilee kuulijoilleen monipuolisen kattauksen suomalaista musiikkia eri aikakausilta. Ohjelmiston TASO tulkitsee taiteellisen johtajansa Kimmo Tullilan johdolla. Mukana on tilausteos TASO!

Kuvassa on Tampereen sinfoniaorkesteri kaaressa esiintymislavalla, joka on vaaleaa puuta.

Kuva: Jussi Lietsala

 

Konsertin avaa Roope Mäenpään TASO! -teoksen kantaesitys. TASO! (2023) on Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin tilausteos, johon säveltäjä on pyrkinyt kiteyttämään orkesterin syvimmän olemuksen. TASOn nimikkoteoksen teemana on sukeltaa erilaisten musiikillisten tasojen läpi kuin tekninen piirustus. Näitä käsitteellisiä tasoja ovat pulssi, tempo, dynamiikka ja säveltaso - tekijöitä, joiden parissa kaikki musiikin parissa työskentelevät ovat tottuneet operoimaan.

Musiikin arkiset ulottuvuudet rinnastetaan orkesterisoinnin huumaavaan vahvuuteen.  Säveltäjällä on ollut alusta asti halu yhdistää teoksessa orkesterin sointiin kontekstista irrallaan olevaa ääntä, ja teokseen onkin upotettu innovatiivisella tavalla nykyaikaisia digitaalisia elementtejä eri tasoja ilmentämään.

“Sinfoniaorkesteri on instrumenttina samaan aikaan vallaton ja valtava. Tunnen säveltäessäni sormenpäissäni muusikon - jonkinlaisen käsityöläisyyden, jonka läpi taiteilijat teosta tulkitsevat. Musiikin esittäminen on tahtotyötä - tahto esittää, tahto sulautua, tahto erottua, tahto kuunnella ja tulla kuulluksi. Tahto hurmata, tahto hurmaantua, käsittää ja käsitellä. Tahto kuulla ja kuulua.

TASO!-teoksen säveltäjänä halusin ammentaa jyrkistä kontrasteista ja vastakohtaisuuksista. Teoksessa kovat ja raa’at pinnat vuorottelevat pehmeiden muotojen kanssa. Ajattelen teoksen teemoja itselle soittamisen ja muille esiintymisen välisenä vuoropuheluna. Pyrin nostamaan esille musiikin arkisia ulottuvuuksia ja rinnastamaan niitä orkesterisoinnin huumaavaan valtavuuteen. Teos pitää sisällään myös leimallisesti digitaalisen elementin osana soivaa ulottuvuutta." kertoo Roope Mäenpää joulukuussa esitettävän sävellyksensä  taustoista.

TASO! -teoksen säveltämistä on tukenut Teoston sävellystilaustoimikunta.

 

Kuvassa ovat Roope Mäenpään kasvot oikealla ja hän pitelee keltaista ilmapalloa, joka on vasemmalla yläviistossa.

Roope Mäenpää. Kuva: Ville Hautakangas

 

Konsertin ohjelma jatkuu Bernhard Crusellin Klarinettikonsertolla nro 2 (1815). Tyyliltään ranskalainen konsertto tarjoilee tulista ja marssinomaista bravuuria, laulavia melodioita sekä virtuoottisia kuviointeja. Klarinettikonserton tulkitsee konsertissa nuori lahjakkuus Sonja Lankinen. Pirkanmaalta kotoisin oleva Sonja Lankinen valittiin Tampere Filharmonian nuoreksi solistiksi vuonna 2020. Sittemmin Lankinen on esiintynyt Radion sinfoniaorkesterin nuorten solistien konsertissa keväällä 2022. Hän on voittanut koesoitossa kisällipaikat Tampere Filharmoniasta sekä Helsingin kaupunginorkesterista ja ehtinyt soittaa myös Radion sinfoniaorkesterin sekä Kymi Sinfoniettan riveissä.

Konsertti huipentuu Uuno Klamin Kalevala-sarjaan (1943). Teos koostuu viidestä sävelkuvaelmasta: Maan synty, Kevään oras, Terhenniemi, Kehtolaulu Lemminkäiselle ja Sammon taonta.  Teoksen rytmikkyys, värikkyys ja dissonoivuus kuvastavat Klamin raikasta ja modernia otetta Kalevala-aiheiseen musiikkiin. Kalevala-sarja on myös tyylikäs esimerkki säveltäjänsä tunnustetusta ja taitavasta orkesterin käytöstä.  Klamin sävelin kuvittamat kansalliseepoksen avainkohtaukset voidaan nähdä niin tyhjentävinä, että mitään sen kaltaista ei ole sittemmin edes yritetty toistaa.

Roope Mäenpää (s.1990-)

Roope Mäenpää on tamperelainen säveltäjä ja muusikko. Hän on valmistunut säveltäjäksi Tampereen Ammattikorkeakoulusta, ja hänen opettajinaan ovat toimineet muun muassa Jouni Kaipainen, Hannu Pohjannoro ja Paavo Korpijaakko. Mäenpää opettaa sävellystä ja sävellyspedagogiikkaa TAMKissa ja on toiminut myös kapellimestarina sekä kuoronjohtajana.

Mäenpään tuotanto käsittää orkesteri- ja kamarimusiikkia, ja hänen teoksiaan ovat esittäneet NAC-orchestra Ottawa, Radion sinfoniaorkesteri, Tampere Filharmonia ja Lapin kamariorkesteri. Mäenpää on toiminut läheisessä yhteistyössä myös nykymusiikkiyhtye TampereRaw:n kanssa.

Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri

Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO on aktiivisten pirkanmaalaisten musiikinharrastajien ylläpitämä sinfoniaorkesteri. Orkesterin tarkoituksena on ollut sen perustamisesta lähtien tarjota mahdollisuus tavoitteellisen soittoharrastuksen ylläpitämiseen sekä rikastuttaa monipuolisesti alueensa musiikkielämää. TASOssa musisoi vakituisesti noin 65 soittajaa. Orkesterin kokoonpano vaihtelee konserttikohtaisesti ohjelmistosta riippuen.

Jokaisella orkesterin soittajalla on taustallaan pitkään jatkunut musiikin harrastus tai jopa musiikkialan ammattitutkinto. Orkesterilaisia yhdistää intohimo yhteissoittoon sekä halu ylläpitää ja kehittää soittotaitoaan edelleen.

TASO on syntynyt jatkumona alttoviulisti Emily Wagonerin vuonna 1998 perustamalle Tampereen yliopiston jousiorkesterille (TYVI). Vuonna 2003 orkesterin kokoonpano laajeni sinfoniaorkesteriksi, jonka nimeksi vakiintui sittemmin Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO. TASOn taiteellisena johtajana on toiminut sen perustamisesta lähtien kapellimestari Kimmo Tullila.

https://taso.fi/wordpress/