Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 17.01.2024

Sivuaskel-festivaalin kantaesitys tekee syväsukelluksen ruumiiseen

Sivuaskel 2024 -nykytanssifestivaali käynnistyy kantaesityksellä torstaina 1. helmikuuta. Koreografi Margrét Sara Guðjónsdóttirin teos Boundless Ominous Fields pyrkii aktivoimaan sekä esiintyjän että katsojan arkaaiset ja energeettiset ylisukupolviset arkistot. Teoksen esityskausi jatkuu toukokuussa 2024.

Kuvassa ovat vasemmalla mies ja oikealla nainen, jotka ovat heijastavassa pinnassa puolittain makuuasennossa. Kuvan sävy on tumma.

Margrét Sara Guðjónsdóttirin uudessa teoksessa Boundless Ominous Fields tanssivat Marlon Moilanen ja Karolina Ginman. Kuva: Haliz Yosef/Zodiak

 

Margrét Sara Guðjónsdóttir on Islannissa syntynyt koreografi, joka työskentelee nykyään Berliinissä. Sivuaskel-festivaalilla kantaesityksensä saava Boundless Ominous Fields -teos pohjautuu Margrét Saran vuodesta 2010 jatkuneeseen tutkimustyöhön FULL DROP into the body -nimellä kulkevan somaattisen menetelmän parissa.

- Työni pyrkii pohjimmiltaan menemään tarmokasta, suorituskykyistä ja esteettistä kehoa pidemmälle ja olemaan näin vastaehdotus tämän päivän populaarikulttuurille. Työni tunnistaa, että terveyteemme vaikuttavat laaja-alaiset sosiaalipoliittiset voimat ja että ne myös vaikuttavat konkreettisesti siihen, miten koemme itsemme, Guðjónsdóttir kertoo.

- Taiteellisesti ja metodologisesti työskentelen fysiologisten, psykologisten ja emotionaalisten todellisuuksien ilmaisujen, kuten arkkityyppisten rakenteiden kanssa, sekä myös materiamme fenomenologisen tutkimisen parissa. Tämä tapahtuu olemalla somattisen kehotyöskentelyn avulla dialogissa aiemmin uinuneiden alitajuntamme osien kanssa. Työskentelyn kautta esiintyjät saavat käsityksen siitä, miten erilaiset sisäiset todellisuudet aktivoituvat ennen kuin tietoinen mielemme rekisteröi mitä on tapahtumassa, hän jatkaa.  

Guðjónsdóttir on luonut Sivuaskelella kantaesitettävän uuden teoksen yhteistyössä suomalaisten esiintyjien Karolina Ginmanin ja Marlon Moilasen kanssa. Teos on Ginmanin ja Moilasen tuottaman trilogian ensimmäinen osa.

Esityksessä kaksi muuntuneissa tajunnantiloissa olevaa kehoa kulkee sisäisten arkistojen läpi, henkilökohtaisen elämänkerrallisen ruumiin ja välittömän tiedostavan mielen tuolla puolen.

- Esityksen nimi, vapaasti käännettynä “rajattomat enteelliset kentät”, viittaa siihen rajattomaan sisäiseen historialliseen tietoon, jota kannamme verenperimässämme, sekä siihen laajentumiseen joka mielessämme tapahtuu, kun pystymme näkemään itsemme tästä näkökulmasta. Se viittaa myös tuntemattoman synnyttämään enteellisyyden tunteeseen ja oman itsemme mysteeriin suhteessa asioiden laajempaan perspektiiviin, Guðjónsdóttir pohtii.

Guðjónsdóttir esittäytyy Sivuaskel-festivaalin ohjelmassa myös MUU Helsinki Nykytaidekeskuksessa nähtävän CATALYSTS – Somatic Resonance -installaationäyttelyn myötä. Näyttely on todellisuusteknologioiden, kinesteettisten algoritmien, affektien, arkistomateriaalin ja elävien kehojen koreografia. Näyttelyssä on lisättyä todellisuutta hyödyntävien valokuvien sarja, ja niiden katselun mahdollistava tekninen laitteisto.

Boundless Ominous Fields nähdään Zodiak Stagella yhteensä kahdeksan kertaa ajalla 1.–3.2. & 14.–19.5.2024. Lue Margrét Sara Guðjónsdóttirin koko haastattelu Zodiakin verkkosivujen Päiväkirjasta (englanniksi).

Catalysts – Somatic Resonance on nähtävillä MUU Helsinki Nykytaidekeskuksessa Kaapelitehtaalla 2.–11.2.2024.

Kantaesitys
Margrét Sara Guðjónsdóttir: Boundless Ominous Fields

Ohjaus, koreografia, konsepti: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Esiintyminen, koreografia: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Tilakonsepti: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Valo- ja tilasuunnittelu: Sofia Palillo
Ääni ja sävellys: Lucy Railton
Pukusuunnittelun konsultaatio: Hanne Jurmu
Tuottaja: Inari Pesonen
Tuotanto: Karolina Ginman, Marlon Moilanen, Zodiak – Uuden tanssin keskus, Inspirera Konspirera rf
Trilogia-konsepti: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Svenska Kulturfonden, Oskar Öflunds Stiftelse, Islantilais-suomalainen kulttuurirahasto, Eugène, Elisabeth & Birgit Nygréns Stiftelse, Goethe-Institut Finnland
Residenssituki: Saaren kartano/Koneen Säätiö, Ehkä-tuotanto & Nykytaiteen tila Kutomo, Pengerkatu 7 Työhuone, Zodiak – Uuden tanssin keskus

Ensi-ilta: to 1.2.2024 Zodiak Stage, Kaapelitehdas (Kaapeliaukio 3, B-aula), Helsinki
Muut esitykset:
2.2. ja 3.2. (osana Sivuaskel-festivaalia)
14.5., 15.5., 17.5., 18.5. ja 19.5.

Taiteilijatapaaminen Sivuaskel-festivaalilla la 3.2. esityksen jälkeen.

https://www.zodiak.fi/fi/paivakirja/muuntuneita-havaintotiloja-tutkimassa