Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 03.06.2024

Suomalaisen muodin juhlaa Finnish Fashion Awardsissa – voittajien lista viestii muotialan monipuolisuudesta

Finnish Fashion Awards järjestettiin perjantaina 31.5.2024 Helsingissä. Tuomariston mukaan voittajien lista kertoo suomalaisen muotialan monipuolisuudesta, luovuudesta ja laadusta.

Fashion in Helsinki-muotitapahtuma huipentui perjantaina palkintogaalaan. Ensimmäistä kertaa järjestetyssä Finnish Fashion Awardsissa juhlistettiin muotialan tekijöitä ja yrityksiä. Fashion Finlandin ja Juni Communicationin perustama tapahtuma on osa Fashion in Helsinki -viikkoa.

 

Kuvassa on musta nuori miesmalli ja hänellä on sinisestä langasta tehty reikäinen paita. Kaulassa on hopeinen koru.  Malli pitää käsiään yhdessä. Taustalla on vanha maalaus,jossa on alastomia ihmisiä.

Kuva: Ildar Waffin mallisto

 

”Tapahtumalle oli selkeästi tilausta. Suomalaisella muotialalla on paljon onnistumisia ja menestystarinoita, joita nyt pääsimme yhdessä juhlistamaan”, kertoo Finnish Fashion Awardsin perustajiin kuuluvan Fashion Finlandin päätoimittaja Jani Niipola.

”Voittajien lista on vahva viesti suomalaisen muotialan luovuudesta ja monipuolisuudesta. Siitä sopii olla ylpeä”, kommentoi niin ikään Finnish Fashion Awardsin perustajiin kuuluvan Juni Communicationin toimitusjohtaja Miia Koski.

Finnish Fashion Awardsissa palkittiin muotialan tekijöitä ja yrityksiä yhdeksässä eri kategoriassa. Voittajat valitsi kansainvälinen ammattilaisraati.

New Talent palkitsi nuoren suunnittelijan. Voittajaksi valittiin designer Ildar Wafin. Royal College of Art:ssa opiskellut ja Louis Vuittonilla työskennelleen korusuunnittelijan tuotteet osoittavat poikkeuksellista lahjakkuutta ja käsityötaitoa sekä nivovat suunnittelijan tataaritaustan osaksi upeiden korujen tarinoita.

Branding- kategoriassa palkittiin erinomaista brändityötä. Kategorian voittaja on Borse e Cose ja Jeans & Towels eli designer Samu-Jussi Kosken uudet brändit. Koski on menestyksekäs suunnittelija, joka on pystynyt uudistumaan ja luomaan kansainvälisen tason brändejä kaksin kappalein.

Scaling on palkinto yritykselle, joka on onnistunut skaalaamaan liiketoimintaansa kansainvälisille markkinoille. Palkinnon sai VIBAe Shoes, joka on suomalaisen muotimaailman kovimpia menestystarinoita kuluneena vuonna. Hurjassa kasvukiidossa oleva yritys myy 95 prosenttia tuotteistaan globaalilla markkinalla ja tekee yhteistyötä muun muassa Comme des Garçons -muotimerkin kanssa.

Beauty-kategoriassa jaettiin tunnustusta muodin elintärkeälle taustavoimalle eli meikkitaiteilijalle. Palkinnon sai Jenny Jansson, joka on tehnyt mittavan uran sekä kuvauksissa että näytöksistä meillä ja maailman muotimetropoleissa. Jansson tunnetaan paitsi kansainvälisten huippubrändien luottokumppanina, myös kattavasta tuestaan nuorille suomalaisille muotisuunnittelijoille.

Retail-kategoriassa haluttiin palkita kivijalkakauppa, joka paitsi menestyy myös edistää muodin kulttuuria elinvoimaisissa kaupunkikeskustoissa. Voittaja on Beamhill. Sen liikkeet (kaksi Helsingissä ja yksi Järvenpäässä) ovat näyteikkunoita kansainväliseen huippumuotiin, mutta myös paikkoja löytää ja ostaa nousevien suomalaisten muotisuunnittelijoiden mallistoja. Beamhill tunnetaan myös erinomaisesta asiakaspalvelusta.

Verkkokaupan onnistuja sai palkintonsa E-commerce-kategoriassa. Raati valitsi voittajaksi verkkokauppa Ninyesin. Secondhandiin erikoistunut Ninyes edistää kiertotaloutta myös myös vauhdittaa muiden bisnestä. Ninyes räätälöi valmistajille käytettyjen tuotteiden verkkokauppoja ja on rakentanut secondhandin verkkokaupat muun muassa Haltille ja Joutsenelle.

Innovation x Collaboration -kategoriassa haluttiin korostaa innovaatiota ja kekseliäisyyttä yhteistyömallistoissa. Voittaja oli Lounais-Suomen Jätehuolto, joka teki yhteistyötä sekä VAINin että Latimmierin kanssa. LSJH on esimerkki kokonaan toisen alan (jätehuolto) toimijasta, joka on tehnyt vaikuttavaa ja kiertotaloutta edistävää työtä suomalaisen muodin kentällä.

Vastuullisuuspalkinto Sustainability jaettiin toimijalle, jonka tekemisessä vastuullisuus kulkee läpi koko brändin. Voittaja on Latimmier. Ervin Latimerin brändi on oikeastaan yhteiskunnallinen vaikuttaja ollen esimerkillinen moninaisuudessa, inkluusiossa ja vähemmistöjen oikeuksien puolesta puhumisessa. Tuotteiden ekologiseen vastuullisuuteen on myös kiinnitetty erityistä huomiota ja siitä osoituksena kotitalouden tekstiilijätettä hyödyntänyt mallisto, joka oli tehty yhteistyössä Lounais-Suomen Jätehuollon kanssa.

Lisäksi gaalassa jaettiin yksi yleisöäänestyksellä valittu palkinto. Most Engaging Social Media palkitsi vahvaa sosiaalisen median tekemistä. Voittaja oli Vitun Leija eli brändi, joka on syntynyt somessa ja luonut sekä digitaaliseen että reaalimaailmaan hypen lisäksi aktiivisen yhteisön. Vitun Leija on vauhdittanut erityisesti poikien ja nuorten miesten pukeutumiskulttuuria.

Kansainväliseen tuomaristoon kuuluivat muun muassa Fashion Finlandin Jani Niipola, Juni Communicationin Miia Koski, tutkijatohtori Linda Turunen Aalto-yliopistosta, sijoittaja Henri Kulvik, stylisti Claudia Cifu, Stockmannin naisten muodin kategoriajohtaja Maiju Niskanen, Tise Finlandin maajohtaja Laura Laakso, Vogue Scandinavian toimittaja Allyson Shiffman, Novitan markkinointi- ja designjohtaja, Linda Permanto, Zalandon Pohjoismaiden- ja Benelux-maiden johtaja Fabio Baum, Zalando, Finnish Design Infon toiminnanjohtaja Kirsi Juva, Archinfon toiminnanjohtaja Katarina Siltavuori, Forbes.comin toimittaja Stephan Rabimov ja L’Oréalin viestintäpäällikkö Jenny Hyvärinen.

Finnish Fashion Awardsin yhteistyökumppaneita ovat NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotelli ja 1664 Blanc ja Sinebrychoff. Finnish Fashion Awardsin järjestävät Fashion Finland ja Juni Communication ja Finnish Fashion Awards on osa Fashion in Helsinki -viikkoa.