Hyppää pääsisältöön
Anja Kuoppa
/ 14.11.2013

Muodon vuoksi katsoo suoraan Suomen muotoiluun

Tohtori Harri Kalhan viimeisin teos Muodon vuoksi (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2013) saateltiin julkisuuteen Kyösti Kakkosen kodin paisteessa. Muodon vuoksi esittelee suomalaisen mutoilun klassikkoja muotoilun kultakaudelta 1940- ja 1950-luvuilta.

Teoksessa esiteltävät esineet ovat Kyösti Kakkosen keramiikka- ja lasikokoelmasta, jossa on kaikkiaan noin 7000 työtä. Kalha toteaa julkistustilaisuudessa, että tarkoitus ei ollut esitellä kokoelmaesineitä, vaan kertoa suomalaisen designin tarinaa niiden välityksellä. Muodon vuoksi sisältää noin 300 valokuvaa, jotka on otettu kirjaa varten Niclas Wariuksen kameralla.

Rauno Enden (vas.), Harri Kalha ja Tero Norkola
Rauno Enden (vas), Harri Kalha ja Tero Norkola SKS:sta hyvillä mielin Muodon vuoksi –teoksen julkistamistilaisuudessa Kyösti Kakkosen kodissa. Kuva Niclas Warius . Kuva otettu teoksesta Muodon vuoksi.

Harri Kalha johdattaa lukijan joutuisasti keskelle designin kultakautta ja lähelle esineistöä. Kalha toteaa, että ”50-luvun estetiikka ei kuulu tähän päivään, vaan taidehistoriaan”. Kalha toteaa myös, että kirjan tekemistä on innovoinut tietous siitä, että uusi sukupolvi ei tiedä käsityön, designin ja kultakauden sisältyvän tähän unohtuneeseen aikaan. Muodon vuoksi täydentää aukon ja rakentaa historiallisen jatkumon designiin, joka leimasi sodanjälkeistä suomalaista muotoilua.

Harri Kalha ja Kyösti Kakkonen
Harri Kalha ja Kyösti Kakkonen. Yhteistyöstä syntyi Muodon vuoksi, kannessa Tapio Wirkkalan Kalanrakko-maljakoita. Kuva Niclas Warius . Kuva otettu teoksesta Muodon vuoksi.

Kyösti Kakkosen kokoelman kerääminen on lahja ajan taidehistorialle. Kakkonen itse kertoo ”poimineensa lasikipot ja keramiikkapötit ” lukuisista eri paikoista. Ostoajankohtina oli meneillään sukupolven vaihdos, jonka ansiosta design-esineitä tuli ostajan ulottuville myös ulkomailta. Suomeen palautui esineistöä mm. Saksasta, Yhdysvalloista ja Ruotsista.

Yrittäjänä Kyösti Kakkonen arvioi tämän hetken taidesijoittamista ja toteaa, että yrityksillä on sponsorointiin nuiva asenne eikä suora sijoittaminen taiteeseen ole muodikasta. – Ehkä perheyritykset satsaavat vielä. Taide pehmentää ja taiteen avulla taju laajenee ja se kasvattaa tunneälyä, Kyösti Kakkonen toteaa.

Rut Brykin keramiikkaa
Yksityiskohta Ruth Brykin teoksesta 1950-luvun alusta. Kuva Niclas Warius . Kuva otettu teoksesta Muodon vuoksi.

Kaikki meidän nimet

Muodon vuoksi on laveasisältöinen, sillä siellä ovat he kaikki: Kaj Franck, Toini Muona, Birger Kaipiainen, Ruth Bryk, Timo Sarpaneva, Tapio Wirkkala, Helena Tynell… ja heidän edustamansa ja designiin aikanaan panostaneet taidetalot.

On arvokasta, että lasi ja keramiikka saavat oman erityisen osansa taidehistorian julkisuudessa ja että se tuodaan kaikkien ulottuville. Kalha ja koko työryhmä eli kirjan graafikko Timo Jaakola, kuvaaja Niclas Warius ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustannusjohtaja Tero Norkola ja kustannuspäällikkö Rauno Enden ovat taitaneet tehdä varsinaisen kansalaisteon työstämällä Muodon vuoksi –kirjan kaikkineen julkisuuteen.

Birger Kaipiaisen Haarlekiini
Birger Kaipiaisen Harlekiini ja tanssija, noin 1945. Kaipiaista Kalha kutsuu radikaaliksi romantikoksi. Kuva Niclas Warius . Kuva otettu teoksesta Muodon vuoksi.

Helena Tynellin lasitaidetta
Helena Tynell ja Riihimäen Lasi 1961. Rialto. Kuva Niclas Warius . Kuva otettu teoksesta Muodon vuoksi.

Suomalainen muotoilu on saanut arvoisensa sanansaattajan, sillä jos kirjan kauneutta, lukukelpoisuutta ja vahvaa mielikuvaa pidetään teoksen punnuksina, Muodon vuoksi on harvinaisuus lajissaan. Tietysti sen syntyminen yhdestä kokoelmasta on kiintoisaa tietoa, mutta tärkeäksi elementiksi läpi kirjan nousee esineiden asema ja hienous. Kalha esittelee taiteilijat viisaasti siten, että henkilökokoelmaa ei muodostu sisältöön, vaan taiteilijoiden työt ovat sisällön keskiössä.

Lukijalle syntyy itse asiassa oivallus sodanjälkeisen Suomen panoksesta designin syntymiseen ja muotokieleen. Tätä Harri Kalha kuvaa käsitteellä ”pyhä yksinkertaisuus”. Miksi ei. Katsojan ja muotokielestä nauttijan käsitys riippuu varmasti paljon syntymävuodesta, mutta tästä huolimatta useimpien tajunnassa on käsitys ”pyhästä yksinkertaisuudesta”, mikä kirjassa kulkee kauniisti kaikkialla.

Kaj Franck, Prisma -sarjan maljakoita
Prisma-sarjan maljakoita. Kaj Franck, Nuutajärvi 1953. Kuva Niclas Warius. Kuva otettu teoksesta Muodon vuoksi.

Kirja herättää väistämättä kysymyksen nykyisestä design-genrestä, jollainen pitäisi olla kultakauden jatkumona.

Kun katsoo kirjan keramiikkateoksia, on todella hauskaa nähdä, että vanha Alfred Finch on myös saanut paikkansa – tai keramiikkaesineiden kuvia – kirjassa, sillä jossain suomalaisella keramiikalla on perustansa. Valikoidut otokset 1930-ja -40-luvuilta ovat kirjan ryytiä ja siis Michael Schilkinin ja Tyra Lundgrenin työtä muistavia.

Erityisen lämmittävää on katsoa Toini Muonan keramiikkaa, joka alkaa loistaa kirjan sivuilla, tai Aune Siimeksen potteja, tai Ruth Brykin tauluteoksia. Moni tunnistanee siellä täällä omankin kotinsa taidetta.

Toini Muona, vadit 1950 -luvulta
Toini Muona, lehtipainanteinen vati 1950-luvun lopulta ja flambé-lasinen vati. Kuva Niclas Warius. Kuva otettu teoksesta Muodon vuoksi.

Tärkeätä on, että lasin ja keramiikan helmistö on esillä esittelyineen, jotka on kirjoitettu huolella ja joihin voi luottaa. Hyvä esimerkki tällaisesta on muodon rekonstruktion hahmotus, jossa Tapio Wirkkala ja lasin mestarit marssivat vitriineistä ulos yhtä matkaa Nuutajärven, Riihimäen Lasin tai Iittalan kanssa.

Monta tarkoitusta Muodon vuoksi

Muodon vuoksi –teoksessa on monta ulottuvuutta. Keräilijä voi varmistaa esineistönsä sisältöjä, vintage-etsijä kohteita ja suomalainen perustietoinen saa kokonaiskäsityksen aikakaudesta, siitä kuulusta suomalaisesta designista.

Kirjasta voi olla ylpeä myös sillä tavalla, että on hienoa, että meillä on tällainen teos meistä. Eurooppalaiset mitat täyttävälle taideteoskirjalle on maailman mentävä aukko.