Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 28.01.2020

Helsinkiin uusi harppu­festivaali ja kansainvälinen harppukilpailu

Ensimmäistä kertaa Musiikkitalossa 13.-16.2.2020 järjestettävä Helsinki Harp Festival tarjoaa ohjelmaa suomalaisesta harppumusiikista ja harppustandardeista sähköharpun kautta harpun ja räpin symbioosiin. Tapahtuma kokoaa yhteen kaikenikäiset harppumusiikin ammattilaiset ja harrastajat Suomesta, Pohjoismaista ja Virosta. Festivaalin yhteydessä järjestetään myös kansainvälinen harpun ammattiopiskelijoille tarkoitettu kilpailu.

Sähköharppu. Kuva: Juho Papinniemi

Sähköharppu. Kuva: Juho Papinniemi

 

- Harppu on maassamme hyvässä nosteessa ja ansaitsee valokeilansa, toteaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian harpunsoiton vastuuopettaja ja uuden festivaalin taiteellinen johtaja Päivi Severeide.

Luentoja, mestarikursseja ja kymmenkunta konserttia sisältävään tapahtumaan otetaan varaslähtö rap-artisti Palefacen kanssa 12. helmikuuta. Tuore festivaali haluaakin esitellä harpun mahdollisimman monesta eri näkökulmasta ja tasa-arvoisesti.

- Tasa-arvo tarkoittaa monia eri musiikinlajeja, uusia ja vanhoja teoksia, standardeja ja erikoisuuksia, sooloja ja kamarimusiikkia, harrastajien ja ammattilaisten yhtäläistä esiinmarssia sekä kaikkia sukupuolia kaikissa rooleissa – musiikin esittäjinä, säveltäjinä, opettajina ja kilpailulautakunnassa, Severeide täsmentää.
Suomalainen harppukulttuuri hyvässä nosteessa

Harppu on Suomessa historialtaan suhteellisen nuori soitin. Harrastajia on ollut melko vähän, ja vielä kolme vuosikymmentä sitten ammattilaisiakin oli alle kaksikymmentä. Uusi festivaali juhlistaa kuluneen vuosikymmenen aikana kukoistukseen puhjennutta suomalaista harppukulttuuria.

- Tänä päivänä moni harpisti elättää Suomessa itsensä opettamalla. Harrastajamäärät ovat nousseet satoihin, ja ammattilaisia riittää tämän maan tarpeisiin, Severeide iloitsee.

Suomalaisen harppukulttuurin viimeaikainen nousu ei ole sattuman kauppaa vaan ahkeran työn tulos. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian harppuluokka ja vuonna 1993 perustettu Suomen Harpistit ry ovat viime vuosina yhdistäneet voimiaan. Harrastajia ja ammattiopiskelijoita on tuotu yhteen muun muassa kutsumalla kansainvälisiä harpisteja pitämään mestarikursseja, joille osallistuvien määrät ovat jatkuvasti kasvaneet.

Sibelius-Akatemia on myös muun muassa vuosittain vuokrannut muutamia pieniä harppuja harrastajille ympäri Suomen ja järjestänyt valtakunnallisia koulutustilaisuuksia osana valtakunnallista nuorisokoulutushankettaan tukeakseen harrastusta eri puolilla maata. Nousukaudesta on esimerkkinä myös se, että New Yorkin Metropolitanin oopperaorkesterin sooloharpisti Emmanuel Ceysson kutsuttiin vierailevaksi professoriksi Sibelius-Akatemiaan.

- Tämä festivaali tuokoon harppumusiikille ja harpisteille uutta yleisöä, lisää sävellettyjä teoksia ja tunnettuutta. On aika lakata kyyristelemästä orkesterin takana – harppu ansaitsee valokeilansa, Severeide tiivistää.

Helsinkiin uusi harppuf­estivaali ja kansainvälinen harppukilpailu

Ensimmäistä kertaa Musiikkitalossa 13.-16.2.2020 järjestettävä Helsinki Harp Festival tarjoaa ohjelmaa suomalaisesta harppumusiikista ja harppustandardeista sähköharpun kautta harpun ja räpin symbioosiin. Tapahtuma kokoaa yhteen kaikenikäiset harppumusiikin ammattilaiset ja harrastajat Suomesta, Pohjoismaista ja Virosta. Festivaalin yhteydessä järjestetään myös kansainvälinen harpun ammattiopiskelijoille tarkoitettu kilpailu.

- Harppu on maassamme hyvässä nosteessa ja ansaitsee valokeilansa, toteaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian harpunsoiton vastuuopettaja ja uuden festivaalin taiteellinen johtaja Päivi Severeide.

Luentoja, mestarikursseja ja kymmenkunta konserttia sisältävään tapahtumaan otetaan varaslähtö rap-artisti Palefacen kanssa 12. helmikuuta. Tuore festivaali haluaakin esitellä harpun mahdollisimman monesta eri näkökulmasta ja tasa-arvoisesti.

- Tasa-arvo tarkoittaa monia eri musiikinlajeja, uusia ja vanhoja teoksia, standardeja ja erikoisuuksia, sooloja ja kamarimusiikkia, harrastajien ja ammattilaisten yhtäläistä esiinmarssia sekä kaikkia sukupuolia kaikissa rooleissa – musiikin esittäjinä, säveltäjinä, opettajina ja kilpailulautakunnassa, Severeide täsmentää.
Suomalainen harppukulttuuri hyvässä nosteessa

Harppu on Suomessa historialtaan suhteellisen nuori soitin. Harrastajia on ollut melko vähän, ja vielä kolme vuosikymmentä sitten ammattilaisiakin oli alle kaksikymmentä. Uusi festivaali juhlistaa kuluneen vuosikymmenen aikana kukoistukseen puhjennutta suomalaista harppukulttuuria.

- Tänä päivänä moni harpisti elättää Suomessa itsensä opettamalla. Harrastajamäärät ovat nousseet satoihin, ja ammattilaisia riittää tämän maan tarpeisiin, Severeide iloitsee.

Suomalaisen harppukulttuurin viimeaikainen nousu ei ole sattuman kauppaa vaan ahkeran työn tulos. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian harppuluokka ja vuonna 1993 perustettu Suomen Harpistit ry ovat viime vuosina yhdistäneet voimiaan. Harrastajia ja ammattiopiskelijoita on tuotu yhteen muun muassa kutsumalla kansainvälisiä harpisteja pitämään mestarikursseja, joille osallistuvien määrät ovat jatkuvasti kasvaneet.

Sibelius-Akatemia on myös muun muassa vuosittain vuokrannut muutamia pieniä harppuja harrastajille ympäri Suomen ja järjestänyt valtakunnallisia koulutustilaisuuksia osana valtakunnallista nuorisokoulutushankettaan tukeakseen harrastusta eri puolilla maata. Nousukaudesta on esimerkkinä myös se, että New Yorkin Metropolitanin oopperaorkesterin sooloharpisti Emmanuel Ceysson kutsuttiin vierailevaksi professoriksi Sibelius-Akatemiaan.

- Tämä festivaali tuokoon harppumusiikille ja harpisteille uutta yleisöä, lisää sävellettyjä teoksia ja tunnettuutta. On aika lakata kyyristelemästä orkesterin takana – harppu ansaitsee valokeilansa, Severeide tiivistää.