Järvenpään kaupunki ja Sibeliuksen perikunta ovat tänään, Jean Sibeliuksen 160-vuotissyntymäpäivänä 8.12.2025, julkistaneet solmivansa yhteistyösopimuksen. Sopimus astuu voimaan 1.1.2026.

Alkuperäinen tallentaja Maje. Kuva: Wikipedia
Sopimuksen ansiosta Järvenpään kaupunki voi jatkossa markkinoida itsenään virallisena Sibeliuksen kotikaupunkina. Kaupungilla on myös lupa käyttää viestinnässään ja markkinoinnissaan virallista, kansainvälisesti rekisteröityä Jean Sibelius -tavaramerkkiä.
”Olemme Järvenpään kaupungilla iloisia ja tyytyväisiä sopimuksesta, jonka ansiosta voimme hyödyntää maailman kuuluisimpiin suomalaisiin kuuluvan säveltäjän brändiä kulttuurikaupungin oman brändin rakentamisessa”, viestintäjohtaja Heli Komulainen sanoo.
”Suomalainen kulttuuriperintö kumpuaa Tuusulanjärven rannoilla viihtyneestä kultakauden taiteilijayhteisöstä. Olemme Järvenpäässä ylpeitä kulttuurijuuristamme ja haluamme ammentaa niistä tänäkin päivänä. Sibeliuksen perintö elää ja olemme mukana vahvistamassa sitä”, kaupunginjohtaja Iiris Laukkanen toteaa.
Sibeliuksen perikunta on kehittänyt Jean Sibelius -brändiä yhteistyössä pohjoismaisiin taiteilijoihin erikoistuneen Rights & Brands Licensing -toimiston kanssa.
”Jean ja Aino Sibeliuksen perintö on arvokas jokaiselle suomalaiselle, ja me jälkeläiset haluamme pitää siitä hyvää huolta. Nykypäivänä tämä huolenpito tarkoittaa myös brändin ja nimenkäytön osalta yhteistyötä erilaisten kumppanien kanssa”, kertoo suvun edustaja Helinä Piik.
”Olemme erityisen innoissamme alkavasta yhteistyöstämme Järvenpään kaupungin kanssa. Järvenpään ja Sibeliusten yhteinen historia on aitoa ja ainutlaatuista, suvulle tämä on monella tapaa paluu kotikonnuille.”
Uusi sivusto vahvistaa kulttuuriperintöä digitaalisessa maailmassa
Sibeliuksen 160-vuotissyntymäpäivän kunniaksi avataan alkuvuodesta 2026 uusi jeansibelius.fi-sivusto. Järvenpään kaupunki on sivustolla mukana yhtenä yhteistyökumppaneista. Sivuston tavoitteena on vaalia Jean ja Aino Sibeliuksen elämäntyötä.
