Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 13.05.2009

Saapasjalkakissa uusissa saappaissa

Kun klassiseen satuun yhdistää fyysiseen teatteriin erikoistuneen ammattilaisryhmän osaamisen, on lopputuloksesta perinteikkyys kaukana. Charles Perrautin rakastettu satu Saapasjalkakissa hyppäsi moderneihin saappaisiin, kun teatteriryhmä OTKAS käsikirjoitti sen uudelleen tälle vuosisadalle.

Esitys sai ensi-iltansa 14.3.2009 pääkaupunkiseudulla pidetyllä Hurraa! – teatterifestivaalilla, jonka jälkeen sitä on esitetty Tanssiteatteri Hurjaruuthin näyttämöllä Helsingissä. Ryhmä on vieraillut myös eri puolilla Suomea esiintymässä, viimeisimpänä Savonlinnassa. Linnalan opistolla nähty esitys keräsi juhlasalin täyteen yhden yleisönäytöksen lisäksi koululais- ja päiväkotiryhmiä. Vaikka esitys onkin suunnattu lähinnä yli viisivuotiaille lapsille, on sillä aikuisillekin paljon tarjottavaa.

Saapasjalkakissa on tarina köyhästä myllärinpojasta (Sebastian Selenius), joka saa isältään perinnöksi vain kissan (Steina Öhman) muiden veljien periessä arvokkaampaa omaisuutta. Kissa osoittautuu kuitenkin yllättävän arvokkaaksi, sillä kekseliäisyydellään se kiidättää isäntänsä paikallisen kuninkaan (Agneta Lindroos) suosioon ja prinsessan rakastetuksi.

Palkaksi antamastaan avusta kissa vaatii saappaat, jotka jalassaan se kuljettaa esityksen juonta onnistuneesti eteenpäin. Esitys näytellään niukoissa puitteissa, sillä lavastusta ei ole taustaverhojen lisäksi laisinkaan. Näytelmä rakentuukin näyttelijöiden ja heidän kehonliikkeidensä varaan, jotka ovat saaneet vaikutteita kiinalaiselta oopperalta. Vaihtelevat koreografiat ja liikeradat vangitsevat katsojan huomion ja saavat huokailemaan ihastuksesta. Näyttelijöiden ilmeet ja eleet kruunaavat täydellisesti hallitut ja sulavannäköiset liikkeet, joista ei näyttävyyttä puutu.

Raikkautta esitykseen liikkeiden runsauden lisäksi tuo repliikkien vähyys, sillä puhetta kuullaan vain Saapasjalkakissan suusta. Alussa nähty ripaus varjoteatterin saloista täydentää hyvin humoristisen esityksen kokonaiskuvaa. Tunnelmaa luodaan onnistuneesti valojen ja musiikin avulla, joilla kuvataan myös erilaisia tunnetiloja. Etenkin lopussa nähtävään kissan ja taikurin väliseen kohtaukseen on saatu kutkuttavaa jännitettä näiden elementtien ansiosta.

Muissa rooleissa ahkeroi Antti Silvennoinen, joka nähdään muun muassa prinsessana, jäniksenä ja taikurina. Esityksen ohjauksesta vastaa itse ryhmän lisäksi Maya Tångeberg-Grischin. Loistokas ja värikäs puvustus on Kirsi Mannisen taidonnäyte. Valosuunnittelun takaa löytyy Riku Virtanen ja esitykselle merkittävän musiikin on säveltänyt Markus Rantanen.

Teatteriryhmä OTKAS
Teatteriryhmä OTKAS on 2008 perustettu fyysiseen teatteriin erikoistunut ammattilaisryhmä. Sen kaikki neljä perustajajäsentä Antti Silvennoinen, Steina Öhman, Sebastian Selenius, Agneta Lindroos ovat saaneet nelivuotisen koulutuksensa teatteriguru Maya Tångeberg-Grischiniltä, Vaasan Svenska yrkeshögskolanin fyysisen teatterin linjalta. Lisäksi kaikilla ryhmän jäsenillä on vähintään yhden lukukauden mittainen käytännön opintojakso Intiassa tai Kiinassa. Otkasin tavoitteena on näyttää mitä kaikkea kehon ja mielikuvituksen avulla voi tehdä ja tietenkin viihdyttää yleisöään alusta loppuun.
Yhteystiedot: Antti Silvennoinen: Andi_jingju@yahoo.com
www.hurjaruuth.fi

Teksti: Suvi Hämäläinen / Amusa.fi (Kirjoittaja oli katsomassa esitystä 24.4. Savonlinnassa Linnalan opistolla)

Näytä suurempi kartta

Saapasjalkakissa Steina Öhman ja poika Sebastian Selenius.</p>
<p>Kuva: Riku Virtanen
Saapasjalkakissa Steina Öhman ja poika Sebastian Selenius.

Kuva: Riku Virtanen

Saapasjalkakissa Steina Öhman, kuningas Agneta Lindroos sekä jänis Antti Silvennoinen.</p>
<p>Kuva: Riku Virtanen
Saapasjalkakissa Steina Öhman, kuningas Agneta Lindroos sekä jänis Antti Silvennoinen.

Kuva: Riku Virtanen