Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 12.09.2019

Messukeskuksen ja Grafian julistesuunnittelukilpailun voitti Ville Savimaa

Messukeskuksen ja Suomen Messujen satavuotiaan taipaleen kunniaksi Habitare haastoi suunnittelijat luomaan juhlavuoden teemaa kuvastavan messujulisteen. Finalistijulisteissa näkyi retrohenkisyys ja menneet vuosikymmenet. Julisteet ovat esillä myös tapahtuman kävijöiden ihasteltavissa Habitaressa Messukeskuksessa 11.–15.9.2019.

 

Kuvassa on keltaisella pohjalla graafisen yksinkertaisesti tytön hymyilevät kasvot ja päässä on vaaleanpunaruudullinen myssy.  Paita on valkoinen.  Vieressä oikealla on poika kädet pystyssä ja päässä on korkea musta-valkoinen myssy.  Paita on sini-mustaruudullinen ja vaalean ruskeat kädet ovat pystyssä.  Kainalosta näkyy myös ojennettu käsi.

Kuva: Messukeskus

 

Messukeskuksen juhlavuoden teema Unohtumaton alku unelmille toimi teemana kilpailulle, johon voivat osallistua Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafian jäsenet ja alan opiskelijat. Tuomaristo valitsi kilpailun voittajaksi kuvittaja Ville Savimaan työn ”Juhla.”

”Yritin piirtää ihmisen. Vapautuneen ja inspiroituneen ihmisen, joka muodoillaan ja väreillään hehkuu elämän eri sävyjä. Piirsin vielä kaksi sellaista ihmistä lisää, juhlavuosi on kaikkien messuvieraiden yhteinen juhla”, Ville Savimaa kertoo työn taustoista.

Tuomariston valitsemissa finalistitöistä oli nähtävissä retrohenkisyyttä ja tyylisuuntia menneiltä vuosikymmeniltä.

”Vanhat tyylit puhuttelevat nuoren polven tekijöitä. Kilpailutöissä vallitsi retrohenkisyys niin tyyleissä kuin ideoissa. Myös finalisteissa ja voittajatyössä oli havaittavissa vaikutteita menneiltä vuosikymmeniltä. Parhaimmillaan juliste on visuaalinen oivallus, johon on kiteytetty oleellinen annetusta aiheesta. Tuomaristo keskusteli julisteen tehtävästä tänä päivänä: kiinnittää katse ja välittää ajatus nopeasti kadunvarrella, vai asettua kauniiksi hitaasti nautittavaksi osaksi vaikkapa kodin sisustusta”, tuomaristo summaa kilpailutöitä.

Tuomaristoon kuuluivat: Maria Mroue, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Suomen Messut; Laura Sarvilinna, Habitaren luova johtaja, Timo Berry, graafinen suunnittelija, Berry Creative; Katri Soramäki, toiminnanjohtaja, Grafia; Antti Uotila, graafinen suunnittelija, Tsto.

Finalistijulisteet ovat esillä omana pop up -näyttelynään Habitaressa Messukeskuksessa 11.–15.9.2019. Julistesuunnittelukilpailun voittajan palkinto on 3 000 euroa.