Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 30.03.2022

Kalevi Ahon kaksoiskonsertto soi maailman kantaesityksenä Sinfonia Lahden konsertissa

Sinfonia Lahden kunniasäveltäjä Kalevi Ahon kaksoiskonsertto alttoviululle, lyömäsoittimille ja orkesterille saa kantaesityksensä orkesterin konsertissa Sibeliustalossa torstaina 31.3.2022.

Kuvassa on Kalevi Ahon kasvokuva.

Kuva: Music Finland Core

 

Konsertin johtaa orkesterin päävierailija Anja Bihlmaier ja Ahon konsertossa solisteina esiintyvät alttoviulisti Hiyoli Togawa ja lyömäsoittaja Alexej Gerassimez, jotka kummatkin esiintyvät Sinfonia Lahden kanssa ensi kerran. Konsertin toisella puoliajalla kuullaan Dmitri Šostakovitšin klassiseksi kuvattu yhdeksäs sinfonia.

Säveltäjä Kalevi Aho (s. 1949) kertoo, ettei solistisen alttoviulun ja lyömäsoittimien yhdistäminen konsertoivassa sävellyksessä ollut vallan yksinkertainen asia. ”Lyömäsoittaja soittaa teoksessa vain harvoja instrumentteja, joita ei yleensä kuulla orkesterikonserteissa. Lyömäsoittimistona on pelkästään kuugongi (saks. Mondgong; vanha kiinalainen instrumentti, jonka sointi lähenee tamtamia), waterphone (soittimessa on pieni vesisäiliö, joka saa äänen huojumaan; sitä soitetaan joko lyömällä tai kontrabasson jousella), hang drum (käsin soitettava metallista taottu, tonaalisesti viritetty instrumentti, ikään kuin steel drumin kehitetty versio), yhdeksän suurta erivireistä (thai)gongia, suuri sotilasrumpu sekä jousella soitettava vibrafoni”, Aho kertoo ja kuvaa valmistautumisestaan sävellystyöhön: ”Ennen sävellystyön aloittamista kuuntelin paljon vanhaa japanilaista musiikkia, ja innostuin erityisesti ritualistisesta gagaku-musiikista. Konserton alussa onkin kuultavissa kaikuja tästä yli 1000 vuotta vanhasta hienosta musiikkitraditiosta. Gagaku-musiikissa tavattava shō-instrumentti antoi idean käyttää yhtenä orkesteri-instrumenttina myös harmonikkaa luomassa taustalle hiljaisia sointikenttiä.”