Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 18.11.2020

Kansallisoopperan Laila voitti kansainvälisen FEDORA Digital Prize -palkinnon

Kansallisoopperan interaktiivinen Laila on voittanut kansainvälisen FEDORA Digital Prizen. Palkinto jaettiin 18.11. ja sen arvo on 50 000 euroa. Mukana kovatasoisessa kilpailussa olivat mm. Lontoon Royal Opera House ja Torinon Teatro Regio.

Kuvassa on taustana tummana kukkien lehtiä ja valopilkkuja ja etualalla on tummana ison punaisen kukan edessä yhden naisen ja kahden miehen hahmot kolmiomaisena asetelmana.

Kuva: Kansallisooppera

 

FEDORA-palkintoja myönnetään eurooppalaisille taiteilijoille ja kulttuurilaitoksille, jotka tekevät yhteistyötä oopperan ja baletin yleisökentän laajentamiseksi ja taiteen kehittämiseksi. Palkintoja jaettiin tänä vuonna neljässä kategoriassa: Opera Prize, Prize for Ballet, Education Prize sekä Digital Prize, joka on mukana ensimmäistä kertaa.

FEDORA Digital Prize kannustaa taiteelliseen innovaatioon oopperassa ja baletissa erityisesti digitaalisuuden avulla. Lisäksi palkinnolla halutaan innostaa löytämään uusia vuorovaikutustapoja yleisön kanssa digitaalisia työkaluja käyttäen.

Tuomaristo koostui merkittävistä teknologia-, taide- ja media-alan vaikuttajista, mukaan lukien kapellimestari Kent Nagano. Voittajan valinnassa painottuivat korkea laatu ja uudenlainen visio. "Laila toimii tiennäyttäjänä, kun kartoitamme oopperan tulevaisuutta näinä haastavina aikoina. Se antaa meille toivoa ja inspiraatiota", IMZ Academy -koulutuskeskuksen johtaja ja FEDORA Digital Prize -tuomariston puheenjohtaja Peter Maniura perustelee.

Laila kisasi merkittävässä kansainvälisessä joukossa. Lailan lisäksi FEDORA Digital Prizen finaaliin pääsi 15 ehdokkaan joukosta kolme muuta teosta: Lontoon Royal Opera Housen teos Munkination – A Second Chance, Lontoon Sadler’s Wells Theatren REBOOT sekä Torinon Teatro Region Stream&Music.

”On suuri kunnia saada tämä kansainvälisesti merkittävä tunnustus Laila-teokselle ja sitä kautta pyrkimyksillemme hyödyntää digitaalisuutta monipuolisesti ooppera- ja balettitaiteessa. Tunnustus kannustaa meitä näin ollen myös jatkamaan laajempaa OperaBeyond-tutkimusprojektia. Uusien teknologioiden soveltaminen on koko oopperakentän agendalla. Suomella on vahva profiili teknologian huippumaana, ja kansallisena taidelaitoksena haluamme kehittää digitaalisia innovaatioita yleisökentän laajentamiseksi ja mieleenpainuvien elämysten luomiseksi”, Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi iloitsee.

Esa-Pekka Salosen, Paula Vesalan, Tuomas Norvion ja Ekho Collectiven Laila sai ensiesityksensä Alminsalissa elokuussa 2020. Interaktiivinen Laila karsii perinteiset roolit, sillä sekä sen musiikki että visuaalisuus elävät ja muuntuvat vuorovaikutuksessa. Laila on ollut hitti Suomessa heti ensiesityksestään alkaen, ja sen loppuunmyydyt esitykset lumosivat niin yleisön kuin lehdistön.

Laila on osa Kansallisoopperan ja -baletin vuonna 2018 käynnistynyttä monivuotista Opera Beyond -projektia, joka tähtää elämyksellisyyden kasvattamiseen esittävässä taiteessa sekä uusien teknologisten mahdollisuuksien hyödyntämiseen oopperassa ja baletissa.