Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 10.10.2025

Elämän kiertokulku on läsnä Espoon MAMI -teoksessa

Mario Banushin MAMI on &Louhi, Espoon teatterissa.

 

Kuvassa on kaksi naista vierekkäin kellumassa vedessä toisella on vaalea ja toisella sininen uimapuku. Veden alla on ruskeaa pohjaa ja yllä on kiviä.

Kuva: & Espoon teatteri

 

Hymni. Kreikan hymnos -sanaan pohjautuva termi viittaa Wikipedian mukaan juhlalliseen, liturgiseen lauluun tai ylistykseen, jopa virteen. & Espoon teatteri on muokannut Louhi -salin liturgialle, jossa seurataan helposti tunnistettavia elämän kiertokulkuun kytkeytyviä tapahtumia. Synnytään, rakastutaan, kohdataan ja erotaan. Näyttämö on samaan arkinen, niukoin värein ja elementein, silti unenomainen, myyttinen. 

MAMI viittaa äitiin, lastaan ruokkivaan emoon. Hahmoon, joka saa esityksessä monia muotoja. Hän on hoivaava, vahva, uutta luova, mutta myös hoivattava, hauras, jopa tuhoava. Viittaukset ovat tarunomaisia, silti universaaleina tunnistettavia, onhan meilläkin tarustommme, Kalevala Lemminkäisen äiteineen. Roolit vaihtuvat, mutta jokin ikiaikainen tematiikka on läsnä. Ajatukset lennähtävät kreikkalaisen mytologian äitihahmoihin. 

Esitys on sanaton, näyttämökuvaa luodaan valoin ja äänimaisemin. Hahmot ja aikakaudet vaihtuvat varjoissa, ilmaisu on luonnollisen pehmeää, mutta tarkkaa ja levollista. Vain silloin tällöin hieman merkitystä tai tekoa alleviivaavaa, mutta mainio rytmiikka ja odottamattomat ratkaisut antavat katsojalle taitavasti uutta ajateltavaa. Niukka lavastus antaa tilaa esineteatterille, patja taipuu moneen ja symboliikka on monikerroksista. 

Teos on jollain tavalla tavattoman funktionaalinen, lavalla ei ole mitään turhaa tai merkityksetöntä, tapa miten näyttämölle tullaan tai sieltä poistutaan on luontevaa ja soljuvaa. Kaikesta em. huolimatta teosta sävyttää hyvällä tavalla nyrjähtyneisyys, jokin on vinksallaan. Vaaran horjuva elementti ylläpitää mielenkiintoa. 

& Espoon teatteri on tuottanut pitkään sanattoman teatterin esityksiä pääkaupunkiseudun tarjontaan, trendi joka toivottavasti jatkuu edelleen. 

MAMI koettavissa 11.10. klo 15.00.

Yleisökeskustelu esityksen jälkeen klo 16.15 Hoiva ja miehet.

Mervi Leivo

 

Mario Banushi on Albaniassa syntynyt omaleimaisen näyttämökielen luonut ohjaaja. Hänen teostensa Goodbye, Lindita (2023) ja Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia (2023) kansainvälinen menestys teki hänestä kreikkalaisen esittävän taiteen ylistetyn ihmelapsen. 

Idea ja ohjaus Mario Banushi.

Näyttämöllä Nontas Damopoulos, Vasiliki Driva, Eftychia Stefanou, Angeliki Stellatou, Fotis Stratigos ja Panagiota Yiagli. 
Musiikki ja ääni Jeph Vanger.
Valot ja apulaisdramaturgi Stephanos Drossiotis.
Lavastus ja puvustus Sotiris Melanos. 
Ensi-ilta helmikuussa 2025. Kansainvälinen yhteistuotanto.