Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 19.08.2020

Karhufestivaaleilla Ilomantsissa veistettiin uudella tyylillä – voittaja tuli puun takaa!

Maaseudun Sivistysliiton seitsemänsillä Karhufestivaaleilla Ilomantsissa veistettiin moottorisahoilla karhuja, mutta tänä vuonna uudella tyylillä. Veistäjille annettiin täysin vapaat kädet puuveistosten pintakäsittelyyn, liitoksiin ja erilaisten lisäosien yhdistelyyn.

Kilpailun voitto meni ehkä monien yllätykseksi veistokselle, jota tuomaristo luonnehti steam-punk-tyylin ja moottorisahataiteen kohtaamiseksi. Voittoisan Maaseudun tulevaisuus -veistoksen tekijä on Timo Teittinen Juvalta. Tuomaristo luonnehti teosta aivan uudenlaiseksi moottorisahaveistokseksi, jossa puun pintakäsittely ja metallityö yhdistyvät niin, että vieraatkin esineet sulautuvat puuveistoksen kokonaisuuteen.

Timo Teittinen veistoksellaan Maaseudun tulevaisuus on Ilomantsin Karhufestivaalin 2020 voittaja.
Timo Teittinen, Maaseudun tulevaisuus. Kuva: pogostan sanomat.fi.

Toiselle sijalle nousi lappeenrantalainen August Eskelinen ilmavalla ja henkevällä Festarin tunnelma -veistoksellaan, jossa metsän hengetär kohtaa karhun.

Ilomantsin Karhufestivaalin 2020 toisellle sijalle tuli August Eskelinen veistoksellaan Festarin tunnelma.
 August Eskelinen, Festarin tunnelma. Kuva: Raija Kallioinen

Kolmanneksi tuli Esa Leppänen Lehtimäeltä Hei halataan! -veistoksellaan, jossa puu, kierrätysmateriaalit ja huumori kohtaavat kilpailun Freestyle-hengen mukaisesti aivan kirjaimellisesti. Veistos on tuomariston luonnehdinnan mukaan asenteella tehtyä rouheaa rock-taidetta, jonka toteutus on vaatinut oivallusta ja uskallusta ottaa vastaan ronskiakin palautetta.

Lisäksi tuomaristo myönsi kolme kunniamainintaa. Perinteisen tyylin taidokkaana tyylinäytteenä palkittiin kurikkalaisen Raimo Hautaluoman Palaveri erämaassa. Nuoren tulokkaan kannustuspalkinnon sai Jani Grönlund Mikkelistä veistoksellaan Määtkös siitä. Ajankohtaista korona-aihetta käsitellyt Kari Viinikankaan veistos Rauhaa ja rakkautta sai myös kunniamaininnan.

Vaara-Karjalan Osuuspankki myönsi oman palkintonsa ylivieskalaisen Ari Vähäkankaan Marjanpoimijat-veistokselle. Esa Leppäsen veistos sai tuomariston myöntämän palkinnon lisäksi yllätyspalkintona Vuoden ITE-taiteilijan Paula Huhtasen myöntämän Iloismin taidepalkinnon, taiteilijan koristemaalaaman veistokypärän.

Ari Vähäkangas sai Vaara-Karjalan Osuuspankin myöntämän palkinno vestoksellaan Marjanpoimijat.
Ari Vähäkangas, Marjanpoimijat. Kuva: Eija Irene Hiltunen.

Karhufestivaalin veistäjien tasoa tuomaristo piti erittäin korkeana. Moottorisahalla voi tehdä taidetta siinä missä millä tahansa muullakin välineellä. Ilomantsiin on tekeillä Tuhannen karhun maan veistospuisto, johon tämänkin kilpailun veistäjät nyt loivat 22 uutta karhuaiheen innoittamaa veistosta.

Karhunveiston mestaruuskilpailun 2020 Vapaa tyyli / Freestyle -kilpkuva: Vähäkangasailun tuomaristoon oli kutsuttu taiteen, puunkäsittelyn, luonnontuntemuksen ja paikalliskulttuurin asiantuntijoita. Puheenjohtajana oli taiteilija Veli Granö ja jäseninä puunveistäjä Timo Kareinen, metsästystä harrastava ilomantsilainen Anna Puruskainen-Saarelainen, Itä-Suomen yliopiston metsätieteen laitokselta professori Timo Tokola ja Stora Enson markkinointiasiantuntija Seppo Vihreäpuu.

Festivaalijärjestelyt poikkeusajassa

Karhufestivaalin järjestelyjä vaikeutti koronatilanne. Vielä keväällä järjestäjät varautuivat siihen, että tapahtuma toteutetaan veistoleirinä ilman yleisöä. Turvaohjeiden lievennyttyä päädyttiin yleisöä ottamaan paikalle rajoitetut määrät. Sen lisäksi päädyttiin jakamaan tapahtumaa YouTuben kautta tehtyinä lähetyksinä, joista vastasi joensuulainen Teatteri Traktori tuotantoryhmineen.

Tapahtuma-aikainen kävijämäärä paikan päällä ja netissä oli noin neljä tuhatta. Tulosten ratkettua alkoi tasainen yleisövirta omaan tahtiinsa saapua järjestäjien metsään raivaamille purupoluille, joten odotettavissa on korona-ajan turvanormeja noudattavan yleisön hiljakseen saapuva tasainen yleisövaellus vailla tungoksia.

Karhu ja pentu teemana vuoden 2021 veistokilpailussa

Ensi vuonna 13.–15.8.2021 Kahufestivaaleilla Ilomantsissa Maaseudun Sivistysliitto järjestää karhunveiston maailmanmestaruuskilpailun teemalla Karhu ja pentu. Kotoisasti muotoillun otsikon myötä veistäjät haastetaan pohtimaan ylisukupolvista vastuullisuutta ja kestävän kehityksen teemoja. Lopulliset toteutusmuodot riippuvat luonnollisesti siitä, onko kansainvälinen osallistuminen vuoden kuluttua mahdollista.

Palkitut teokset perusteluineen:

I palkinto (1.000 euroa)
Timo Teittinen, Juva

Maaseudun tulevaisuus
Teos ei keskeneräisenä herättänyt kummempia tunteita, mutta valmiina se oli tuomaristolle täydellinen yllätys. ”Aivan uusi ja uudenlainen moottorisahaveistos!” Teoksessa oli käytetty materiaaleja rohkeasti ja vieraatkin esineet sulautuivat kokonaisuuteen sujuvasti. Steam-punk-tyyli kohtasi siinä suomalaisen moottorisahataiteen. Teos osoitti monipuolista teknistä osaamista. Sekä puun että metallityön osalta teos oli täydellisen viimeistelty. Teos pohtii myös luontosuhdettamme ja kysyy, ovatko karhutkin ehkä tulevaisuudessa mekaanisia laitteita!?

II palkinto (500 euroa)
August Eskelinen, Lappeenranta
Festarin tunnelma

Metsän henki ojentaa karhulle seitsemän kynttilän syntymäpäiväkakkua ja perhoset lentävät ympärillä. Teoksessa on veistoksellisen keijumaailman tunnelmaa. Ihmeellinen haltiatar on erikoisen lennokas hahmo ja teoksen karhu on aivan poikkeuksellisen ilmeikäs. Teoksessa ollaan moottorisahaveiston teknisillä äärirajoilla. Erityisen kunnianhimoinen veistos, jonka tekijä voi jopa uudistaa moottorisahataiteen ilmaisukieltä. Tuomaristo toivoo jatkossa turvavälineiden parempaa käyttöä.

III palkinto (300 euroa)
Esa Leppänen, Lehtimäki
Hei halataan!

Teoksessa on kirjaimellisesti noudatettu Freestyle-teeman kutsua. Sääntöjen antamat mahdollisuudet on käytetty täysillä hyväksi. Veistos on asenteella tehtyä rouheaa rock-taidetta. Sen toteutus on vaatinut oivallusta ja uskallusta. Tällaisen veistoksen tekijän on täytynyt varautua ronskiinkin palautteeseen, niin kauas perinteisestä moottorisahataiteesta on edetty. Teoksesta tulee esiin ajankohtainen sukupuolettomuuden teema – veistoksesta ei nimittäin oikein voi hahmottaa, mikä se on, tyttö tai poika, ehkä karhu kumminkin? Värien käyttö ei jätä kylmäksi, se hyödyntää värejä täyspainoisesti. Varmasti teos jakaa mielipiteitä, mutta herättää samalla myös hyödyllistä keskustelua ja uudistaa samalla koko puunveistotaiteemme ilmaisua.

KUNNIAMAININNAT

Perinteisen tyylin palkinto (100 e):

Raimo Hautaluoma, Kurikka
Palaveri erämaassa

Perinteisen tyylin veistos, joka on tehty lähes kokonaan moottorisahalla. Korppi aiheena toi teokseen aivan uuden näkökulman, kun jopa älykkään linnun luonne oli saatu vangituksi onnistuneesti työhön. Lintujen muotoilu on poikkeavan taitavaa. Karhu ei kuitenkaan valitettavasti yltänyt samaan ilmaisulliseen tasoon lintujen kanssa. Katsekontakti lintujen ja karhun välillä toimi hyvin ja loi uskottavan tilannekuva. Teos on lievästi humoristinen, mutta pohjimmiltaan hyvin realistinen. Karhu seuraa korppia ja korppi karhua yhteisille ruoka-apajille. Ne esiintyvät luonnossa usein yhdessä.

Nuoren tulokkaan palkinto (100 e):

Ilomantsin Karhufestivaalin Nuoren tulokkaan palkinnon 100 € sai  Jani Grönlund veistoksellaan Määtkös siitä! Ilomantsin Karhufestivaaleilla 2020.
Jani Grönlund, Määtkös siitä!, Kuva: Eija Irene Hiltunen.

Jani Grönlund, Mikkeli
Määtkös siitä!

Rohkea toteutus. Monta mielenkiintoista yksityiskohtaa, kuten orava ja yhdessä puuhaavat karhunpennut. Koivun runko on teosaiheena erittäin harvinainen ja sitä oli nyt hyödynnetty monin tavoin. Teos on tehty yhdestä puusta, mikä on vaatinut erityistä huolellisuutta ja kunnianhimoa. Nuori veistäjä on lähtenyt rohkeasti kilpasille kokeneiden mestareiden kanssa. Kiinnostava tulevaisuuden tekijänimi.

Ajankohtainen korona-ajan veistospalkinto (100 e):

Ajankohtainen Korona-ajan veistospalkinto 100 € luovutettiin Rauhaa ja rakkautta veistoksentekijälle Kari Viinikankaalle Ilomantsin Karhufestivaaleilla 2020.
Kari Viinikangas, Rauhaa ja rakkautta. Kuva: Eija Irene Hiltunen.

Kari Viinikangas, Pyhäjoki
Rauhaa ja rakkautta

Toteemimainen veistos, jossa on tartuttu ajankohtaiseen aiheeseen. Teoksessa on osia, joiden toteutus on ollut todella vaativaa ja kuitenkin saatu tiukassa aikataulussa toteutettua onnistuneesti. Freestylea teoksessa ei ollut paljoa, ehkä kuitenkin tarpeeksi, sitä edustivat lähinnä metalliakseliin kiinnitetty erillinen ja teknisesti vaativa, pyöreä maapallo.  Teoksessa on hieman häiritsevää staattisuutta ja symmetrisyyttä, eritoten sen alaosassa. Siivissä oli hyvä rakenne, pintakäsittely ja väritys. Teoksen yläosa oli teknisesti erityisen näyttävä.