Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 01.10.2020

Taiteilijoista yli 70 % tuntee palkattoman työn – Reilun taiteen manifesti kannustaa kuluttamaan taidetta reilusti

Tuoreen Taiteen ja kulttuurin barometrin mukaan taiteilijoiden palkaton työ on maan tapa. Reilun taiteen Manifesti on 5.10. käynnistyvä valtakunnallinen viestintäkampanja, joka edellyttää taiteen tilaajilta taiteilijoiden reilua kohtelua.

Taiteen ja kulttuurin barometriin vastasi 983 taiteilijaa, joista palkatonta työtä piti ongelmana 73 prosenttia. Vaikka taiteen ja kulttuurin kulutus kasvaa, taiteilija jää silti usein ilman korvausta työstään. Taiteilijalle tarjotaan näkyvyyttä, pullakahveja ja paikkaa oven välissä. Nämä eivät muutu rahaksi edes huipulla.

 

Kuvassa on sana manifesti ja se on kirjoitettu isoin kirjaimin oranssilla valkoisella pohjalla.

Kuva: Taiteen edistämiskeskus

 

Kuluttaja ei aina taidenautinnosta maksaessaan tiedä, että hän todellisuudessa maksaa telttarakenteista, äänentoistosta ja tapahtuman brändistä, mutta artisti jää palkatta.

Absurdit työtarjoukset ovat taidealalla arkea.

– Keikkajärjestäjä oli tuomassa fanittamaani ruotsalaisartistia esiintymään Suomeen ja minua pyydettiin lämmittelijäksi. Pian selvisi, ettei minulle kuitenkaan makseta palkkaa eikä matkakorvauksia. Pääsylippua keikalle ei sentään tarvinnut ostaa itse, kertoo muusikko, näyttelijä Minja ”M” Koski.

Taiteen edistämiskeskus (Taike) on käynnistänyt yhdessä taiteilijajärjestöjen kanssa Reilun taiteen manifestin, joka kannustaa maksamaan taiteilijalle työstä ja käymään reilut sopimusneuvottelut. Kampanjan periaatteisiin sitoutuvat toimijat voivat käyttää Maksamme taiteilijalle -tunnusta. Tunnus antaa taiteen kuluttajille mahdollisuuden vastuullisiin valintoihin.

– Näkyvyydellä ei kukaan kauan elä. Taiteilijan toimeentulo on sirpaleinen, joten jokaisen pyydetyn toimeksiannon pitäisi myös tuoda tuloa, toteaa läänintaiteilija, kampanjapäällikkö Elisa Lientola Taiteen edistämiskeskuksesta.

Reilun taiteen manifesti julkistetaan 5.10. Kampanjasivusto tarjoaa kattavan työkalupakin niin tilaajalle kuin taiteilijalle hinnoitteluun ja sopimiseen. Suurelle yleisölle kampanja näkyy parhaiten sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #reiluntaiteenmanifesti ja #rahallasaa.