Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 11.08.2023

Kansallisoopperan Verdin Requiem Haminan Bastionissa – Hannu Lintu innosti orkesterin ja kuorot jyhkeään sointiin uudessa ympäristössä

Haminan Bastioni yllätti Kansallisoopperan kapellimestari Hannu Linnun hyvällä akustiikalla ja intiimiydellään, vaikka tila on suuri ja kyse on ulkoilmatilasta.  Ooppera vieraili ensimmäistä kertaa Haminassa torstaina 10.8. ja sai suuren suosion, josta kertoo yli tuhannen hengen loppuunmyyty katsomo.
 

Kuvassa ovat kuorot ja orkesteri sekä edessä yleisöä. Taustalla on Bastionin tiilimuuria ja nurmea. Päällä on pingotettua musta-valkoista telttakattoa.

Kansallisoopperan orkesteri ja kuoro sekä Filharmoninen kuoro Haminan Bastionissa, jossa on Euroopan suurin telttakatos.  Sen suunnittelija on Roy Mänttäri.  Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Kapellimestari Hannu Lintu oli erittäin innostunut Haminan Bastionista päivän harjoitusten ja tarvittavan äänentoiston säädön jälkeen.  Ennen esitystä Lintu kommentoi, että ääni pysyy suuressa tilassa ja akustinen ääni toimii hyvin yhdessä äänentoiston kanssa, joten saadaan kiva soundi.  Kun kyseessä on uskonnollinen ja intiimi teos, jännitystä aiheutti etukäteen iso tila.  Innostus kohosi jopa niin pitkälle, että jatkoa yhteistyölle Hannu Linnun kanssa saattaa seurata Haminan bastionissa.

Ennen esitystä Hannu Lintu kertoi Verdin säveltäneen Requiemin yli 80-vuotiaana ja on oopperasäveltäjän kypsä sekä syvällinen teos.  – Verdin paras ooppera, totesi Lintu.  Teos on hyvin oopperamainen ja sisältää kaikki hyvän oopperan keinot.  Kaikille solisteille on annettu tilaa omalla aariallaan ja kuorolle saa näyttää, mihin pystyy.

 

Kuvassa on Hannu Lintu selin johtamassa orkesteria ja hänen sivuillaan on soittajia. Edessä on vasemmalla solistit vasemmalla sopraano Silja Aalto, tenori Mika Pohjonen ja basso Matti Turunen. Taustalla on kuorolaulajia sekä tiilimuuria.

Hannu Lintu johtamassa. Edessä keskellä solistit sopraano Silja Aalto ja tenori Mika Pohjonen. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Haminassa Kansallisoopperan oman kuoron lisäksi esitystä täydensi Filharmoninen kuoro.  Illan solisteina esiintyivät sopraano Silja Aalto, altto Maiju Vaahtoluoto, tenori Mika Pohjonen ja basso Matti Turunen.

Illan esitys oli odotettua vahvaa tasoa. Akustiikka toimi ja hiljaisten sekä voimakkaiden osien vaihtelu kuului ja tuntui. Hannu Lintu viritti orkesterin väkevään soittoon.  Dies iraen mahtavat kuoro-osuudet tuntuivat sielussa asti.  Solistien äänet sointuivat hyvin yhteen ja erityisesti Silja Aallon kaunis sopraano oli upeaa kuunneltavaa.

 

Kuvassa ovat Hannu Lintu mustassa puserossa ja Thomas Mallet de Burgess puolivartalokuvassa. Taustalla on tiilisiä holveja ja käytävää.

Hannu Lintu ja Thomas Mallet de Burgess Bastionin sisätilassa.  Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Requiemia oli tullut seuraamaan myös Kansallisoopperan uusi taiteellinen johtaja Thomas Mallet de Burgess, joka oli aloittanut työnsä 1. elokuuta.  Hän oli saapunut perheensä kanssa jo pari kuukautta aikaisemmin Suomeen ja oli yllättynyt suomalaisten sosiaalisuudesta sekä huumorintajusta.  Lisäksi havaintona oli suomalaisten vahva suhde musiikkiin, jota piti tärkeänä osana sielunmaisemaamme.

Kansallisoopperalla on ollut evakkokesä oopperatalon remontin takia ja ilman omia harjoitustiloja.  Siksi oopperan orkesteria on kuultu tänä kesänä kiertueella.  Haminan Bastioniin tuloa oli suunniteltu vuodesta 2019 lähtien ja esitys osui sopivasti kesän kiertueeseen.  Haminassa esitetty Verdin Requiem tulee syksyllä oopperatalon ohjelmistoon Messa de Requiemina, jolloin teosta täydentää oopperan baletti Christian Spuckin koreografialla. 

Kansallisoopperan orkesterilla on meneillään 60-vuotisjuhlavuosi. Ooppera sai vuonna 1963 oman orkesterin, kun siihen asti soittajat oli saatu keikkailemaan Radion sinfoniaorkesterista ja Helsingin kaupunginorkesterista.  Orkesterin juhlavuoden ohjelmistossa on Helsingin juhlaviikoilla 22.8. Mahlerin 5. sinfonia Musiikkitalossa ja kamarimusiikkia eri kokoonpanoissa 1.-3.9.  Sibelius-Akatemialla ja Kauppakorkeakoulun  juhlasalissa Töölössä.

Marja Jähi-Salo