Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 04.11.2020

Designmuseon kevään suurnäyttely juhlii 140-vuotiasta Iittalaa

Designmuseo on kutsunut arkkitehti Florencia Colombon ja teollisen muotoilija Ville Kokkosen kuratoimaan ja suunnittelemaan näyttelyn Iittalan 140-vuotisesta historiasta. Suunnittelijat ovat käyttäneet materiaalina Designmuseon kattavaa Iittala-kokoelmaa, joka koostuu yli kymmenestä tuhannesta Iittalan esineestä sekä laajasta arkisto- ja kuvamateriaalista. Näyttelymateriaalia täydentävät lainat yksityisistä ja julkista kokoelmista.
 

Kuvassa on kolme osaa ja vasemmalla lasinpuhaltaja, sitten harmaa ja värillinen lasimassaa.

Kuva: Designmuseo

 

Iittala on tuttu kaikille suomalaisille ja se on kansainvälisesti arvostettu tuotemerkki. Sen historia on kuitenkin monisyinen tarina, joka heijastelee muotoilukehityksen lisäksi Suomen historiaa ja maan rakentumista moderniksi hyvinvointivaltioksi. Samaan aikaan Iittala on ollut tärkeä osa kansainvälisen muotoilun kehitystä. Tuotemerkki vaalii ja edustaa pohjoismaista elämäntyyliä: edistyksellisyyttä, kestävyyttä ja funktionaalista estetiikkaa. Mikä alkoi lasitehtaasta vuonna 1881, ilmenee tänä päivänä kokoelmana ajattomia esineitä, jotka löytyvät monen suomalaisen kodista.

”Merkityksellisiä ovat olleet esimerkiksi itsenäisyyden tavoittelu ja sitä seurannut pyrkimys kansallisen identiteetin määrittämisessä, sodat ja niiden seuraukset, esteettisten ja ideologisten liikkeiden aiheuttamat myllerrykset, taloudellisten ja diplomaattisuhteiden laajeneminen, muutokset sosiokulttuurisessa ympäristössä sekä tätä kaikkea seurannut elintapojen valtava muutos", kertovat kuraattorit Colombo ja Kokkonen.

Maaliskuussa 2021 avautuva näyttely jakautuu kahteen pääteemaan. Iittalan 140-vuotista tuotantoa tarkastellaan kaleidoskooppimaisesti monesta kulmasta peilaten sitä suomalaisen ja kansainvälisen muotoilun historiaan. Luonnosta kulttuuriin -teemat valottavat vuorostaan Iittalan tuotteiden kehityskaarta raaka-aineista lopullisten tuotteiden sosiaalisiin ulottuvuuksiin.

”Iittalan historia ei ole ollut lineaarinen jatkumo, vaan siitä muodostuu monisyinen verkosto, joka on tiiviisti kytkeytynyt 1900-luvun kulttuurin, politiikan ja sosiaalisten olojen kehitykseen Suomessa”, toteavat näyttelyn kuraattorit.

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy Phaidonin julkaisema Iittala-kirja. Kirjassa sen kirjoittajat Colombo ja Kokkonen pohtivat yrityksen kulttuurista roolia ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Kirja antaa monitahoisen kuvan brändistä ja sen perinnöstä. Se esittelee Iittalaa ja asemoi sen muotoilun maailmankartalle eri teemojen ja aikakausien kautta.

Näyttely Iittala – Kaleidoskooppi on esillä Designmuseossa 26.3.-19.9.2021.