Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 01.02.2022

Erkan Özgenin teos Wonderland avaa kolmen mediateoksen sarjan EMMAssa

Tänä vuonna Saastamoisen säätiön kokoelman teoksia esittelevässä Kosketus-näyttelyssä nähdään kolmen mediateoksen sarja, joista Erkan Özgenin Wonderland (2016) on ensimmäinen. Sarja on osa Kosketus-näyttelyssä syksyllä 2021 avautunutta Hiljaisuuden kuuntelija -kokonaisuutta, jonka teokset tutkivat ihmisen sisäisen maailman eri ulottuvuuksia, kuten menneisyyden tapahtumia, traumoja ja niiden käsittelyä.

Ergan Özgen, Wonderland on video, jossa 13 vuotias Muhammed kertoo perheensä paosta syyrialaisesta Kobanên kaupungista ISIS:n hyökättyä kaupunkiin vuonna 2014.

Ergan Özgen, Wonderland. Kuva: EMMA – Espoon Modernin taiteen museo

Wonderland on 13-vuotiaan Muhammedin koskettava, sanaton kertomus. Muhammed pakeni syyrialaisesta Kobanên kaupungista perheensä kanssa Islamilaisen valtion (ISIS) hyökättyä kaupunkiin vuonna 2014. Videolla Muhammed, joka on kuuro, kertoo traumaattisista kokemuksistaan käyttäen ainoastaan eleitä ja äänteitä. Teos on nähtävissä EMMAn mediatilassa 1.2–1.5.2022.

Kuvan Muhammed on Ergan Özgenin mukaan kollektiivinen omatuntomme ja kaikkien sodassa kotinsa menettäneiden metafora.

Ergan Özgen, Wonderland.  Kuva: Paula Virta, EMMA

Taiteilija Erkan Özgenin (s. 1971, Mardin, Turkki) videoon ja valokuvaukseen pohjautuvat installaatiotkäsittelevät muun muassa siirtolaisuuden, kulttuuri-identiteetin, kielen, omantunnon ja etiikan teemoja. Taiteilija tapasi videolla esiintyvän Muhammedin ja ystävystyi tämän kanssa Özgenin kotikaupungissa Kaakkois-Turkissa, Derikissä, mistä Muhammed ja hänen perheensä hakivat turvapaikkaa ylitettyään Turkin rajan. Toisin kuin muut pakolaiset, joita Özgen oli kohdannut, Muhammed halusi kertoa kokemuksistaan.

Teoksissaan turkkilainen Ergan Özgen korostaa tarinoita, jotka jätetään joskus tarkoituksella pimentoon tai jotka ovat jäämässä muun tietotulvan alle.

Erkan Özgen. www.hiap.fi/Ergan Özgen

Muhammed on Özgenin mukaan kollektiivinen omatuntomme ja kaikkien sodassa kotinsa menettäneiden metafora. Muhammed on heidän kapinansa, heidän taisteluhuutonsa ja heidän kaikista tärkein viesti maailmalle. Äärimmäistä väkivaltaa todistaneen Muhammedin sanaton tarina auttaa meitä näkemään median väkivaltakuvaston ja otsikoiden yli sodan todellisuuteen ja inhimilliseen kärsimykseen.

Teoksissaan Özgen korostaa tarinoita, jotka uhkaavat hautautua jatkuvan tietotulvan alle tai jotka jätetään joskus jopa tarkoituksella hämärän peittoon. Taiteilijan teoksia on esitetty lukuisissa kansainvälisissä näyttelyissä, esimerkiksi dOCUMENTA 13 -näyttelyssä Kasselissa, Manifesta Revisited -näyttelyssä Amsterdamissa sekä Turquie et Alors -näyttelyssä Centre Pompidoussa, Pariisissa.

Wonderland-teoksen jälkeen Kosketus-näyttelyn mediatilassa nähdään Jeannette Ehlersin teos Black Bullets sekä Maija BlåfieldinThe Fantastic. Kosketus-näyttelyn ydinteema on ihmisyys. Tähän mediateosten sarjaan on koottu teoksia Saastamoisen säätiön kokoelmasta, jotka käsittelevät sodan inhimillisiä vaikutuksia yksilöihin, yhteisöihin ja kulttuuriin eri aikakausina ja eri puolilla maailmaa.