Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 17.01.2021

Australialaistaiteilija Caitlin Yardleyn installaatio nostaa ikonisen suomalaisen designesineen uuteen valoon

Päättymätön rytmi on Lontoossa asuvan taiteilija Caitlin Yardleyn Designmuseoon tekemä installaatio. Työ tarkastelee designesineiden liikettä ja vaikuttavuutta kiertoliikkeen, rytmin ja toiston käsitteiden kautta ja nostaa esiin, kuinka ne ovat samanaikaisesti osa maailmaamme ja linssi, jonka läpi sitä voi katsella. Installaatiossa syvennytään erityisesti yhteen esineeseen: Aino Aallon Bölgeblick-sarjan lasiseen ruokalautaseen vuodelta 1932. Tutkimuksestaan ja museoinstallaatioistaan tunnettu Yardley kyseenalaistaa tapamme nähdä museot ja niissä esitellyt esineet.
 

- Useat projektini kokoelmien ja arkistojen parissa ovat saaneet alkunsa yksittäisestä esineestä ja pyrkimyksestäni valottaa esineen alkuperää ja yhteyksiä. Usein tämä esine johdattaa minut itse kokoelman ulkopuolelle ja alkaa muodostaa yhteyksiä laajempiin narratiiveihin sekä mielleyhtymiin. Näistä ekskursioista muodostuu käyttökelpoinen linssi, jonka läpi katsoa alkuperäistä esinettä ja luoda uusi ymmärrys siitä ja sen asemasta arkistossa/kokoelmassa/instituutiossa, johon se sisältyy, kertoo Yardley taiteellisen tutkimuksensa lähtökohdista.

 

Kuvassa on vinossa asennossa olevia litteitä laattoja, joissa on Aallton lautasen pyöreitä muotoja. Kuvan sävy on harmaa.

Kuva: Designmuseo

 

Yardleyn työ on kietoutunut suomalaisen designin ympärille usean vuoden ajan. Ensimmäisen kerran hän tutki yhteistyössä Alvar Aalto -säätiön kanssa Aallon huonekalua Lontoon Freud Museumin arkistossa vuonna 2014. Myöhemmin hän kehitti projektin nimeltä Mobile Composition, jossa taidekokoelma liikkuu läpi Maison Louis Carré -talon, jonka Alvar Aalto suunnitteli pariisilaiselle taidevälittäjälle. Designmuseon pariin Helsingissä hänet johdatti Aalto, mutta samalla museo oli hyvä keino päästä laajentamaan tutkimustaan.

Designmuseon esinekokoelman ja kuva-arkistojen avulla Yardley keskittyy lieriöön, palloon ja pyöreään muotoon sekä merkkeihin pyörimäliikkeestä. Päättymätön rytmi osoittaa kuinka kiertoliike, niin muotona kuin kuvaannollisesti, on olennainen osa muotoilua ja tutkii sen ilmentymiä muotoilun eri osa-alueilla. Tätä ajatusta seuraten installaatiossa syvennytään erityisesti yhteen esineeseen: Aino Aallon Bölgeblick-sarjan lasiseen ruokalautaseen vuodelta 1932.

- Bölgeblick-lautasen muodon innoituksena olivat samankeskiset laineet, jotka syntyvät kun tyynen veden pinta rikkoutuu. Lautasen muotokieli heijastelee myös sen valmistusmenetelmänä käytettyä keskipakoisvalua – nestemäisen lasin käyttäytymistä, kun siihen kohdistuu kova pyörimis- ja painovoima. Teoksessani fotogrammi-vedokset toimivat vastakohtana tälle teolliselle prosessille: ne valmistuvat pimeydessä ja hiljaisuudessa, kertoo Yardley työstään Designmuseossa.

Tutustu Yardleyn haastatteluun, jossa taiteilija kertoo tarkemmin työnsä lähtökohdista ja havainnoista, joita hän teki Designmuseon kokoelmia tutkiessaan. Taiteilija Athanasía Aarniosuon tekemän haastattelun voit lukea tästä.

Päättymätön rytmi -installaatio on esillä kokoelmanäyttelyn Vaihtuvassa tilassa 16.5.2021 saakka. Näyttely avautuu heti museoiden koronarajoitusten helpottuessa.

Caitlin Yardley (s. 1984) on Lontoossa asuva australialaistaiteilija. Hänen työnsä metodologisessa keskiössä ovat institutionaalinen tutkimus, elämäntarinat ja materiaalien abstraktius, joita hän käyttää tarkastellakseen arkistoa ja sen suhdetta välimatkan, vaikutuksen ja narratiivin rakennelmiin.