Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 06.10.2010

Toimittajantyön arki ja hulluus

Pauliina Suden tuore romaani Nostalgia kuvaa taitavasti 2000-luvun viestinnän ja elinkeinoelämän tragikoomista todellisuutta.

Kun Nostalgian päähenkilö ja minäkertoja Anni oli nuori, toimittajantyö oli hänelle kutsumusammatti. Hän halusi nostaa esille epäkohtia, jotta ne korjattaisiin, ja kenties saavuttaa siinä sivussa itselleen himpun mainetta ja kunniaa. Vuosikymmenien työkokemus ja korkeat ihanteet näyttävät kuitenkin olevan nykypäivänä merkityksettömiä seikkoja: juttujen ostaja asettaa kohtuuttomia sopimusehtoja ja tehtävänannot tuntuvat tyhjänpäiväisiltä. Vaihtoehdoissa ei ole hurraamista. Toimittajaa vaaditaan kirjoittamaan joko yhdentekevistä julkkisjuoruista tai tekemään töitä käytännössä ilmaiseksi – pahimmassa tapauksessa molempia yhtaikaa.

Murroksen keskellä

Samalla yhteiskunnassa rehottaa mitä suurimpia epäkohtia, jotka suorastaan huutavat toimittajan huomiota. Niin kustantamot kuin muutkin yritykset ovat ulkoistaneet kaiken mahdollisen aulapalveluista luovan työn tekijöihin. Lama nakertaa hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita, ja pelko työpaikkojen siirtymisestä halpatyön maihin luo synkän varjon koko kansakunnan ylle.

Nykypäivän hullunkurinen mediamaailma ei suinkaan ole ainoa Nostalgian käsittelemä teema. Annin perhe-elämä kärsii, kun mies pelkää työpaikkansa puolesta ja Bea-tytär sulkee vanhempansa teini-ikäiselle tyypilliseen tapaan niin visusti oman elämänsä ulkopuolelle kuin mahdollista. Huoli toimeentulosta ja asuntolainan lyhennyksistä kasvaa jatkuvasti. Sukupolvien välinen kuilu ammottaa syvänä niin Annin perheessä kuin hänen kollegoidensakin keskuudessa.

Kun toimittaja katsoo sinne, minne kenenkään ei pitäisi nähdä

Tarina esitetään Annin nokkelan ja koomisia oivalluksia jatkuvasti vuodattavan kerronnan kautta. Tarina alkaa kuitenkin jo varhain saada myös dekkarimaisia piirteitä. Anni on törmännyt lehtijuttua tehdessään johonkin salaperäiseen ja pahaan, jonka luonteeseen hän syventyy yhä kiihkeämmin, kunnes on jo liian myöhäistä kääntyä takaisin. Freelancer-toimittajan arkipäivää seuraavaa kerrontaa katkovat välähdyksenomaiset siirtymät tarinan myöhempään vaiheeseen, jossa Anni ajaa hurjaa vauhtia Bea-tytär kyydissään – minne ja miksi, selviää kahden aikalinjan kohdatessa.

Nostalgian koominen kieli, vakavat teemat ja dekkarimaiset elementit muodostavat eheän ja mukaansatempaavan kokonaisuuden. Teos onnistuu kiteyttämään tämän päivän suomalaisesta yhteiskunnasta monta terävää ja mielenkiintoista huomiota kannustaen pohtimaan, kuinka ihmeessä maailmasta oikein tuli tällainen.

Pauliina Susi (s. 1968) työskentelee vapaana toimittajana sekä kirjailijana. Hänen esikoisromaaninsa Ruuhkavuosi ilmestyi vuonna 2005 ja ylsi Helsingin sanomien esikoiskirjakilpailun ehdokkaaksi. Susi tunnetaan hillityn hauskasta ja jännityskertomuksen piirteitä arkisiin tarinoihin sekoittavasta tyylistään. Nostalgia on Suden neljäs romaani.

Pauliina Susi: Nostalgia. Tammi 2010. 262 s.

Teksti: Heini Lindfors /

Tammi / Laura Noponen
Tammi /Laura Noponen