Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 05.06.2023

Ateneumin syksy lupaa aurinkoa, valoa ja elämäniloa impressionismin perinnöllä

Väriä & valoa – impressionismin perintö -näyttely nähdään Ateneumin taidemuseossa 20.10.2023–25.2.2024. Näyttely rinnastaa kansainvälisen taiteen huippunimet kuten Claude Monet, Auguste Renoir, Camille Pissarro ja Alfred Sisley suomalaisen väritaiteen kukoistuskauteen vuosina 1906–1916. Suomessa vaihe johti myös uusiin aihepiireihin, kun työnteko ja erämaaluonto saivat tehdä tilaa keskiluokkaisen elämän mukavuuksille, puistoille, auringonotolle ja alastomuudelle.

Kuvassa on puiston puita, joissa on sinisiä kukkia ja maassa keltaisia  ja vihreän sinisiä alueita.  Koko teos on pilkutettua väreillä.

Alfred William Finch: Hedelmäpuutarha La Louvièrestä (1890), Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen

 

Ateneumin taidemuseo tulvahtaa lokakuussa täyteen aurinkoa ja elämäniloa, kun Väriä & valoa – impressionismin perintö -näyttely avautuu yleisölle.

Impressionismi on 1870-luvulla Ranskassa syntynyt taidesuuntaus, jossa määrääväksi tekijäksi tulivat nopeat havainnot ja vaikutelmat, impressiot. 1800-luvun lopulla miltei kaikki suomalaiset ammattitaiteilijat suuntasivat Pariisiin ja olivat taiteen pääkaupungissa kaiken uuden äärellä – myös impressionismin. Kukaan taiteilijoistamme ei kuitenkaan vielä 1800-luvun puolella tarttunut tähän radikaalisti taidetta uudistaneeseen suuntaukseen.

”Väriä & valoa -näyttelyn yksi keskeinen lähtökohta onkin kysymys siitä, miksi impressionismin vaikutukset alkoivat näkyä suomalaisessa taiteessa vasta 1900-luvun kahtena alkuvuosikymmenenä”, kertovat Väriä & valoa -näyttelyn kuraattorit Marja Sakari ja Anna-Maria von Bonsdorff.

Näyttelyhankkeessa on alusta asti ollut mukana myös kansainvälisen impressionismin asiantuntija emeritusprofessori Anthea Callen.

Väriä & valoa kytkeytyy vahvasti Ateneumin historiaan. Vuonna 1904 Ateneumissa järjestettiin ranskalais-belgialainen näyttely, joka ei houkutellut suurta yleisöä, mutta joka toimi yhtenä merkittävänä lähtölaukauksena uudelle, värikylläiselle vaiheelle suomalaisessa taiteessa.

 

Kuvassa on vihreässä maisemassa korkeaa ruohoa ja kauempana kulkee polulla ihmisiä ylöspäin ulottuvaa maastoa.  Oikeassa reunassa  vaalean vihreää.

Auguste Renoir: Polku korkeassa heinikossa (1875), Musée d´Orsay, Pariisi. Kuva: Musée d´Orsay, Dist. RMN-Grand Palais/Patrice Schmidt

 

”Väri-ilottelu löysi tiensä suomalaisten taiteilijoiden kankaille vähitellen. Suomen taiteen historiassa onkin kiinnostava, noin kymmenen vuoden ajanjakso vuosina 1906–1916, jolloin lähes jokainen taiteilija uudisti palettinsa värit kirkkaammiksi. Päästyään vauhtiin muutos johti myös uusiin aihepiireihin. Kun aiemmin teoksissa oli kuvattu ahkeraa maaseudun työntekoa tai erämaaluonnon ainutlaatuisuutta, nyt keskiöön nousivat keskiluokkaisen elämän mukavuudet. Kaupunkien puistot ja aukiot, ihmisiä kuhisevat torit, katunäkymät sekä auringonotto, alastomuus ja kimmeltävät merenrannat kiinnostivat taiteilijoita”, kuraattorit kuvailevat.

”Väriä & valoa -näyttelyssä olemme halunneet tuoda esiin impressionismin periaatteita ja sen radikaalia luonnetta uudistavana taidesuuntana. Tuomme esille impressionismin perinnön vaikutuksen 1910-luvun moderniin väritaiteeseen Suomessa.”

Näyttely rinnastaa kansainvälisen taiteen huippunimet suomalaisen väritaiteen kukoistuskauteen vuosina 1906–1916.Näyttelyn kansainvälisten taiteilijoiden joukossa ovat Claude Monet, Auguste Renoir, Alfred Sisley, Camille Pissarro, Alfred William Finch, Paul Signac ja Théo van Rysselberghe. Kotimaisista taiteilijoista esillä ovat muun muassa Alvar Cawén, Antti Favén, Magnus Enckell, Pekka Halonen, Ellen Thesleff, Verner Thóme, Yrjö Ollila, Tyko Sallinen ja Wilho Sjöström.

Ateneumin taidemuseo avautui 14.4.2023 noin vuoden remonttitauon jälkeen uudella kokoelmanäyttelyllä Ajan kysymys. Kesän ajan, syyskuun puoliväliin saakka museossa on avoinna myös Albert Edelfelt -näyttely. Molemmat näyttelyt ovat osoittautuneet kevään aikana erittäin suosituiksi.

Avautumisen jälkeen uudistuneessa Ateneumissa on vieraillut jo 100 000 kävijää.