Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 14.03.2023

Albert Edelfelt -näyttely palaa kotiin Pariisista ja Göteborgista

Albert Edelfeltin (1854–1905) näyttely nähdään Ateneumin taidemuseossa 5.5.–17.9.2023. Kattava näyttely tarkastelee Suomen tunnetuimpiin ja rakastetuimpiin kuuluvan taiteilijan koko uraa. Edelfelt oli kansainvälinen vaikuttaja, joka toimi tienraivaajana sekä yhteyksien luojana myöhemmille suomalaistaiteilijoille erityisesti Pariisissa. Näyttelyn ennakkoliput tulevat myyntiin 14. maaliskuuta

Kuvassa on valkoisia lumpeen kukkia lammessa ja niiden vihreät lehdet tummahkossa vedessä.

Albert Edelfelt: Lumpeita (1896). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Jenni Nurminen

 

Näyttely esittelee Albert Edelfeltin kansainvälisenä vaikuttajana

Albert Edelfelt (1854–1905) oli sosiaalisesti lahjakas ja ymmärsi verkostojen merkityksen jo uransa alkuvaiheessa. Hän puhui useita kieliä ja seurusteli sujuvasti eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvien henkilöiden kanssa. Edelfelt matkusteli Euroopassa ja Pohjoismaissa sekä asui suuren osan elämästään Pariisissa.

Ranskassa hän tutustui moniin aikansa johtaviin taiteilijoihin, kulttuuri- ja tiede-elämän merkkihenkilöihin sekä taiteen keräilijöihin ja taidekauppiaisiin. Edelfeltin kollegoja ja ystäviä olivat muun muassa amerikkalainen John Singer Sargent, ranskalaiset Charles Baude ja Pascal Dagnan-Bouveret sekä ruotsalainen Anders Zorn. Edelfelt oli teknisesti erittäin taitava piirtäjä ja maalari sekä omana aikanaan kansainvälisesti tunnetuin suomalaistaiteilija.

 

Kuvassa on etualalla vene lahdella ja siinä on tyttöjä soutelemassa. Veteen heijastuu harmahtavia poutapilviä ja auringon säteitä.  Kauempana näkyy rantaa ja valkeita rakennuksia.

Albert Edelfelt: Tyttöjä veneessä (1886). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Jenni Nurminen

 

Näyttely esittelee muotokuvia taiteilijan perheenjäsenistä, ajan merkkihenkilöistä ja taiteilijakollegoista. Esille saadaan maisemia ja näkymiä Pariisista sekä kuvauksia Edelfeltin matkoilta Etelä-Ranskasta, Italiasta ja Espanjasta. Hän maalasi kotoisia maisemia Porvoossa ja huvilallaan Haikossa sekä Helsingissä. Mukana ovat monet rakastetut teokset, joita pidetään suomalaisten kansallisaarteina, kuten Leikkiviä poikia rannalla (1884), Pariisin Luxembourgin puistossa (1887), Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä (1887) ja Lapsen ruumissaatto (1879).

Näyttelyssä nähdään myös useita teoksia, joita ei ole aikaisemmin esitelty Suomessa. Kansallisgallerian kokoelmiin kuuluvien teosten lisäksi lainoja saadaan julkisista ja yksityisistä kokoelmista sekä Suomesta että ulkomailta.

Näyttelyn kuraattoreita ovat Ateneumin amanuenssit Anne-Maria Pennonen ja Hanne Selkokari.

Pariisin näyttely 2022 Edelfeltin ensimmäinen yksityisnäyttely kaupungissa

Edelfeltiä on tutkittu runsaasti, mikä kertoo hänen keskeisestä asemastaan Suomen taiteen historiassa. Ennen Ateneumia taiteilijan vientinäyttely on ollut esillä Petit Palais’ssa Pariisissa ja Göteborgin taidemuseossa. Pariisissa näyttely ylitti kävijäodotukset ja sen näki lähes 140 000 kävijää.

Erinomaisesti menestyneet vientinäyttelyt ovat tuottaneet uutta lisätutkimusta ja -tietoa Edelfeltin elämästä ja taiteesta. Näyttely sekä sen yhteydessä suomeksi ja englanniksi julkaistava katalogi tarjoavatkin aivan uusia näkökulmia taiteilijan elämään. Saatavilla on myös Göteborgin taidemuseon näyttelyn yhteydessä tuotettu ruotsinkielinen katalogi.