Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 21.10.2025

Soul of the City - Baanan uusin taideteos kumartaa graffitikulttuurin alkujuurille

Soul of the City -teoksessa yhdistyvät eri vuosikymmenillä syntyneiden graffititaiteilijoiden kädenjälki ja viitteet 1970-luvun New Yorkin junagraffitien estetiikkaan.

 

Kuvassa on graffitia taustalla olevalla betoniseinällä sillan alla.  Edessä on katselija valkoisessa kypärässä ja takissa. Välissä on harmaata asfalttia.

Soul of the City, Yiorgos Slunga tekovaiheessa.  Kuva: Upeart

 

Helsingin keskustan baana on saanut uuden näyttävän graffititeoksen Antinkadun sillan kohdalle. Teoksen on toteuttanut kolmen anonyymin taiteilijan ryhmä, joka kunnioittaa teoksellaan graffitin alkujuuria.

Graffiti syntyi 1960–70-luvuilla Yhdysvaltojen Philadelphiassa ja New Yorkissa ja levisi seuraavina vuosikymmeninä ympäri maailmaa. Pitkään marginaalisena ja rikollisena ilmiönä pidetystä graffitista on tullut vähitellen hyväksytympää, kun sen visuaalinen kieli ja vaikutus ulottuvat globaalisti läpi yhteiskunnan.

Graffitin rooli nyky-yhteiskunnassa on merkittävä, ja sen vaikutteita näkyy niin muotoilussa ja mainonnassa kuin nykytaiteessa ja arkkitehtuurissa. Se on kielenä sekä uniikki että yleismaailmallinen, ja se on siirtänyt taiteen rajoja pois museoista ja gallerioista tuomalla kuvataiteen lähemmäksi ihmisiä sekä luomalla taidemaailmaan uudenlaisen käsityksen instituutioista riippumattomasta tekijyydestä.

Suomeen graffiti saapui 1980-luvun puolivälissä erityisesti kirjojen Subway Art (1984) ja Spraycan Art (1987) sekä elokuvien Wild Style (1982), Style Wars (1983) ja Beat Street (1984) siivittämänä, jotka yhdessä muodostavat eräänlaisen varhaisen hiphop-kulttuurin ja graffititaiteen kaanonin.

Soul of the City on kolmella eri vuosikymmenellä syntyneiden taiteilijoiden yhteisteos, jossa näkyy tarkoituksellisia viitteitä 1970-luvun New Yorkin junagraffiteihin. Vaikka eri sukupolvien suhde graffitikulttuuriin eroaa ja graffitityylit sekä käytettävät välineet ovat muuttuneet, on sen perimmäinen ajatus säilynyt samana sukupolvesta toiseen.

"Olen kolmekymmentä vuotta etsinyt graffitin estetiikan ydintä. Se on päättymätön tie, sillä graffiti on abstraktio. Sen henkeä voi vain yrittää lähestyä – kuten tässä projektissa teimme, ja lähelle pääsimmekin”, yksi teoksen taiteilijoista kertoo.

Teoksen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastasi Upeart, ja se toteutettiin yhteistyössä Helsingin katutaidetoimiston kanssa. Hanketta ovat tukeneet Renta Oy ja Sto Finexter Oy. 

https://www.upeart.com/