Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 24.05.2023

Sodankylän elokuvajuhlien päävieraiksi merkittäviä tekijöitä - mm. Sergei Loznitsa, Arturo Ripstein ja Mary Sweeney

14.–18.6. järjestettävän festivaalin kansainvälisiksi tekijävieraiksi saapuvat nykypäivän ykkösdokumentaristeihin lukeutuva ukrainalainen Sergei Loznitsa, meksikolainen ohjaajalegenda Arturo Ripstein ja käsikirjoittaja Paz Alicia Garciadiego, David Lynchin elokuvia leikannut, käsikirjoittanut ja tuottanut amerikkalainen Mary Sweeney.

 

Elokuvajuhlilla nähdään ranskalaisen nykyelokuvan kiinnostavimpiin ohjaajanimiin kuuluva Emmanuel Mouret, islantilainen valokuvaaja ja dokumentaristi Sigurþór ”Spessi” Hallbjörnsson ja itävaltalainen esikoisohjaaja David Wagner. Kotimaisia ensi-iltaelokuviaan esittelevät ohjaajat Hanna Västinsalo ja Juha Suonpää sekä Aki Kaurismäen Kuolleissa lehdissä näyttelevät Alma Pöysti ja Jussi Vatanen.

 

Kuvassa on nuori mies sotilaspuserossa seisomassa mikrofonin takana ja taustalla on aidan takana miehiä istumassa.

The Kiev Trial. Kuva: Sodankylän elokuvajuhlat

 

2000-luvun huomattavimpiin dokumenttiohjaajiin lukeutuva ukrainalainen Sergei Loznitsa (s. 1964) saapuu vieraaksi Sodankylän elokuvajuhlille esittelemään palkittuja fiktio- ja dokumenttielokuvia tuotteliaan uransa varrelta aina tuoreimpiin uutuuksiin saakka.

Valko-Venäjällä syntyneen, Ukrainassa varttuneen, Venäjällä elokuvaa opiskelleen ja nykyään Liettuassa asustavan Loznitsan elokuvat heijastavat ohjaajan syvää tuntemusta Neuvostoliitosta ja sen tasavaltojen eri vaiheista ennen ja nyt. Loznitsan ylistetyt historialliset dokumentit päästävät arkistomateriaalin kautta yleisön sisään kuvaamansa ajan ilmapiiriin ja antavat katsojalle tilaa vetää omat johtopäätöksensä. Fiktio-ohjaajana hän on vähintään yhtä tasokas, kuten nyt festivaalilla esitettävät takavuosien näytteet todistavat.

Loznitsan fiktiodebyytti My Joy (2010) on kauhuelementtejä sisältävä tie-elokuva, todellisista tarinoista kerätty matka venäläisyyteen ja raakaan neuvostomenneisyyteen. In the Fogin (2012) kuvaus vuoden 1942 Valko-Venäjästä henkii neuvostoelokuvan 60-luvun perintöä.

A Gentle Creature (2017) muodostaa säälimättömän muotokuvan Neuvostoliiton jälkeensä jättämästä henkisestä ja aineellisesta ruosteläjästä. Loznitsan kahdesta uutuusdokumentista The Kiev Trial (2022) tarjoaa arkistomateriaalin kautta aitiopaikan ”Kiovan Nürnbergiin”, tammikuun 1946 sotasyyllisyysoikeudenkäyntiin Ukrainan sosialistisen neuvostotasavallan rikki pommitetussa pääkaupungissa. The Natural History of Destruction (2022) on hyytävä kompilaatioelokuva toisen maailmansodan lopulla Saksaan kohdistuneista ilmapommituksista.

 

Kuvassa on naisen kasvot ja katse ylöspäin.  Hänellä on ruskeat pörröiset hiukset ja kädessä on vihreitä kasveja.

The Black Widow. Kuva: Sodankylän elokuvajuhlat

 

Meksikolaisen elokuvan suurmestari ja polunraivaaja Arturo Ripsteinin (s. 1943) tuotantoa on esitetty Suomessa harvakseltaan, mutta asia korjataan nyt Sodankylän elokuvajuhlilla. Ripstein on uusien elokuvallisten muotojen keksijä ja vanhojen lajityyppien, tarinoiden ja trooppien uudistaja, jonka tuotanto on kutsu suurelle elokuvalliselle matkalle.

Festivaalin ohjelmistossa on valikoima ohjauksia Ripsteinin seitsemälle vuosikymmenelle levittäytyvän uran varrelta, jotka tarjoavat kurkistuksen ohjaajan massiiviseen tuotantoon. Se on täynnä mestarillisia melodraamoja, sairaalloisuutta, ahdistusta, tuskallisia kohtalon käänteitä, absurdia huumoria ja groteskia draamaa. Festivaalille saapuu myös Ripsteinin pitkäaikainen elokuvallinen kumppani Paz Alicia Garciadiego (s. 1949), joka on käsikirjoittanut ohjaajan keskeisiä teoksia.

Ripsteinin kolmas pitkä elokuva, ohjaajan läpimurtona toiminut The Castle of Purity (1972) kertoo miehestä, joka pitää koko perhettään vankina suojellakseen heitä pahana pitämältään maailmalta. Luis Buñuelin tuotannon mieleen tuova, hillittömän charmikas The Black Widow (1977) on provokaatio porvariston tekopyhyydestä.

The Place without Limits (1978) kuvaa ränsistyvän bordellin elämää pohtien sukupuolirooleja, misogyniaa ja kapitalismia maagisrealistisen linssin läpi. Kukkotappelut tarjoavat tien ryysyistä rikkauksiin Juan Rulfo -sovituksessa The Realm of Fortune (1986). Ripsteinin tuoreimmassa, Garciadiegon käsikirjoittamassa elokuvassa Devil Between the Legs (2019) vanha mies ja hänen vaimonsa ovat viettäneet niin paljon aikaa yhdessä ajan nuhrauttamassa asunnossaan, että inho ja rakkaus ovat käyneet perverssillä tavalla erottamattomiksi.

Moniulotteinen amerikkalainen Mary Sweeney (s. 1953) on tehnyt uraa elokuvien parissa jo yli neljänkymmenen vuoden ajan. Sweeneyn uran varrelle on mahtunut töitä niin ohjaajana, leikkaajana, käsikirjoittajana kuin tuottajanakin. Filmografian punaisena lankana on yhteistyö elokuvaohjaaja David Lynchin kanssa, jonka moderneiksi klassikoiksi muodostuneiden surrealististen ja mystisten elokuvien leikkaajana, käsikirjoittajana ja tuottajana Sweeney on toiminut. Elokuvanteon ohella Sweeney työskentelee professorina University of Southern Californiassa.

Sodankylässä nähdään Sweeneyn humaani ja ihmisläheinen esikoisohjaus Baraboo (2009), jossa kuuden ihmisen elämät risteävät ränsistyneellä motellialueella. Festivaalilla pääsee nauttimaan Sweeneyn ja Lynchin yhteistyön hedelmistä, kuten legendaarisen tv-sarjan elokuvallinen esiosa Twin Peaks – Tuli kulje kanssani (1992), alitajuisesti O. J. Simpsonin oikeudenkäynnistä inspiroitunut murhamysteeri Lost Highway (1997) sekä Sweeneyn käsikirjoittama, herkkä ja tositapahtumiin perustuva The Straight Story (1999).

Hyllytetystä tv-pilotista syntynyt ja 2000-luvun parhaisiin elokuviin lukeutuva Mulholland Drive (2001) toi Sweeneylle Bafta-palkinnon parhaasta leikkauksesta. Sweeneyn ensimmäinen työ tuottajana, Michael Almereydan ohjaama Nadja (1994) puolestaan on postmoderni vampyyrielokuva, jossa Bram Stokerin henkilöhahmot heitetään 90-luvun urbaaniin maailmaan.