Sini Majuri pitää haastamisesta. Lasi on hänelle ihmisyyttä kuvaava materiaali, kun se on samalla läpinäkyvä mutta hauras, läpäisevä mutta särkyvä. Lasia voi käyttää monessa, ei ainoastaan perinteisen ajattelun mukaan käyttö- tai koriste-esineissä. Tämä näkyy vahvasti Majurin rajoja rikkovassa ja eri eri materiaaleja sekä tekemisen tapoja yhdistävässä työskentelyssä.

Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Palkittu lasitaiteilija on ollut paljon esillä kotimaamme ulkopuolella, erityisesti USA:ssa ja Italiassa. Majurilla on ollut elokuun lopusta lähtien poikkeuksellisesti näyttely Suomessa Gumbostrand & Formsissa Sipoossa, jonne ehtii vielä sunnuntaihin 26. lokakuuta asti.
Contain -näyttely on vienyt kävijänsä katsomaan millaisten filtereiden läpi tekoälyn ja kuvien viidakossa näemme tämän päivän maailmaa. Mitkä Troijan hevoset vaikuttavat meihin tänään? Näyttelyssä on myös kuunneltavaa. Jokaisella teoksella on oma taustatarinansa, joka soi tekoälyn generoimana musiikkina.
Ajatus näyttelyn teemasta sai alkunsa New Yorkin muotiviikoilta, missä Majuri näki mallin, joka sovitti lasista kruunua. Hän ei kuitenkaan katsonut peiliin, vaan tarkasteli itseään TikTok-filtterin läpi. Hetki kiteytti nykyhetken: todellisuutta ei katsota suoraan, vaan se suodatetaan kuvien ja algoritmien kautta. Muotinäytöksessä malleilla oli jalassaan Sini Majurilta ja lasitaiteilija Marja Hepo-aholta lasikengät ja päässään lasikruunu.

Hummat. Kuva: cc-by sa Amusa.fi
Tekoälyn kriittinen havainnointi on ollut yksi Contain -näyttelyn pääteemoja. Lasiteoksiin liittyy tekoälylllä tuottettu musiikki kertomaan teosten henkilöiden ajatatusmaailmasta. Majuri mainitsee tekoälymusiikin olevan jopa pelottavan todentuntuista. Musiikki itsessään on kertomusta ja sillä on paikka ihmisten elämässä: on lempimusiikki, antaa tulkinnan varaa ja voidaan käyttää jopa aseena. Näyttelyn musiikki tukee teosten kertomusta ja kysyy, voiko voiko tunne syntyä synteettisesti ja saako algoritmi ihmisen tanssijalan liikkeelle.
Keraamiset hevoset laukkaavat seinällä nätin pastilleina, Hummat ja lasiset Troijan hevoset omilla paikoillaan. Niistä kuvastuu Sini Majurin mukaan heppojen kiinostavuus ja kuinka ne näyttävät viattomilta. Tällä tavalla viattoman näköisiä, söpöjä asioita pikku hiljaa hiipii elämäämme ja huomaamatta niissä saattaakin olla ikäviä piirteitä.
Näyttely on enemmän kuin ajankohtainen. Esimerkiksi tekoäly, jonka ajatellaan auttavan meitä tiedon hankinnassa, on juuri julkistetun tutkimuksen mukaan todettu antavan noin puolet väärää tietoa etsitystä tiedosta.

Femme Fatale. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Loop sisältää monta tyttöä, jotka ovat sulautuneet toisiinsa. Teos kuvastaa sitä, kuinka some ajaa tämän tyyppisiä ihanteita. Lasilla voi havainnoida kyseistä ilmiötä ja nähdä kasvoja, kun katsoo eri suunnista.
Musiikin ja teosten yhdistäminen on saanut yleisötä hyvää palautetta. Sanoitusten englannin kielisyys on ulkomaalaisten kävijöiden keskuudessa koettu positiivisena. Sini Majuri haastaa kokemaan ja näkemään. Näyttelystä on voinut ja voi löytää syvällisiä ajattuksia, mutta siihen voi hänen mukaansa suhtautua myös chollaillen ja nauttia teosten estetiikasta.

Loop näyttelytilan etualalla. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi
Majurilla on tekeillä parhaillaa ensi kesäksi iso teos Oulun poliisiaseman edustalle. Siihen tulee 14 kiveä sinisestä lasista. Koska seinä on vähäeleinen, valaistuksella on oleellinen osuus teoksessa. Majuri on iloinen teoksensa valinnasta Ouluun, sillä lasia on harvoin julkisessa taiteessa.

Läpinäkyvyys, suunnitelma Oulun poliisitalolle. Kuva: Sini Majuri
Muutakin uutta on tulossa. Puun ja lasin yhdistäminen toteutuu Milanon huonekalumessuille, kun Jouni Leinon pöydän massiiviseen runkoon yhdistetään Sini Majurin suunnittelema myös massiivinen lasi. Materiaaliksi on valikoitumassa kierrätettävä lasimateriaali.
Jännittävää uutta on syntymässä lisääkin. MoiAussi designtalo pyysi Sini Majurilta veistokselliset silmälasit omaan mallistoonsa. Taiteilijan mieli on jo innoittumassa minimalismista, joka liittyy tällaiseen suunnitteluun. Kokoluokka poikkeaa runsaasti esimerkiksi Oulun seinän kokoisesta teoksesta.
Sini Majurin työskentely vakuuttaa, lasi taipuu moneen – tekoälyynkin.
Marja Jähi-Salo
