Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 28.10.2025

Myydään JVG:n uniikki single – Gramexin kampanja tekee suomalaisen musiikin historiaa

Kuinka paljon sinä olisit valmis maksamaan biisistä, josta tiedät ostohetkellä vain esittäjän? Gramex ja JVG heittävät 28.10.2025 ilmoille haasteen, jollaista ei suomalaisen musiikin historiassa ole vielä koskaan aiemmin nähty.

 

Kuvassa ovat JVG:n Jare vasemmalla sinisessä pusakassa ja oikealla VilleGalle punaisessa pusakassa seisomassa kädet taskuissa ja vastaavan väriset lippikset päässään.   Taustalla on valkoista kaidetta.

JVG. Kuva: Warner Music Finland

Yksi biisi. Yksi vinyyli. Yksi ostaja, joka ymmärtää musiikin arvon.

Gramex ja JVG käynnistävät tiistaina 28.10.2025 ennennäkemättömän kampanjan, jossa myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Levyn tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä nuorten matalan kynnyksen bänditoimintaan.

JVG on tehnyt kampanjaa varten uuden, uniikin biisin – jonka pääsee kuulemaan vain levyn ostamalla. Kappale on painettu vinyylilevylle, jota on olemassa vain yksi ainoa kappale koko maailmassa. Kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä biisistä tarjous ja saada siten itselleen pala suomalaisen musiikin historiaa.

Hommassa on kuitenkin yksi juju: ostajaksi ei välttämättä valikoidu vain se, joka tarjoaa suurimman summan – vaan se, joka tajuaa ja osaa perustella musiikin arvon. Artisti itse valitsee, kuka tai ketkä onnekkaat pääsevät levyn omistajiksi.

”Me halutaan herätellä jokainen ajattelemaan luovaa työtä ja sen arvoa hankalassa ajassa. Ei puhuta siis omasta vaan ihan kaikkien musa-alalla toimivien työn arvostuksen puolesta.  Työn arvoa ei myöskään mitata pelkällä rahalla, vaan me halutaan, että ostaja myös perustelee, mitä musiikki itselleen tai yritykselle merkitsee. Toivottavasti nähdään tarjouksia faneilta, urheiluseuroilta, yrityksiltä, sijoittajilta ja ihan keneltä tahansa, joka arvostaa musiikkia ja tekijöiden ammattitaitoa”, Jare ja VilleGalle kertovat.   

Julkisena tarjouksensa jättäneet tahot ilmoitetaan kampanjan ollessa käynnissä, ja tehtyjen tarjousten määrää voi seurata livenä kampanjan verkkosivuilta. Tarjousten jättäminen sulkeutuu 25.11.2025. Artistin valitsema ostaja julkistetaan joulukuun alussa.

”Me halutaan laittaa hyvä kiertämään: kaikki tulot ohjataan suoraan junnuille. Me toivotaan, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus harrastaa ja toteuttaa itseään – ja sitä kautta löytää oman jutun ja jengin luo.”

Levyn myyntihinta lahjoitetaan lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen. Lahjoituksen kohteeksi on valikoitunut kaikille nuorille avoin Rock Camp ry (keräyslupanumero: RA/2024/1883), joka tarjoaa matalan kynnyksen kiusaamisvapaata bändikerho- ja leiritoimintaa ympäri Suomen. Lue lisää Rock Campin toiminnasta täältä.

 

Kuvassa on käsi laittamassa vinyylilevyä levysoittimeen.  Päällä on teksti valkoisella Mistä musiikin arvo syntyy?

Kuva: Gramex

 

Musiikin arvo -kampanja nostaa esiin luovan työn merkityksen: Musiikki ei synny tyhjästä

Gramexin käynnistämä Musiikin arvo -kampanja avaa keskustelua musiikin ja luovan työn arvostuksesta aikana, jolloin lohdun, toivon ja yhteisöllisyyden tarve on suurempi kuin koskaan.

”Kuitenkin musiikin käytöstä ollaan valmiita maksamaan aiempaakin vähemmän, joskus ei jopa lainkaan. Uutta sisältöä julkaistaan alustapalveluihin ennätystahtia ja julkisissa tiloissa saattaa kaikua geneerinen algoritmin tehtailema taustamusiikki”, sanoo Gramexin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Sari Aalto-Setälä.

Myös nousseet kustannukset ja kulttuurialan leikkaukset tekevät ammattilaisten työstä entistä vaikeampaa. Kampanja haluaakin nostaa esiin juuri ihmisten tekemän musiikin arvon sekä muistuttaa, että musiikki ei synny tyhjästä.

”Muutokset ravistelevat koko musa-alaa genreistä, artistiuran vaiheesta ja tulotasosta riippumatta. On hienoa, että yksi pitkän linjan tunnetuimmista artistiduoista heittäytyi mukaan herättämään keskustelua ihan kaikkia musa-alan ammattilaisia koskevasta ilmiöstä. One for all -asennetta tarvitaan tässä ajassa”, sanoo Aalto-Setälä. 

Kampanjassa tuodaan esiin usein kymmeniä ihmisiä ja tuhansia työtunteja vaatineet työvaiheet sekä tekijät musiikin takana – sekä muistutetaan, että kelvollinen korvaus on konkreettinen osoitus arvostuksesta. 

”Musiikkia ei olisi ilman esittäjien, tuottajien ja muiden musiikin ammattilaisten työtä. Meidän tehtävämme Gramexissa on auttaa musiikkia menestymään ja siten tuomaan maailmaan lisää iloa ja hyvinvointia. Kun luova ala voi hyvin, se tarjoaa työtä, kasvattaa taloutta ja vahvistaa koko yhteiskuntaa”, sanoo Aalto-Setälä.

https://www.gramex.fi/musiikin-arvo/