Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 13.09.2011

Puolalainen avantgardisti ja teatterin uudistaja Tadeusz Kantor Kumussa

Torstaina 8. syyskuuta avattiin taidemuseo Kumussa kansainvälisesti tunnetun avantgardetaiteilijan ja teatterivaikuttajan Tadeusz Kantorin tuotantoa esittelevä näyttely.

Yleisö pääsee tutustumaan Kantorin teatteria ja kuvataidetta yhdistävään tuotantoon legendaarisista lavasteista sekä esitysten ja tapahtumien dokumentaatiosta aina maalauksiin ja luonnoksiin saakka.

”Näyttelyssä on esillä Kantorin ohjausten keskeisiä elementtejä, jotka ovat olleet esityksissä avainasemassa”, toteaa näyttelyn koordinaattori Ellu Maar. ”Kantor toimi myös omien ohjaustöidensä lavastajana, minkä vuoksi hänen luomallaan esineistöllä oli esityksessä itsenäinen arvonsa. Esineillä on ollut lavakielen kannalta yhtä merkittävä osa kuin näyttelijöillä. Näyttelyssä hänet esitellään myös taidemaalarina.”

Näyttely keskittyy vuosiin 1960–1975, jolloin Tadeusz Kantor (1915–1990) ohjasi yhdessä vuonna 1955 perustetun kokeilevan teatterin Cricot 2:n kanssa (jonka perustajiin hän kuului) dramaturgi ja taiteilija Stanisław Ignacy Witkiewiczin avantgardistisiin näytelmiin perustuvat Pikku kartanossa (1961), Mielipuoli ja nunna (suom.) (1963), Vesikana (suom.) (1967) sekä Kaunottaret ja hirviöt (1973). Ajanjakson valikoima päättyy töihin, jotka liittyvät hänen ohjauksensa Kuollut luokka (1975) menestykseen maailmalla – se perustui Witkiewiczin, Witold Gobrowiczin ja Bruno Schultzin teksteihin.

Ohjaustyöt edustavat samalla Kantorin tuotannon eri vaiheita, joille taiteilija antoi nimet Informalistinen teatteri, Nollateatteri, Happening-teatteri sekä Kuolemanteatteri. Vuosina 1966–1969 Kantor toteutti Circot 2:n kanssa Puolan ensimmäiset happeningit.

Näyttelyssä Kantor esitellään myös taidemaalarina. 1950-luvulla Kantor viljeli ensimmäisenä Puolassa informalismia, sodanjälkeisessä Euroopassa ja eritoten Ranskassa levinnyttä abstraktia taidesuuntaa. Kantorin tuotannon tunnusmerkki oli emballage (ransk. pakkaus), joka ilmentymiä olivat kankaalle kiinnitetyt maalatut esineet kuten pakkaukset ja sateenvarjot. Vuonna 1970 varsovalaisessa Foksal-galleriassa sateenvarjomaalauksilla toteutettu tapahtuma Multipart kuvaa hyvin Kantorin tuotannon prosessuaalista ja kantaaottavaa puolta.

Ensimmäinen Kantorin tuotantoa esittelevä näyttely Virossa on koottu Krakovissa sijaitsevan Tadeusz Kantorin tuotannon dokumentointikeskuksen Cricotekan, krakovalaisen Starmach-gallerian, Wrocławin kansallismuseon, Częstochowan museon ja puolalaisten yksityiskokoelmien pohjalta. Näyttelyn kuraattori on Józef Chrobak Cricotekasta.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään luentoja, esitetään dokumenttielokuvia ja julkaistaan näyttelyluettelo.

Näyttely on syntynyt yhteistyössä Puolan Tallinnan-lähetystön kanssa. Näyttelyn suojelijoina ovat kulttuuriministeri Rein Lang sekä Puolan kulttuuri- ja kansallisen perinteen ministeri Bogdan Zdrojewski. Näyttelyn päätukija on Adam Mickiewicz -instituutti.

Näyttely ”Tadeusz Kantor. Puolalainen avantgardisti ja teatterin uudistaja” on esillä Kumussa 18.12.2011 saakka.

Sateenvarjo, öljy 1967.
Sateenvarjo, 1967. Öljy.

Ihmiset vaatteina 1961.
Ihmiset vaatteina 1961.
Lavastusluonnos näytelmään Pikku kartanossa. Akavarelli.