Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 09.02.2024

Helsingin Kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämön keväässä aino Wennerstrandin Empty Stage ja Arni Rajamäen Alku keskikohta loppu

Helsingin Kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämöllä nähdään keväällä 2024 kaksi kiehtovaa teosta: näyttämökohtauksia ja musiikkiesityksiä yhdistävä Empty Stage sekä yllätyksellinen ja anarkistinen puhe-esitys Alku keskikohta loppu. Taiteiden väliseen vuoropuheluun kannustava näyttämö tuo nykyesityksiä osaksi teatterin ohjelmistoa.

Kuvassa on nuori nainen pelkissä mustissa pikkuhousuissa ja hän pitää käsiään ristissä rintojen päällä ja huutaa.  Käden ympärille on kietoutunut roikkuva mikrofoni. Hän makaa tuolin päällä.  Takana on valkoista seinää ja alla harmaa lattia.

Kaino Wennerstrand. Kuva: Eero Yli-Vakkuri

 

Mediataiteen valtionpalkinnonkin saanut Kaino Wennerstrand tuo studio Pasilan lavalle näyttämöteoksensa Empty Stage. Näyttämökohtauksia ja musiikkiesityksiä yhdistelevä sooloteos on erään ruumiin kosto sille elämäntavalle, joka kuin ohimennen rankaisee kaikkia niitä kehoja, jotka eivät päässeet – tai halunneet tulla – sisään vaaleisiin, skandinaavisen tyhjiin asuntoihin leikkimään nukkekotia. Teos hakee inspiraationsa näytelmistä, joissa kosto on totaalinen, kuten Senecan Medeiassa, ja se leikittelee Samuel Beckettin Leikin lopusta tutuilla sisäisten näyttämöiden kauhuilla.

Arni Rajamäen Alku keskikohta loppu taas ammentaa turhautumisesta teatterin tylsyyttä ja heteroiden elämänmuotoa kohtaan; esitys on ehdotus toisenlaisesta teatterista, jossa koetellaan kohtuuden ja keskeneräisyyden rajoja. Yllätyksellisessä ja anarkistisessa puhe-esityksessä yleisö pääsee seuraamaan, mitä tapahtuu hetkessä, jossa esiintyjä ja teksti kohtaavat: näyttelijä esittää näytelmätekstin yleisölle prima vista eli nähden sen itsekin lavalla vasta ensimmäistä kertaa. Studio Pasilassa esiintyjinä nähdään näyttelijät Sanna-June Hyde, Mikko Virtanen, Leena Rapola, Sanna Majuri ja teatterinjohtaja Kari Arffman. Esitys sai ensi-iltansa Vapaan taiteen tilassa 2021 ja sitä on sen jälkeen esitetty mm. Hangö teaterträffissä (2023), Teatteri Takomossa (2023) ja Tampereen teatterikesässä (2022).

Nykyesityksen näyttämöllä nähdään myös elokuussa 2024 nykynukketeatteriteos Whatever Love Means. Liput esitykseen tulevat myyntiin maaliskuussa 2024.

Pilottihankkeesta osaksi Kaupunginteatterin ohjelmistoa

Nykyesityksen näyttämön toiminta alkoi teatterissa vuonna 2021 pilottihankkeena, jonka tarkoituksena oli luoda siltaa laitosteatterin ja vapaan kentän välille sekä tuoda uusia esittävän taiteen muotoja osaksi teatterin ohjelmistoa. Vuodesta 2024 eteenpäin näyttämö jatkaa osana teatterin ohjelmistoa. Näyttämön suunnittelusta ja ohjelmistovalinnoista vastaa kuraattori Riikka Thitz.

“Roolin muuttuminen pilottiprojektista tiiviimmin osaksi Kaupunginteatteria antaa meille mahdollisuuden jatkaa näyttämön rakentamista ja kehittämistä. Näyttämö tulee tukemaan myös jatkossa ilmaisumuotojen monimuotoisuutta kotimaisella nykytaiteen kentällä, sillä se tuo ekosysteemiin uudenlaisen tilan, jolla on omanlaiset erityispiirteet ja vahvuudet. Esimerkiksi studio Pasilan puitteissa pystymme skaalaamaan sekä näyttämön että katsomon kokoa kohti suurempaa ja näin tukemaan tulevaisuuden estetiikkojen ja työskentelytapojen kehittymistä”, kertoo Thitz.

Näyttämö syntyi esittävän taiteen vapaalla kentällä toimivien taiteilijoiden aloitteesta. Lauri Antti Mattilan kokoama työryhmä toimitti keväällä 2019 Helsingin Kaupunginteatterin johtoryhmälle ehdotuksen, jonka oli allekirjoittanut 885 esittävän taiteen ammattilaista. Ehdotuksessa pyydettiin teatteria vastaamaan ajankohtaisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja esittävän taiteen työkentällä.

Nykyesityksen näyttämöä tukee vuosina 2024–2025 Koneen Säätiö.

Nykyesityksen näyttämön esitykset 11.4.–15.5.2024:
11.4.–15.5.2024 Kaino Wennerstrand: Empty Stage
19.4.–4.5.2024 Arni Rajamäki: Alku keskikohta loppu

Nykyesityksen näyttämöllä elokuussa 2024:
7.–15.8.2024 Taija Helminen & työryhmä: Whatever Love Means

https://hkt.fi/