Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 08.12.2020

Lahden museot valjastavat paikalliset vaikuttajat mukaan kertomaan museoiden merkityksestä

Lahden museot käynnistävät vuodenvaihteessa kampanjan teemalla Ihminen unohtaa, museot muistavat. Kampanjan tavoitteena on lahtelaisten vaikuttajien kautta tuoda vahvemmin esiin Lahden monipuolinen museotarjonta ja museoiden rooli aktiivisena kulttuuritoimijana. Osana kampanjaa museot haastavat lahtelaisia allekirjoittamaan vetoomuksen museoiden puolesta.

Kuvassa ovat Kari 'Brädi' Härkönen vihertävässä pusakassa ja Marjaana Turunen vaaleassa pörrötukassa sekä mustassa mekossa. Päällä on teksti Ihminen unohtaa, museot muistaa.

Hip-hop artisti Kari ”Brädi” Härkönen ja kanttori Marjaana Turunen vaikuttavat museoiden puolesta.  Kuva: Lahden museot

 

Museoiden suosio on ollut viime vuodet kasvussa, mutta kuluva vuosi on kuitenkin ollut poikkeuksellinen koronaviruksen vuoksi. Museot ovat olleet suljettuina tai kävijämääriä on jouduttu rajoittamaan kävijöiden turvallisuuden varmistamiseksi. Lahden museot haluaa kampanjallaan herättää havaitsemaan, että museoiden toiminta ei ainoastaan rajoitu näyttelytoimintaan, vaan museoilla on rooli säilyttää Lahden ja Päijät-Hämeen tärkeää kulttuuriympäristöä myös tuleville sukupolville.
Ihminen unohtaa, museot muistavat

Sosiaalisessa median kampanjassa kannustetaan allekirjoittamaan vetoomus Lahden museoiden toiminnan puolesta. Kampanjan kummeina toimivat

hiihtäjät Aino-Kaisa Saarinen ja Sami Jauhojärvi, hip-hop artisti Kari ”Brädi” Härkönen, kanttori Marjaana Turunen, radiotoimittaja Tapani Ripatti sekä kirjailija Kalle Veirto. Leikkimielisissä kampanjavideoissa he haastavat toisensa Lahti- ja museotietämyksen saralla. Vetoomuksen allekirjoittamisen ohella verkkosivustolla kävijät voivat testata omaa tietämystään kampanjasivun tietovisassa. Vetoomussivusto avautuu vuodenvaihteessa.

– Meistä ihan jokainen on mukana rakentamassa huomisen historiaa. Museon rooli on huolehtia, että säilytämme lahtelaisen ja päijäthämäläisen kulttuurin seuraaville sukupolville. Olipa kyseessä rakennettu ympäristö, esineistö, ilmiöt tai tarinat. Kampanjan keskeinen sanoma onkin: Ihminen unohtaa, museot muistavat, summaa Lahden kaupunginmuseon vt. museonjohtaja Hannu Takala.

 

Kuvassa ovat Sami Jauhojärvi ja Aino-Kaisa Saarinen.

Sami Jauhojrvi ja Aino-Kaisa Saarinen ovat mukana kampanjassa. Kuva: Lahden museot

 

Museon tehtävä laajeni lakimuutoksen myötä

Museoiden kulttuuriympäristötehtävä on kirjattu nyt ensimmäistä kertaa lakiin. Kulttuuriympäristöllä tarkoitetaan kaikkea sitä, missä ihmisen toiminta ja vuorovaikutus luonnon kanssa näkyy aina esihistoriasta nykypäivään saakka. Lahden kaupunginmuseolla Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona on nyt virallinen rooli varmistaa tämän ja huomisen tärkeiden kohteiden säilyminen ja niiden historian kertominen uusille sukupolville. Kaupunginmuseon ansiosta esimerkiksi Malski, Radiomastot tai vaikkapa Asemapäällikön talo ovat säilyneet osana lahtelaista kulttuuriympäristöä.  

– Haluamme olla aktiivinen toimija Lahden kulttuurikentässä ja tarjota monipuolisia elämyksiä kaiken ikäisille. Erityisesti lähivuodet tulevat olemaan jännittäviä, kun uusi taide-, juliste- ja muotoilumuseo LAD avautuu keväällä 2022 ja Lahden historiallinen museo vuonna 2024, Takala korostaa.