Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 02.06.2023

Lasitaiteilijoiden Marja Hepo-ahon ja Sini Majurin Infinity Vessel New Yorkin muotiviikoille

Lasitaiteilijat Marja Hepo-aho ja Sini Majuri rikkovat rajoja ja haluavat viedä lasitaidetta uusille alueille.  Kutsu tuli ensi vuoden helmikuussa pidettäville maailman huippumuotia edustaville New Yorkin muotiviikoille, jossa taiteilijat esiintyvät Infinity Vessel lasia ja vaatetusta yhdistävällä kokonaisuudella . Lasiaiteilijoiden runsaaseen palkintolistaan liitettiin toukokuussa merkittävä kansainvälinen muotoilupalkinto A' Design Award.

Kuvassa on lasipurkin sisällä pronssinen sikiö ikäänkuin kellumassa.

Noah Milo, Paradox. Kuva: Francesco Barasciutti

 

New Yorkin muotiviikkojen lisäksi Hepo-aho ja Majuri valmistautuvat olemaan esillä kesäkuussa Detroitin lasialan kansainvälisessä konferenssissa, jonka järjestää Glass Art Society. Tapahtuma on alan suurin.  Nähtäville tulee veistos, joka on tällä hetkellä Italiassa, Berengon Studion kokoelmissa, ja Infinity Vessel -lyhytelokuva.  Viimeksi mainitussa kuvataan naiseutta ja hirviömäisyyttä ja lasilla on siinä oma rooli.

Italia on lasitaiteen merkittävä maa ja Hepo-aho ja Majuri pääsivät viime vuonna onnekkaiden sattumien kautta ytimeen eli yhteistyöhön  Muranossa sijaitsevan Berengon Studion kanssa.  Lasitaiteilija Adriano Berengo on Italian johtavia, innovatiivisesti lasitaidetta uudistaneita lasistudioiden omistajia.  

Arvostetulle Italian lasiviikolle pääsi Hepo-ahon ja Majurin installaatio Communication. Lisäksi lasitaiteilijat järjestivät saman lasiviikon aikana aarrejahdin viime vuoden syksyllä.  Viikon aikana piti etsiä some-vihjeen perusteella yksi lasitaideteoksia, joka oli piilotettu Muranoon ja Venetsiaan.  Etsimisestä innostuivat monet, jotka eivät olleet lasista kiinnostuneita ja satunnaiset matkailijat, mm. japanilainen häämatkalaispariskunta.

 

Kuvassa ovat Marja Hepo-aho ja Sini Majuri ovat vyötäröään myöten suossa ja ojentavat käsiään viistosti ylöspäin.  Heillä on muinaispuvut päällään ja lasikruunut päässään.  Taustalla on harmaata pilveä.

Communication drowning, Marja Hepo-aho (vas.) ja Sini Majuri. Kuva: Juhamatti Vahersalo

 

New Yorkin muotiviikoille aitoutta ja ravistelua

New Yorkin muotiviikkojen kutsu on harvinainen mahdollisuus suomalaisille.  Taiteilijat haluavat teoksillaan ravistella muotimaailmaa, sillä sen sisältö on aina aikansa kuva. Viime vuoden Venetsian lasiviikot avasivat tien New Yorkiin. Siellä oli esillä puettavia veistoksia ja löytyi yhteys muotiviikoille, jotka hyväksyivät tarjouksen olla mukana.  

Hepo-aho ja Majuri ovat viemässä viikoille kahdeksan teoskokonaisuutta ja runway-näytöksen Flying Soul –osuudessa on useita teemoja, joista he osallistuvat yhteen niistä.  Esille tuodaan mm. naisen kehon kuvaa ja sen hallintaa, seksuaalisuutta ja sen rajoittamista sekä erilaista naisten kokemaa ja tekemää väkivaltaa.  Kaikki tuotannossa käytetty materiaali, lasi ja vaatteet, ovat Suomessa tehtyjä.  Viesti on aitous ja että alkuperä tiedetään.  Robobaletin lisäksi näyttämölle pääsevät Marja Hepo-ahon ja Sini Majurin matriarkat, jota ovat yksi naiskuvaa edustava arkkityyppi kahdeksanosaisessa mallistossa.

Riihimäen vanhalle lasitehtaalle järjestetään muotiviikkojen satelliittitapahtuma, jossa on mahdollista seurata näytöstä.

 

Kuvassa on balettitanssija Mira Ollila tanssimassa ja hänellä on lasikruunu päässään sekä lasiset kainalosauvat. Hänen asunsa on tumma ja taustalta tulee sinistä valoa.

Roboballet, balettitanssija Mira Ollila. Kuva: Juhamatti Vahdersalo

 

Robobalettia ja lasikenkiä

Marja Hepo-aho ja Sini Majuri puhuvat vahvasti lasitaiteen puolesta ja sen monikäyttöisyydestä.  Ala nähdään Suomessa hyvin perinteisesti vain esineiden ja lasiteollisuuden ja sen tuottaman lasitaiteen kautta.  Esineet tunnistetaan, mutta ne eivät kerro ihmisestä.  

Roboballet on esimerkki lasitaiteilijoiden rohkeasta eri taiteenalojen yhdistämisestä uuteen teknologiaan.  Lasitaide ja tanssi yhdistyvät robotiikkaan ja luovaan prosessiin on otettu mukaan myös tekoäly.  Yhteistyökumppanina robotiikassa on Aalto-yliopiston robotiikan laitos.  Robobaletissa tanssijalla on päässään lasinen kruunu ja lasiset kainalosauvat.  Tanssiin tulee mukaan koiraa muistuttava robotti, joka tanssii ja välillä myös hyökkää tanssijaa kohti.  Teos on vahva kuvaus teknologian murroksesta ja suhteestamme sekä sopeutumisestamme siihen.

Marja Hepo-aho ja Sini Majuri toivovat rahaa viennin edistämiseen.  Tällä hetkellä nykytaiteen vientiä ei ole ja siihen pitäisi saada muutos.  Taiteen ja teknologian alojen yhteistyöllä pitäisi taiteilijoiden mielestä olla mahdollisuuksia ja varsinkin, kun Suomi tunnetaan luovan teknologian maana.  Molemmat lasitaiteilijat peräänkuuluttavatkin lasitaiteen renessanssia, rohkeita uusia avauksia ja samalla lasin aseman uutta määrittelyä.  Mahdollisuuksia yhdistellä eri taiteenlajeja ja materiaaleja on rajattomasti.

Uutta materiaalien yhdistämistä rohkean luovilta lasitaiteilijoilta on syntymässä yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun Kankaanpään taidekoulun kanssa.  Opiskelija Tytti Porvarin kanssa Hepo-aholla ja Majurilla on tekeillä kenkiä, joissa on materiaalina lasia ja kalannahkaa.  Tulossa on uniikkeja kenkäveistoksia ja pieni kenkämallisto, josta myyntiin on tulossa juhlava kävelykenkä.

Marja Jähi-Salo