Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 26.11.2025

JVG:n biisistä käytiin kova tarjouskilpailu – perusteluista välittyi musiikin arvo

Gramexin ja JVG:n Musiikin arvo -kampanjan tarjouskilpailu on päättynyt tiistaina 25.11.2025. Kampanja haastoi yksityishenkilöt ja yritykset osoittamaan, että musiikilla on arvoa ja samalla tukemaan nuorten kiusaamisvapaata bänditoimintaa RockCamp ry:n kautta.

 

Kuvassa ovat JVG jäsenet ja vasemmalla Ville Gallella on musta nahkatakki ja Jarella vaalean sininen farkkupuku sekä vasen käsi ylhäällä. Taustalla on on soittimia ja äänitysstudio.

JVG. Kuva: Lauri Arjas / Gramex ry

 

Musiikin arvo -kampanja keräsi tarjouksia niin yksityishenkilöiltä, kuten JVG:n faneilta, keräilijöiltä ja musiikin ystäviltä sekä eri toimialojen erikokoisilta yrityksiltä. Yrityksistä oman tarjouksensa kappaleesta jättivät muun muassa PuuPro Oy, Kuntokeskus Liikku, Helsingin Jokerit ja Rovaniemen Simerock-festivaali.

JVG vetäytyy nyt valitsemaan ostajan tarjousten ja perusteluiden perusteella. Ostaja ei ratkea pelkän summan mukaan, vaan sen mukaan, kuka osaa parhaiten kuvata musiikin merkityksen.

Näin esimerkiksi Simerock perusteli tarjoustaan:

“Musiikki on tärkeää, koska se vaikuttaa monipuolisesti mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Se auttaa ilmaisemaan tunteita, vähentää stressiä ja parantaa mielialaa. Musiikki kehittää myös kognitiivisia taitoja kuten muistia ja keskittymiskykyä, ja se voi olla merkityksellinen osa kulttuuriperintöä ja identiteettiä. Musiikki voi herättää henkilökohtaisia muistoja, jotka voivat olla erityisen tärkeitä esimerkiksi muistisairauksien yhteydessä. Yhdessä musiikin kuuntelu tai tekeminen lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sosiaalista vuorovaikutusta.”

Simerockin suunnitelma uniikkilevyn käytöstä on innovatiivinen: kappaletta voisi kuunnella festivaalilla tai toimistolla kuulokkeilla 1 € maksua vastaan, ja kaikki tuotot tilitettäisiin lyhentämättömänä JVG:n valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Näin levy tuottaisi rahaa ikuisesti – ei vain ostohetkellä – ja opettaisi kuluttajia maksamaan musiikista.

Yksityishenkilöiden perusteluissa puolestaan korostuivat musiikin merkitys arjessa, keräilyharrastus ja JVG:n pitkäaikainen fanitus: 

”Haluaisin ostaa tämän singlen, koska olen kuunnellut JVG:tä koko ikäni ja heidän musiikkinsa on ollut iso osa elämääni. Olisi kunnia omistaa pala heidän historiaansa. Edustan JVG:tä ikuisesti ja heidän musiikkinsa merkitsee minulle todella paljon.”

Tarjouksia tehtiin yhteensä yli 46 000 euron edestä – ostaja selviää 3.12.  

Pienin jätetty tarjous oli 3 euroa, suurin kipusi 15 500 euroon. Yhteensä tarjouksia tehtiin 46 245,11 euron edestä, ja keskimääräinen tarjoussumma oli noin 1 492 euroa.

JVG itse päättää, kenelle kappale myydään, ja kaikki tuotot ohjataan lyhentämättömänä RockCamp ry:lle. Ostaja julkistetaan 3.12.2025.

Mistä kampanjassa on kyse? 

Gramex ja JVG käynnistivät 28.10.2025 Musiikin arvo -kampanjan, jossa myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Ostajaksi ei valita pelkän summan perusteella, vaan sen mukaan, kuka osaa perustella musiikin merkityksen. 

Kampanjan tuotto ohjataan lyhentämättömänä RockCamp ry:lle, joka tarjoaa nuorille kiusaamisvapaata, matalan kynnyksen bänditoimintaa ympäri Suomen. Lue lisää RockCampin toiminnasta https://www.rockcamp.fi/meista

Lue lisää ja tutustu kampanjaan: gramex.fi/musiikin-arvo https://www.gramex.fi/musiikin-arvo/