Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 21.02.2021

Designmuseon näyttelyissä kesällä ja syksyllä esitellään muodin ajankohtaisia ilmiöitä

Tänä vuonna Designmuseossa nähdään kaksi muotia eri näkökulmista avaavaa näyttelyä. Syksyllä aukeaa suurnäyttely Intiimin kosketus, joka tarkastelee vaatteen ja kehon intiimiä suhdetta sekä sitä, miten kehittyvä teknologia on muuttanut vaatteen ja asusteen suunnittelua. Kesän gallerianäyttelyssä pohditaan vuorostaan mukavuuden ja hyvinvoinnin roolia pukeutumisessa 100 vuotta täyttävän designyritys Nanson historian kautta.

Kuvassa on punaisella pohjalla vihreän keltaisella avaruuspuvussa olevan hahmo. Kuva  on puolivartalokuva.

Kuva: Designmuseo

 

Intiimin kosketus sijoittuu muodin uudenlaisen politisoitumisen ja digitalisoitumisen murrokseen. Näyttely päivittää käsityksemme suomalaisesta vaate- ja asustesuunnittelusta 2020-luvulle tarkastellen vaatteen ja kehon intiimiä suhdetta. Se tutustuttaa katsojan luovan työn prosessiin, joka alkaa luonnostelusta ja päättyy valmiiseen tuotteeseen.

Samalla näyttely nostaa esiin, miten digitalisoituminen ja dataistuminen vaikuttavat paitsi suunnittelijan työhön, myös muodin valmistukseen, levitykseen sekä kulutukseen. Näyttely perustuu laajaan tutkimukseen, jossa esille pääsevät keskeiset 2020-luvun muotisuunnittelijat sekä tulevaisuuden nimet, mutta myös tuntemattomammat nimet työvaatteiden ja puettavan teknologian taustalla. Näyttelyssä mukana olevat suunnittelijat tarkemmin.

Näyttelyn kuratoi professori Annamari Vänskä ja hänen tutkimusryhmänsä tutkijat, johon kuuluvat tutkijatohtori Jenni Hokka ja väitöskirjatutkija Natalia Särmäkari Aalto-yliopistosta. Intiimin kosketus on osa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa hanketta Intiimiys datavetoisessa kulttuurissa (IDA), joka tutkii muun muassa sitä, miten intiimiyttä ja yksityisenä pidettyjä asioita hyödynnetään luovilla aloilla, kuten muodissa.

Intiimin kosketus nähdään Designmuseossa 8.10.2021 – 13.3.2022

 

Kuvassa on nainen isoissa laseissa ja hanella on valkoinen t-paita päällään sekä huivi kaulassa solmittuna.

Nanson mainoskuva 1970-luvulta.  Kuva: Seppo Saves

 

Mukavuuden vallankumousta tekemässä

Mukavuudenhalu on viimeisten sadan vuoden ajan ohjannut vahvasti muodin kehitystä: pukeutuminen on rentoutunut, vaatteiden käyttömukavuus kasvanut ja pukeutumiskoodit väljentyneet. T-paita, entinen alusvaate, on nykyisin yksi maailman käytetyimmistä vaatekappaleista ja leggingsit ovat haastaneet housut. Aikaisemmin vain piilossa, alus- tai kotiasuina käytetyistä vaatteista on tullut osa päivittäismuotia.

Tänä vuonna 100 vuotta täyttävän vaatetukseen ja arjen tekstiileihin erikoistuneen designyritys Nanson historia kietoutuu osaksi näitä muodin kehityskulkuja. Näyttely Mukavuuden vallankumous avaa pukeutumisen muutoksia yö-, alus- ja oloasujen kautta ja peilaa niitä yhteiskunnalliseen kehitykseen ja ilmiöihin. Mukavuuden ja hyvinvoinnin teemoihin paneudutaan Nanson kokoelman ja historiallisen arkiston kautta. Näyttelykokonaisuuden kuratoi katutyylivalokuvaaja, toimittaja ja Gem-vintagesovelluksen perustaja Liisa Jokinen.

Mukavuuden vallankumous on esillä Designmuseon Galleriassa 11.6. – 29.8.2021