Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 10.07.2022

Kaakon Kamarimusiikki huipentui tulisen tuimaan tangoon ja pianon helmeilyyn

Viisipäiväinen Kaakon Kamarimusiikki päättyi railakkaasti tangoon ja pääosassa oli argentiinalainen tango erityisesti Astor Piazzollan sävellyksinä.  Tuomas Turriago oli tehnyt dynaamiset sovitukset ja Kaakon Kamarimusiikin Ensemble muuntui Kaakon Tangoyhtyeeksi. 

Kuvassa Kaakon Kamarimusiikin Tangoyhtye ulkoilmalavalla. Alla on punapohjaisella lakanalla keltaisella teksti Sepramarkkinat.

Kaakon Tangoyhtye Jukka Merjanen (vas.) ja Ville Koponen (viulu), Kirsikka Leval de Jezierski (alttoviulu), Sam Parkkonen (käyrätorvi) ja Lauri Kankkunen (sello).  Takana Tuomas Turriago (piano) ja Maria Krykov (kontrabasso). Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Tuomas Turriago esitteli argentiinalaisten tangoja ja vertasi niitä suomalaisten sielunmaisemaan.  Niistä löytyy myös samaa eli kuten sanonta kuuluu 'Laulut on suruista tehty'.  Tällainen surumielinen kappale oli Piazzollan Milonga del Angel.  Suurimmaksi osaksi konsertti sisälsi tulisempaa menoa ja säveltäjän tunnetettuja kappaleita kuten Yo soy Maria .

Mukana konserissaoli Piazzollan lisäksi Etelä-Amerikan klassikkosäveltäjä Carlos Gardel Argentiinasta. Yleisöä hemmoteltiin hänen tunnetuimmalla kappaleellaan Por una Caveza.  Loppuun oli varattu yllätyksenä Kolumbian tunnetuimman laulajan Shakiran ainoa tango Objection

Kaakon Kamarimusiikin päätöskonsertti järjestettiin illalla Klamilan kalasatamassa ja se oli osa Virolahdella järjestettyjä Sepramarkkinoita.  Markkinoilla oli mukana vieraita Virosta ja markkinat järjestetään vuorovuosina joko Suomessa tai Virossa.  Seprakaupalla on noin 700-vuotinen perinne ja se perustui ystävyyteen ja luottamukseen sukupolvien yli. Vironkielen söber tarkoittaa ystävää, josta on juontuu sana sepra.  Kaupankäynnin aktiivisina aikoina Suomesta vietiin Viroon keväällä silakkaa ja Virosta tuotiin syksyllä mm. viljaa, perunoita ja omenoita.  Maksut hoidettiin tavaranvaihtona.

 

Kuvassa on Tuomas Turriago istumassa flyygelin edessä kasvot kameraan päin ja flyygelin kansi avattuna.

Tuomas Turriago oli ahkerasti pianon ääressä useimmissa Kaakon Kamarimusiikin teoksissa.  Lisäksi hän sovitti illan tangokonsertin kappaleet Kaakon Tangoyhtyeelle sopiviksi.  Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Piano pääsi pääosaan lauantain iltapäiväkonsertissa Klamilan kirkossa. Konsertin aloitti Ludvig van Beethovenin Sonaatti no 1 ja se oli kuin raikas tuulahdus kesäpäivässä.  Liisa  Malmivaaran piano helmeili ja Petteri Iivosen viulun kirkkaat sävelet soivat kauniilla intensiteetillä.  

 Oikea harvinaisuus seurasi Beethovenia.  Robert Schumannin Andante muunnelmia kahdelle sellolle, käyrätorvelle ja kahdelle pianolle op. 46 oli jännittävää vuoropuhelua soitinten välillä. Oli sykähdyttävää nähdä kaksi pianoa ja kuulla niiden vuorottelu sekä yhteissoitto Liisa Malmivaaran ja Tuomas Turriagon tulkinnoin. Komeaa mahtipontisuutta ja fanfaarimaisuutta toi Sam Parkkosen käyrätorvi.  Epätavallinen soitinyhdistelmä kuultiin alkuperäisenä versiona.

 

Kuvassa on lomittain ja vastakkain kaksi flyygeliä ja vasemman puoleista soittaa Liisa Malmivaara ja oikeata Tuomas Turriago.  Flyygeleiden edessä on vasemmalla Sam Parkkonen soittamassa käyrätorvea ja hänen vieressään Samuli Peltonen sekä Lauri Kankkunen soittamassa selloa.

Klamilan kirkossa soittivat Liisa Malmivaara ja Tuomas Turriago (piano), Sam Parkkonen (käyrätorvi) ja Samuli Peltonen sekä Lauri Kankkunen (sello).  Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Unkarilainen säveltäjä Ernö Dohnányi (1877-1960) oli merkittävä musiikkivaikuttaja kotimaassaan.  Pianokvintetto nr 2 sisälsi rajuutta ja intensiivisyyttä ja toisaalta lyyrisiä kohtia.  Alussa tuntui kuin häivähdyksenä olisi kuulunut jotain sibeliaanista tummuutta, olivathan molemmat säveltäjät suurin piirtein aikalaisia. Teoksesta löytyi niin pauhua kuin lyyrisempiä, rauhallisempia osia. Kvinteton muodostivat Tuomas Turriagon piano, Petteri Iivosen ja Ville Koposen viulu, Mari Vilukselan alttoviulu ja Samuli Peltosen sello.

 

Marja Jähi-Salo