Hyppää pääsisältöön
Anja Kuoppa
/ 22.06.2012

Peter Pan lentää Ryhmäteatterin Suomenlinnassa

- Murrosikä on keskeneräinen rakennustyömaa.
- Tässä on Arse Nikkiä.
- Tää on runkponkkia.

Peter Pan on käsikirjoitettu aikaan kiinni Juha Kukkosen repliikkien voimin. Peter Panin Mikä-Mikä-Maa saa uudet asukkaansa Helsingin Käpylästä, jossa Leenan perhe asuu. Kieli, huumori ja replikointi on rakennettu vastaamaan monen ikäisen (yleisön) tarpeisiin. Musiikki seuraa aikaa samassa kuin tekstikin. Pelle Miljoona ja Ari Taskinen ja 80-luvun musiikki rymisee lavalla ja antaa raamia aikaperspektiiviin.


Peter Pan - Riku Nieminen, Mikko - Nestori Hellgren, Jukka - Elias Keränen Kuva: Ryhmäteatteri / Tanja Ahola

Peter Pan on iätön henkilö aikojen ja maailmojen välissä. Juha Kukkonen on rakentanut Peterille toimivan sanallisen linnakkeen, jolle näyttelijä Riku Niemi antoi loistavan hahmon. Hahmo pysyi ehyenä: ei seksualisuuden houkutus, ei aikuisuuden mahdollisuus, ei kodin läsnäolo, ei mikään saa Peteriä luopumaan omasta maailmastaan. Peter Pan kuitenkin epäröi ja Riku Niemi tuo lavalle elävän poikalapsen, joka ei ole Disney-maailman korea sisältä. Tiukka tunteettomuus ja omaan itseen keskittyminen tuntuvat joten tutuilta tänä päivänä.


Viksu - Juha Pulli, Pörrö - Sanna Warsell, Hyytelö - Juha Suihko, edessä: Breikki - Kimmo Korpela Kuva: Ryhmäteatteri / Tanja Ahola

Kodittomat Pojat puhuttelivat vanhemmuuden ja järjestyksen puutteella. Jos näytelmään kiinnittää nykyisiä sosiaalisia ongelmia, yhteyksiä löytyy. Kuten myös ilkiö kapteeni Koukun surkeasta ja toisaalta pröystäilevästä hahmosta. Robin Svartström oli hyvä Koukku, mutta ennen kaikkea perhe Kultasen insinööri-isä sai hänestä mainion roolittajan.

Päähenkilöksi ja Peter Panin aisapariksi nousee tietenkin Leena-tytär, jonka on selvittävä äitinä ja toisaalta löydettävä tuleva aikuinen nainen itsestään. Alina Tomnikov oli nätti ja Peterille sopiva, ja hän loi Leenalle omannäköisen hahmon.

Jos näytelmässä oli tekstin imua ja lavastuksen ja puvustuksen kekseliäisyyttä, puhetekniikkaa tarvittaisiin lisää. Riku Niemi oli erinomainen esimerkki pettämättömästä puhumisen tekniikasta, minkä ansiosta hänen hahmoaan oli helppo seurata. Mutta joidenkin kohdalla tekniikan korvasi huutaminen ja hengästynyt tekstin tuotto, jolloin osa repliikeistä hävisi eetteriin.

Mutta pienistä viis. Ryhmis on Kesää, Suomenlinnaan kuuluu teatteri ja sadun taika nostettiin näyttämölle. Peter Panista nauttii satuna, kuten takana istunut nuori neito todisti nauramalla vatsa kippurassa.

Suomenlinnan kesäteatteri
Helsinki
http://www.ryhmateatteri.fi/

Näytä suurempi kartta