Punahilkan tarinan syntymän aikoihin satuja kerrottiin aikuisten viihdykkeeksi. Nyt klovnikaksikko Babylon & Ré (Minna Puolanto ja Hanna Seppä) tarjoilee oman tulkintansa tästä klassikosta jälleen aikuisille. Teoksen ohjaajana toimii Niina Sillanpää. Esitys saa ensi-iltansa Kanneltalossa 21.11.2025. Red Nose Company juhlii tänä vuonna kaksikymmenvuotista taivaltaan.

Kuolematon Punahilkka on syväsukellus sukupolvien ketjussa kulkevaan Punahilkan tarinaan ja sisällämme vaanivaan suteen. Kuva: Ilari Kallinen
Punahilkka on siirtynyt viattomasta lapsuudesta aikuisuuteen. Mitä hänelle kuuluu? Mitä yksin metsään lähteminen hänelle tässä kohtaa elämää tarkoittaa? Klovnit päätyvät pohtimaan sadun symboliikkaa ja filosofoimaan elämän mysteeristä, menopaussista ja sankarillisuuden vaateesta. Myös susi asuu ja vaanii heidän sisällään. Kuinka kestää pahuus itsessä? Mummon piirakat ovat lapsuuden muistoissa makoisia, mutta sukupolvien läpi kulkeva ankara kasvatus on joskus tihkunut myös omien lasten osaksi. Klovneissa nousevat pintaan läpi aikojen virtaavat tarinat, tottumukset, tajut ja tunteet – niin vihat, onnet kuin surutkin.
Ohjaaja Niina Sillanpää uskoo, että vanhat tarinat, kansansadut ja klassikot puhuttelevat sukupolvea toisensa jälkeen siksi, että ne sisältävät sellaisia ikiaikaisia tai arkkityyppisiä kerroksia, jotka eivät ole aikaan tai paikkaan sidonnaista. “Punahilkka on erityinen satu vanhojen klassikoiden joukossa, sillä siitä puuttuu paha äitipuoli. Tarinassa on jopa kaksi rakastavaa ja Punahilkan parasta haluavaa äitihahmoa.”
Esityksessä piirtyvät esiin sadun lukemattomat eri versiot ja arkkityyppiset teemat, kuten hyvän ja pahan taistelu. Klovnit kertovat, säikäyttävät, opettavat ja viihdyttävät pelkäämättä tarttua sadun tummempiinkaan juonteisiin. Susi ja Punahilkka kohtaavat toisensa monella tasolla. Esitys pohtii toisaalta sitä, miksi suden päällä on kulttuurissamme aina raskas pahuuden painolasti. Vai voiko olla niin, että Punahilkka edustaa sadussa pahuutta? Ihminen vie tilaa muilta lajeilta, eikä taida lopettaa ennen kuin on hävittänyt myös itsensä.
Kaiken lisäksi klovnit tuntevat luissaan ja ytimissään, kuinka sadunkertojien ahdinko kasvaa tässä ajassamme. Vaikka he joutuvatkin hautaamaan oman tehtävänsä, nuoruutensa, kauneutensa, säästötilinsä, kaikki unelmansa ja muutaman pahan tapansa, Punahilkka ei kuole koskaan.
Työryhmä on tehnyt aiemmin Punahilkasta esitykset lapsille (Punahilkan paluu, Red Nose Company 2023) sekä nuorille (Punahilkka K13, Red Nose Company 2024). Kuolematon Punahilkka on työryhmän kolmas tulkinta sadusta. Näyttelijä Hanna Seppä kokee, että aikuisten version tekemiselle oli tilausta jo heti ensimmäisen lasten version alkumetreiltä lähtien. “Mehän olemme työstäneet Punahilkan tarinaa jo pitkään. Lasten ja nuorten versioissa kuitenkin tuntui, että tarinasta jäi käsittelemättä kerroksia. Halusimme päästä niihin käsiksi miettimättä sitä, onko tämä lapsille sopivaa.”
Huudella-aluehanke
Kanneltalon esitykset ovat osa Helsingin kaupungin rahoittamaa Huudeilla-aluehanketta. Kannelmäen ja Malminkartanon alueiden asukkaat ovat päässeet seuraamaan teoksen valmistumista avoimissa harjoituksissa prosessin eri vaiheissa.
Työryhmä
Näyttämöllä: Minna Puolanto ja Hanna Seppä
Ohjaus: Niina Sillanpää
Käsikirjoitus: Työryhmä
Valo ja äänisuunnittelu: Jere Kolehmainen
Pukusuunnittelu: Noora Salmi ja työryhmä
Valokuvat: Ilari Kallinen
Tuotanto: Red Nose Company
Yhteistuotanto: Red Nose Company, Kanneltalo, Huudeilla-aluehanke
Ikäsuositus: aikuisille, K14
Kuolematon Punahilkka -esitykset
21.11.-22.11.2025 Kanneltalo, Helsinki
30.1.-31.1.2026 Konepajan näyttämö, Helsinki
25.2.2026 Sellosali, Espoo
Red Nose Companyn juhlavuosi
Kuolematon Punahilkka saa ensi-iltansa osana juhlavuoden ohjelmistoa, kun Red Nose Company juhlii kaksikymmenvuotista taivaltaan. Red Nose Company on suomalaisen teatteriklovnerian uranuurtaja. Vuonna 2005 perustettu ryhmä toimii kiertueteatterina koko Suomen alueella sekä kansainvälisesti. Ryhmä tekee korkealaatuista ja persoonallista taidetta. Esityksiä on vuosittain 100–180 ja katsojia 20 000–30 000.
        
    
