Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 17.05.2023

Erik Söderblom päivittää Oopperajuhlien Taikahuilun tähän päivään sopivaksi

Savonlinnan Oopperajuhlien kautta historian rakastetuimpiin teoksiin kuuluva Mozartin Taikahuilu nähtiin Olavinlinnassa ensimmäisen kerran 50 vuotta sitten. Tänä kesänä teos palaa ohjelmistoon ja uudistuu ohjaaja Erik Söderblomin käsissä, joka päivittää klassikon ajanhengen mukaiseksi.  

 

Kuvassa on mustapukuinen lavastaja kuvattuna ylhäältä päin.  Vasemmalla on vaalea, klassinen pylväs. Lattia on musta.

Ahti Jalkanen muokkaamassa Taikahuilun vanhoja lavasteita. Kuva: Savonlinnan Oopperajuhlat

 

”Mozart eli ihmisoikeuksia sortavassa autokratiassa. Itävallan keisari Joseph II, Marie Antoinetten veli, oli tahtomattaankin hirmuvaltias jähmettyneessä poliittisessa järjestelmässä, joka ylitti kansalaisten sietokyvyn. Ranskan vallankumous kolkutteli ovia. Kohta tultaisiin irrottamaan päitä. Miten, tätä taustaa vasten, sellainen hahmo kuin Taikahuilun Sarastro, kaiken hyvän alkusyy, on mahdollinen?” Tällaisia kysymyksiä pohti ohjaaja Erik Söderblom alkaessaan työstää Taikahuilun paluuta Olavinlinnaan.

Savonlinnan Oopperajuhlien Taikahuilun alkuperäisen version on ohjannut legendaarinen August Everding. 50 vuotta sitten ensi-illan johti Erik Söderblomin isä kapellimestari Ulf Söderblom, mutta se ei ole ohjaajan ainoa yhteys alkuperäisen version tekijöihin: Erik Söderblom on myös opiskellut August Everdingin johdolla Münchenissä. Parempaa uudistajaa Savonlinnan Oopperajuhlien Taikahuilulle on vaikea kuvitella.

Savonlinnan Oopperajuhlien Taikahuilu toteutetaan miltei täysin kotimaisin voimin. Kapellimestarina on Savonlinna-debyyttinsä tekevä Sakari Oramo. Oopperan esityskieli on suomi.

Mozartin ikonisen oopperan uudistaminen ei ole helppo tehtävä. Myös Sarastron roolin laulava Mika Kares toteaa, että maailmantilanne ja oman aikamme arvot on syytä ottaa klassikoissakin huomioon. ”Nykyaikaan sopimattomat ilmaisut, joita on vaikkapa Monostatoksen vanhanaikaisissa repliikeissä, on syytäkin muuttaa.”

Erik Söderblom uudistaa teosta rohkeasti. Alkuperäisiä lavasteita on uudistettu muun muassa maalaamalla ja puvustuksessa yhdistetään vanhaa ja täysin uutta. Myös libreton teemat päivittyvät oivaltavasti tähän päivään sopiviksi. ”Mozart on säilynyt, mutta maailma on muuttunut. Teemme samalla tavalla omassa ajassaan tuoreen Taikahuilun kuin edellisen version tekijät 50 vuotta sitten”, Söderblom paljastaa.

W.A.Mozart: Taikahuilu, ensi-ilta 4.7. seuraavat esitykset 6., 8., 11., 19. ja 21.7.

Musiikinjohto: Sakari Oramo
Ohjaus: August Everding
Uudelleenohjaus ja dramaturgian päivitys: Erik Söderblom
Lavastus ja puvut: Erik Söderblom Toni Busingerin suunnitelman pohjalta