Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 08.07.2021

Kaakon Kamarimusiikki aloitti vauhdilla ja Finnkampenilla

- Ooppera alkaa aina alkusoitolla, ilmoitti Kaakon Kamarimusiikin toiminnanjohtaja Ande Niemi lasten Taikahuilun esityksen alussa.  Hyvä muistutus aikuisillekin.  Keskiviikon 7.7. aloituspäivän vauhtia piti yllä hulvaton Fabulous Bäckström Brothers Show ja päivä päättyi hienoon Finnkampeniin suomalais-ruotsalaisissa tunnelmissa.
 

Kaakon Kamarimusiikin kolmen päivän konserttitarjonta 7.-9. 7.  Virolahdella on sijoitettu aiemmista kesistä poiketen yhteen paikkaan eli Harjun hovin historialliseen puistomiljööseen.  Ohjelma on myös normaalia viisipäiväistä festivaalia lyhyempi ja kolmipäiväinen.

 

Kuvassa ovat etualalla huomioliiveissä ja lippiksissä takaapäin näkyvät päiväkotilapset ja taka-alalla korkeammalla näyttämö, jossa on soittajia sekä vasemmalla seisomassa laulaja Erik Rousi.

Päiväkotilapset seuraamassa Taikahuilun esitystä.  Erik Rousi laulajana (vas), Ande Niemi kertojana, Tuomas Turriago (piano), Mari Viluksela (alttoviulu), Maria Krykov (kontrabasso), Sam Parkkonen (käyrätorvi). Kuva:  cc-by-sa Amusa.fi

 

Taikahuilun lasten konsertin oli käsikirjoittanut Tuomas Turriago ja lauluosuudet yönkuningatar mukaan lukien tulkitsi tenori Erik Rousi.  Lasten suosikiksi teoksen hittikappaleista nousi Papagenon mykkälaulu.
 
The Fabulous Bäckström Brothers Show oli hulvatonta seurattavaa ja piti katsojan valpautta yllä jatkuvalla tilanteiden, ilmeiden ja rytmien vaihdoksilla. Näyttämöllä vaihtuivat fysiikan positronit ja elektronit yhdessä ihan elävän Richard Wagnerin ja Route 66 ajelun tilanteet.  Yhteisenä nimittäjänä oli ooppera, josta osansa saivat Wagnerin Siegfriedin kohtaukset ja uuden fysikaalisen oopperan säveltäminen. Eipä puuttunut repertuaarista palasia vaikkapa kappaleista Born to Be Wild, Dancing Queen tai Sandstorm taitavasti sijoitettuina matkantekoon.

Tapahtumaa riitti ja ihailtavalla vauhdilla oopperalaulajat Jouni ja Petri Bäckström sekä pianisti Jukka Nykänen veivät esitystä eteenpäin. Rytmit vaihtuivat nopeaan tahtiin ja komiikasta löytyi niin 1920-luvun mykkäfilmejä muistuttavaa lavaesiintymistä kuin Marxin veljesten elokuvien tapaista koomista kohellusta. Mimiikka oli hyvin hallussa.

 

Kuvassa ovat pianon edessä istumassa mustissa puvuissa ja valkoisessa paidassa Jouni ja Petri Bäckström sekä pianon takana näkyy Jukka Nykäsen pää.

Fiatin kyydissä route 66:lla Jouni Bäckström (vas.) ja Petri Bäckström.  Pianossa Jukka Nykänen. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

Show oli täyttä menoa ja sen voi katsoa uudelleenkin, jotta ehtii mukaan kaikkiin yksityiskohtiin.  Mainiota ja taitavaa työskentelyä tekijöiltään.

Finnkampen loi tunnelmaa lämpimään kesäiltaan.  Ruotsalaista musiikkia kuulee harvemmin ja siksi katsaus naapurimaan Wilhelm Stenhammarin ja Kurt Atterbergin teoksiin oli tervetullutta.  Tuomas Turriago  ja Stenhammarin Impromptu soolopianolle toi kansallisromanttiset tunnelmat kuulijan mielenmaisemaan. Atterbergin mielenkiintoisen ja vaihteleva sävyineinen Suite nro 3 viululle, alttoviululle ja jousiorkesterille – oli hyvä löytö ja siinä kuultiin Jukka Merjasen viulusoolo vuorottelemassa Kirsikka de Leval Jezierskin alttoviulusoolon kanssa.

 

Kuvassa on Finnkampen konsertin soittajia ja keskellä Jukka Merjanen viuluineen ja Kirsikka de Leval Jezierski alttoviuluineen.  Taustalla muut soittajat näyttämöllä.

Finnkampen konsertissa esiintymässä etualalla Kaakon Kamarimusiikin taiteellinen johtaja Jukka Merjanen (viulusoolo) ja Kirsikka de Leval Jezierski (alttoviulusoolo) sekä Ville Koponen (viulu), Petteri Iivonen (viulu), Mari Viluksela (alttoviulu), Maria Krykov (kontrabasso) ja Lauri Kankkunen (sello).

 

Suomi-Ruotsi –osuudet olivat vuorotellen ja Suomen piano-osuus oli Sibelius-Akatemian rehtorina toimineen (1936-1959) ja pianonsoiton professorin Ernst Lingon 3 modernia tanssia soolopianolle, Fox-trot-Blues, Valse Gracieuse ja Tango. Mainiota tanssimusiikin kietoutumaan klassisessa kehyksessä.

Konsertin loppuun oli sijoitettu suomalaisen musiikin huipentumaa Toivo Kuulan pianotriolla op. 7.  Jukka Merjanen viulussa, Samuli Peltonen sellossa ja Tuomas Turriago pianossa saivat yleisön niin vaikuttuneeksi, että se jäi paikoilleen odottamaan lisää.  Finnkampenin tulos oli selvä – ihan puolueettomasti ja jopa huolimatta soittajien hienovaraisesta vihjauksesta pukeutumisellaan Suomi-pelipaitoihin.

 

Kuvassa ovat Jukka Merjanen, Samuli Peltonen ja Tuomas Turriago Suomi-pelipaidoissa.

Voittajien on helppo hymyillä. Finnkampenin soittajat pelipaidoissaan, Jukka Merjanen (vas.), Samuli Peltonen ja Tuomas Turriago. Kuva: cc-by-sa Amusa.fi

 

Oli häkellyttävä ilo olla taas ihan oikeasti konsertissa.  Puitteet olivat täydelliset lämpimässä säässä, jossa oli pieni, sopiva tuuletus Harjun hovin vanhojen lehmusten ja tammien katveessa ja yleisölle runsaasti tilaa.  Esityksiä täydensivät musiikkiin yllättävän yhteensopivasti pikkulinnut sirkutuksellaan sekä naakkojen ylilento.  

 

Marja Jähi-Salo