Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 11.03.2024

Devan Shimoyama tuo parturi-installaationsa Serlachiukselle

Yhdysvaltalaisen taiteilijan Devan Shimoyaman näyttely Fade Cut on värikäs parturitila, joka yhdistää hänen henkilökohtaiset kokemuksensa populaarikulttuurin kuvastoon ja taidehistorian vaikutteisiin. Serlachiuksella 23.3. avautuva näyttely on taiteilijan ensiesiintyminen Suomessa ja Pohjoismaissa.

Kuvassa on mies parturissa ja hänellä on punainen pää ja musta suojakangas.  Häntä parturoi punakäsinen henkilö.

Devan Shimoyama, Stay Still, 2023, öljyväri, värikynä, vinyyliväri, tekojalokivet, akryyli, kangas, kollaasi, korut ja kimalle levylle pingotetulle kankaalle. Taiteilijan ja Kavi Guptan omistuksessa. Kuva: Ryan Maxwell

 

Devan Shimoyaman (s. 1989) taide on runsasta ja leikittelevää. Hän yhdistää karnevalistisella otteella teoksissaan eri tekniikoita ja lisää niihin paljetteja, höyheniä ja strasseja. Hän tekee myös suurikokoisia installaatioita.

Shimoyama tutkii taiteessaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hän käsittelee queer-identiteettiä liittäen mukaan viitteitä mytologiasta ja taidehistoriasta. Tähän kaikkeen hän kytkee ennakkoluulottomasti populaarikulttuurin ja mainosmaailman kuvastoa.

Parturi-installaatio kuvittaa taiteilijan omakohtaisia kokemuksia lapsuudesta. Niissä yhdistyvät muistot afroamerikkalaisesta parturista ja toisaalta perheen naisten huolellisesta koristautumisesta baptistiseurakunnan sunnuntaisia kirkonmenoja varten.

Afroamerikkalaiset parturiliikkeet ovat olleet paikkoja, joissa värilliset amerikkalaismiehet ovat voineet kokoontua vapaasti yhteen. Kulttuurin sisällä vähemmistöön kuuluva ei kuitenkaan ole välttämättä kokenut hypermaskuliinista ilmapiiriä omakseen.

Fade Cut -installaatiossa taiteilija on muuntanut parturiliikkeen runsaaksi ja värikkääksi queer-fantasiaksi. Hänen parturinsa on turvallinen tila, jossa jokainen kävijä voi toteuttaa itseään vapaasti.

Parturi-sarjan teokset ovat pojista ja miehistä kertovia muotokuvia, jotka haastavat perinteisiä sukupuolirooleja. Taiteilijan oman lapsuuden ahdistavat muistot heijastuvat teoksissa näkyvien asiakkaiden kasvoilla olevista kyynelistä. Silti taiteilija kääntää kipeät kokemukset taiteessaan iloksi.

 

Devan Shimoyama, Lil Man, 2017, öljyväri, värikynä ja sekatekniikka levylle pingotetulle kankaalle, yksityisomistuksessa.

Devan Shimoyama, Lil Man, 2017, öljyväri, värikynä ja sekatekniikka levylle pingotetulle kankaalle, yksityisomistuksessa. Kuva: Serlachius-museot

 

Taiteilija Devan Shimoyama

Devan Shimoyama syntyi Philadelphiassa ja valmistui taiteiden maisteriksi Yalen yliopistosta 2011. Hän asuu ja työskentelee Pittsburghissa Yhdysvalloissa. Hän toimi apulaisprofessorina Carnegie Mellon yliopistossa vuosina 2015–2023.

Shimoyaman teoksia on ollut esillä lukuisissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä eri puolilla Yhdysvaltoja sekä johtavilla taidemessuilla. Yhdysvaltain ulkopuolella hänen näyttelyitään on nähty aiemmin muun muassa Isossa-Britanniassa, Etelä-Afrikassa, Saksassa, Hollannissa ja Espanjassa.

Fade Cut -näyttelyyn liittyvä julkaisu ilmestyy näyttelyn avautumisen aikaan. Julkaisussa kuraattorit Laura Kuurne ja Pauli Sivonen sekä taiteilija keskustelevat Shimoyaman taiteen teemoista. Suomeksi ja englanniksi ilmestyvän kirjan kustantaa Kustannusosakeyhtiö Parvs.

Fade Cut 23.3.–18.8.2024