Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 24.09.2025

Carl Knif Companyn kantaesityksen ensi-ilta Kansallisooppera ja -baletissa

Carl Knif Companyn uusin teos Matching Steps saa kantaesityksensä Kansallisooppera ja -baletin 2.10. Alminsalissa 2.

Kuvassa on isot jalat kävelemässä mustissa lahkeissa ja kengissä. Alta näkyy pienikokoisena miestanssija polvillaan mustassa puvussa ja valkoisessa paidassa. Tausta on valkoinen.

Kuva: Cata Portin

 

Miten määritellään askel? Onko se sen pituus, sen alueellinen laajuus? Vai onko se sen kesto, aika, jonka askel vie? Miten määritellään askeleen suunta? Onko se sen tilan ja liikkujan välinen suhde? Vai voiko askeleen suunnata ajatuksellisesti kohti vielä määrittelemätöntä päämäärää?

Jos lähtökohtana on tahto, mikä on suunta? Otanko ne askeleet, jotka todella haluan ottaa, vai osoittautuuko reittini täysin erilaiseksi kuin ensin kuvittelin? Kuka vaikuttaa reittiini, vauhtiin, jolla kuljen? Kuljenko nopeammin vai hitaammin kuin luulen? Kävelenkö eri tahtia kuin kehoni tai mieleni? Minne menisin, jos olisin uskollinen intuitiolleni?

Kun näen muiden kävelevän, kuulen musiikkia. Se on terävä ja selkeä rytmi. Mutta kun katson tarkemmin, korviahuumaavat askeleet ovat epävarmoja, rytmi on horjuva ja suunta epämääräinen. 

Matching Steps -teoksessa Carl Knif jatkaa klassisen musiikin ja nykytanssin välisten yhteyksien tutkimista. Esitys pohjautuu samoihin teemoihin kuin Knifin aiemmat teokset Kaksivärinen fuuga (2020) ja Sessions (2022), joissa nykyihmisen elämän kysymyksiä kehystettiin klassisilla sävellyksillä. Matching Steps perustuu Steve Reichin sävellykseen ”Clapping Music” (1972), johon on yhdistetty Janne Hastin teokseen säveltämää musiikkia.

Kahdesta visuaalisesti ja esteettisesti vastakkaisesta maailmasta – tummasta ja valoisasta – koostuva Matching Steps ottaa askeleen ja kävelyn koreografiseksi lähtökohdakseen. Esitys tutkii kävelyä eksistentiaalisena tekona, ajatuksen alkulähteenä – ja määrittelee kehon musiikin ja liikkeen lähteenä, ajatuksen välineenä.

Koreografia, konsepti: Carl Knif
Tanssijat: Jonna Aaltonen, Olli Lautiola, Riku Lehtopolku, Saara Töyrylä, Terhi Vaimala, Eero Vesterinen
Lavastus, valosuunnittelu: Jukka Huitila
Äänisuunnittelu: Janne Hast
Pukusuunnittelu: Ervin Latimer 
Kangassuunnittelu: Yoon Kim
Ompelija: Nina Ukkonen
Tuotanto: Carl Knif Company
Tukijat: Helsingin kaupunki, Konstsamfundet, Stiftelsen Tre Smeder, Svenska kulturfonden, Taiteen edistämiskeskus, William Thurings Stiftelse

https://oopperabaletti.fi/