Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 05.12.2025

The Met ja Finnish Design Shop yhteistyöhön: Helene Schjerfbeckin näyttelyä juhlistetaan kodinmallistolla

”Haluamme olla mukana mahdollistamassa kotimaisten designbrändien kansainvälistä kasvua”, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Noora Tirkkonen sanoo. Helene Schjerfbeckin maalauksista inspiraation saanut kodinmallisto tuli myyntiin 5. joulukuuta.

 

Rakastetun Helene Schjerfbeckin (1862–1946) taideteokset pääsevät joulukuussa valokeilaan The Metropolitan Museum of Artissa New Yorkissa. Seeing Silence: The Paintings of Helene Schjerfbeck avautuu yleisölle 5. joulukuuta 2025 ja on suomalaiselle taiteelle historiallinen merkkipaalu. The Met on yksi maailman suurimmista ja arvostetuimmista taidemuseoista, ja kyseessä on museon historian ensimmäinen suomalaisen taiteilijan yksityisnäyttely.

 

Kuvassa on kolme eri kuvaa ja vasemmalla on seinällä puinen kulhomainen teos, jossa hieman aaltomaista muotoa.  Keskellä on kaksi Aalto-jakkaraa valkoisen pylvään molemmin puolin ja seinillä on tasaruudutetut, ruskea-valkoiset tekstiilit. Oikealla on korkea Aalto-maljakko.

Kuva: David Jakob

 

Näyttelyn kunniaksi The Met ja Finnish Design Shop ovat luoneet yhteistyössä Tones of Modernism -kodintuotemalliston. Mukana on huonekaluja ja sisustustuotteita suomalaisilta huippubrändeiltä, ja tuotteet ovat saatavilla yksinoikeudella Finnish Design Shopista.

”Yhteistyö sai alkunsa, kun The Met otti meihin yhteyttä, ja olemme siitä tietysti todella innoissamme”, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Noora Tirkkonen sanoo. ”Helene Schjerfbeck oli suomalaisen modernismin pioneeri. Yhdessä The Metin ja mukaan valittujen brändien kanssa haluamme jatkaa Schjerfbeckin vahvaa perintöä tuomalla hänen teostensa värimaailmaa koteihin.”

Kokoelmassa on mukana viisi suomalaista designbrändiä: Artek, Hetkinen, Iittala, Lapuan Kankurit ja Nikari. Niitä yhdistää muun muassa vahva muotoiluperintö ja käsityötaito.

”USA on Finnish Design Shopin toiseksi suurin markkina, ja se on kasvanut tasaisesti viime vuosina”, Tirkkonen sanoo. ”Globaalina jälleenmyyjänä Finnish Design Shopilla on alusta, jonka kautta voimme viedä maailmalle suomalaista muotoiluosaamista ja elämäntapaa. Tähän kokoelmaan on valittu kotimaisia brändejä, joilla on kunnianhimoa kasvaa kansainvälisesti.”

Tuotteiden hillitty väripaletti on poimittu Schjerfbeckin rakastetuimmista maalauksista. Kokoelmassa on mukana muun muassa Artekin 60-jakkara ja Riihitie-ruukku uusissa, hienostuneissa sävyissä sekä Hetkinen-brändin tätä yhteistyötä varten luomat huonetuoksut ja käsisaippuat. Kaikissa tuotteissa näkyy sama hienovarainen eleganssi, joka määrittää myös Schjerfbeckin taidetta.

”Finnish Design Shop on kansainvälisesti tunnettu kuratoidusta valikoimastaan ja laadukkaista tuotteistaan,” sanoo The Metin Stephen Mannello, Head of Retail & Global Licensing. ”Tämä yhteistyö tuo The Metin näyttelyn kauneuden uudella tavalla kansainvälisen designyhteisön ulottuville. Tuotteiden myötä voi inspiroitua Schjerfbeckin tuotannosta ja nauttia suomalaisesta muotoilusta omassa kodissaan.”

”Designilla ja taiteella on paljon luonnollisia yhtymäkohtia”, Noora Tirkkonen jatkaa. ”Finnish Design Shopille on tärkeää olla kulttuurinen toimija sekä tehdä taiteesta ja muotoilusta helpommin lähestyttäviä laajemmalle yleisölle. Tämä ajatus jatkaa Aino ja Alvar Aallon viitoittamalla tiellä: Artekin perustajat halusivat jo yli 90 vuotta sitten yhdistää taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin.”

Tones of Modernism -kokoelma tulee myyntiin yksinoikeudella Finnish Design Shopiin 5. joulukuuta 2025, samaan aikaan kun Seeing Silence -näyttely avautuu New Yorkin The Met -taidemuseossa. Näyttely on avoinna 5. huhtikuuta 2026 saakka. Tuotteita on saatavilla rajoitettu erä.

https://www.finnishdesignshop.fi/fi-fi/