Sini Majuri on ansioitunut lasitaiteilija ja palkittu useaan otteeseen ulkomailla. Suomessa harvinaisella näyttelyllään Antimatter Majuri tuo esiin lasitaiteen ulottuvuuksia ja puhuu tämän taiteenlajin puolesta.
Sini Majuri ja teos Reflection. Kuva: Anni Koskinen
Taiteilija on mediahuomiota herättäneessä Robobaletissa ravistellut luovuuden rajoja yhdessä Marja Hepo-ahon kanssa. Lasi- ja tanssitaidetta sekä robotiikkaa yhdistävä teos toteutettiin yhteistyökumppaneiden kanssa helmikuussa Suomenlinnassa.
Antimatter -näyttelyn teemana on koti ja se on nähtävissä 11.5. asti. Lasitaiteilija Sini Majuri yhdistää lasia teknologiaan, keinoälyyn ja robotiikkaan. Teokset sekoittavat klassisia käsityöperinteitä, kuten lasia ja pronssia tekoälyyn kysyen, voiko teknologia avata uusia luovuuden syvyyksiä.
Family Portrait II, Hollywood (vas.) ja Family Portrait, Little sister. Kuva: Juha-Matti Vahdersalo
Majuri on palkittu useilla palkinnoilla, kuten kultaisella A’Design Awardilla Italiassa – johon hänet on myös kutsuttu neljä kertaa tuomariston jäseneksi. Majurin veistoksia löytyy arvostetuista Berengo Studion, Corning museum of Glassin ja Museo Del Vetron kokoelmista. Hänen veistoksensa ovat olleet esillä yli 80 näyttelyssä New Yorkissa, Tokiossa, New Mexicossa, Torontossa, Venetsiassa ja Hong kongissa.
Edit. Kuva: Juha-matti Vahdersalo
Näyttelyn statement:
Lapsena minulla oli tähtiä silmissä. Ne tulivat varkain ja pakottivat polvilleen. Kuin joku olisi puhkonut reikiä todellisuuteen, jossa en ollut syönyt päiviin. Näkemäni tähdet olivat kauniita, vaikka tiesin, ettei niitä ollut olemassa. Kodin kynnyksen keskellä oli painauma. Siitä oli kävelty vuosisatoja. Kevyt askel toisensa jälkeen.
Antimatter-teossarja tulkitsee sitä, kuinka koti on enemmän kuin pelkkä rakennus, jossa asumme. Se on turvapaikka, joka manifestoi sisäistä maailmaamme: keitä olemme ja haluaisimme olla. Se kasvaa ja muuntuu. Vaikka voimme rakentaa kotejamme heijastamaan tiettyä kuvaa tai ideaalia, siellä on huoneita, joiden näkeminen vaatii luottamusta. Teoskokonaisuus sukeltaa todellisuuden aineettomiin tasoihin. Lasi on sekä hauras että vahva, läpinäkyvä ja heijastava – metafora mielen monikerroksuudelle. Antimatter-sarja esittelee sekä valoisia että synkkiä näkökulmia kodin olemukseen. Suomi on maailman onnellisin maa, jossa on valtavasti turvattomuutta ja väkivaltaa.
Kuva: Juha-Matti Vahdersalo
Homemaker. Kuva: Sini Majuri
Taiteilijan statement:
Sodan ja turvattomuuden aikakaudella taiteilijalla on vastuu vangita ajan luonne. Uskon, että taide on ohjelmoitu syvälle ihmisyyteen. Se on universaali kieli. Kauneuden ja aineettoman kieli, joka paljastaa aina todellisen olemuksemme. Lasi on ilmeikäs materiaali, joka saavuttaa olemassaolon näkymättömät kerrokset. Herkkyytensä vastakohtana lasi on yksi avainteknologioista, jotka ovat muokanneet nykymaailmaa. Sen avulla pystyimme näkemään mikroskooppisen lähelle sekä avaruuden kaukaisuuden. Siinä on taikuutta ja alkukantaisuutta. Historiaa. Tuntemattomuutta. Veistokseni heijastavat usein sitä, kuinka oma näkökulmamme vaikuttaa siihen, miten näemme toisemme – ajan ja kulttuurin hämärtäminä. Meissä kaikissa on aina piilotettuja kerroksia.
Sini Majuri, Antimatter-teossarja
G12 galleria, Annankatu 16, Helsinki
avoinna 11.5.2023 saakka