Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 23.05.2025

Social Fabric (Muodinmuutos) -näyttely lähestyy muodin kulttuurisia kerrostumia monitaiteellisesti EMMAssa

EMMA – Espoon modernin taiteen museon kevät huipentuu Social Fabric (Muodinmuutos) -näyttelyyn. Yhteistyössä pohjoismaisen muotiorganisaatio ALPHAn kanssa tuotettu näyttely tarkastelee muotia kulttuurisena ilmiönä, sen yhteisöllisiä merkityksiä, rituaaleja ja jännitteitä. Mukana on kymmenen muotoilijaa ja nykytaitelijaa Pohjoismaista ja Pohjois-Euroopasta, jotka lähestyvät aihetta eri taiteenlajien kautta. Muodinmuutos avautuu osana Fashion in Helsinki –viikkoa 23.5.2025 ja on esillä EMMAssa 7.12.2025 asti.

Kuvassa on näkymänäyttelysalista, jossa on vasemmalla kolme nallinukkea seisoassa rimpsullisissa vaatteissa. Keskellä on isosilmäistö verkkoa ja siinä roikkuu puvun mallisia mattoja. Oikealla on jalustalla lisää kolme mallinukkea ja kaksi pukua.

Kuva: Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

 

Muoti on osa jokapäiväistä elämäämme, ja se kertoo paljon yhteyksistämme maailmaan. Vaatteet voivat liittää meidät osaksi erilaisia yhteisöjä ja verkostoja, ja samalla tapamme kuluttaa on sidoksissa monimutkaisiin kulttuurisiin käyttäytymismalleihin. Muodinmuutos-äyttely kutsuu yleisön tarkastelemaan muotia pintaa syvemmältä. Se juhlistaa taiteellisuutta ja käsityöperinnettä muodissa samalla tarjoten tilan pohtia sen monisyistä roolia elämässämme. EMMAlle tyypillisesti näyttely liikkuu taiteen ja muotoilun rajapinnoilla. Esillä on vaatteita, tekstiilitaidetta, veistoksia ja videoteoksia.

“Nykyhetken muotisuunnittelijat ovat uuden, kriittisen muotikäsityksen suunnannäyttäjiä. He haastavat muodin kulttuurisia ja sosiaalisia rakenteita sekä tutkivat sen monisyistä asemaa yhteiskunnassamme”, näyttelyn kuraattori Ane Lynge-Jorlén muotiorganisaatio ALPHAsta kertoo.

 

Kuvassa on tumman harmaalla taustalla kolme pukua sovitusmallin päällä. Vasemmalla on pitkä puku ja keskellä jakku kultakoristeisin levein koristein.  Oikealla on pusero leveällä riikinkukon sulkaisella kaulurilla. Kuva on musta-valkoinen.

Abbas Mandegar, Made in Pakistan, 2024. Kuva: Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

 

Näyttelyn sisäänkäyntiä kehystää installaatio, joka nostaa esiin vaateteollisuuden kertakäyttökulttuurin ja siihen liittyvän jätteen ongelmallisuuden. Aalto-yliopiston viiden muodin opiskelijan suunnittelema ja toteuttama teos Jälkiä on valmistettu käytetyistä vaatteista, joita ei huonon kuntonsa vuoksi ole mahdollista enää myydä. Materiaalit on saatu lahjoituksena Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselta.

Muodinmuutoksen teokset nostavat esiin muotiin liittyviä monisyisiä teemoja, kuten kestävyyden, kulutuskulttuurin, kehollisen itsemääräämisoikeuden, historian uudelleentulkinnan ja poliittiset ulottuvuudet. Jeremy Hutchisonin videoteos Dead White Man haastaa käytettyjen vaatteiden globaalin kaupan. Abbas Mandegarin Made in Pakistan -mallisto heijastaa hänen henkilökohtaisia kokemuksiaan lapsityöläisenä Pakistanin vaatetehtaissa. Idaliina Frimanin Kursu-mallisto tutkii perityn trauman kokemuksia liittyen hänen isovanhempiensa Karjalasta ja Lapista tekemiin evakkomatkoihin. Lauri Greis yhdistää karjalaisen käsityöperinteen ja kansallispuvut nykyaikaiseen urheiluvaatetukseen Karjalalainen urheilufolklore -mallistossaan.

 

Kuvassa on metallisten palsujen tankojen päässä kolme peruukkia, joista vasemmalla on vaaleat pitkät hiukset, keskellä tummat lyhyemmät ja oikealla on keskipitkät hiukset.

Margaret Abeshu, Nkisi-ajajat, 2024. Kuva: Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo

 

Margaret Abeshu tutkii teoksissaan afrikkalaisen diasporan kokemuksia muistojen, materiaalien ja liikkeen kautta, kun taas Sinéad O’Dwyerin teokset haastavat muodin rajoittuneita käsityksiä sopivan kehon normeista. Sofie Winther käsittelee performanssissaan ja asuissaan ylikulutukseen liittyvää ryhmäkäyttäytymistä ja Linea Matein tekstiiliveistos nostaa esiin ihmisten välisiä monitasoisia yhteyksiä. Duran Lantink tutkii eri alueiden pukeutumisperinteitä paikallisista ja globaaleista näkökulmista hänen yhteistyöprojektissaan hollantilaisen yhteisötaiteellisen Pennywafelhuis-keskuksen kanssa. Sasha Heinsaarin PERIPETEIA-mallisto kommentoi poliittista ilmapiiriä slaavilaisella kulttuurialueella kansantarinoista ja käsityöperinteistä ammentaen.

”EMMAlle on merkityksellistä tarkastella muotia nimenomaan muotoilun ja taiteen risteyskohdassa. Halusimme luoda näyttelyn, jossa nuori suunnittelijasukupolvi pääsee esittelemään näkemyksiään ja keskustelemaan muodin tulevaisuudesta”, EMMAn intendentti ja toinen näyttelyn kuraattoreista Reetta Kalajo kertoo.  

“Näyttelyn kuratointiprosessin aikana olemme tehneet tiivistä yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa ja tutustuneet myös muihin pohjoismaisiin muotikoulutusohjelmiin.”

Muodinmuutos on kolmas näyttely osana laajempaa yhteistyötä ALPHAn sekä pohjoismaisten museoiden; ruotsalaisen Röhsska-museon, Norjan kansallismuseon, EMMA – Espoon modernin taiteen museon ja Copenhagen Contemporaryn kanssa.

Muodinmuutoksen taiteilijat ja suunnittelijat: Margaret Abeshu, Idaliina Friman, Lauri Greis, Sasha Heinsaar, Jeremy Hutchison, Duran Lantink, Abbas Mandegar, Linea Matei, Sinéad O'Dwyer ja Sofie Winther.

Aalto-yliopiston teos: Apollo Da Costa Doria, Nhung Huynh, Y Kiili, Kuutti Lemmetyinen ja Ruusa Vuori. Ryhmän mentorina: Elina Määttänen.

https://emmamuseum.fi/